Info Natuurpunt : 015 29 72 20,
...

Info Natuurpunt : 015 29 72 20, www.natuurpunt.be Info Timberland : 03 230 65 27, www.timberland.com Exotische landschappen gehuld in nevel, een olielamp met designallures, een ecologisch zitmeubel en doorleefde, met modder besmeurde werkmansboots - de aankondiging van de Timberland Outdoor Award van Weekend Knack, Timberland en A.S. Adventure (Weekend Knack 12, 23 maart) leverde uiteenlopende inzendingen op. Fotografen, interieurontwerpers en productontwikkelaars was gevraagd hun outdoor-gevoel vorm te geven in een foto of een object. Ook in de kleding- en de winkelsector wordt het verlangen naar het buitenleven almaar belangrijker. "Het succes van Timberland steunde aanvankelijk op waterdichte leren werklaarzen en later, in de jaren tachtig en negentig, op de bekende gele boots", zegt marketing manager Inge Beels. "Intussen zijn we een volwaardig outdoor-label geworden, maar niet alleen voor avonturiers die van natuur en actie houden. Wat bootschoenen betreft, zijn we bijvoorbeeld marktleider in Europa, maar de meeste van onze klanten hebben geen boot. We hebben dus technische, functionele producten, maar vele consumenten zoeken in de eerste plaats een gevoel. Door Timberland te kopen of bij A.S. Adventure te winkelen associëren ze zich met de natuur en een aantal basiswaarden, zoals een gezonde levensstijl en respect voor de leefomgeving." De communicatie van het Amerikaanse label werd door de jaren dan ook grondig gewijzigd. "Het komt erop aan mensen te inspireren," zegt Beels, "om ze aan te sporen om naar buiten te gaan en de natuur te verkennen, op welke manier ook. Niet met extreme sporten of andere hypes, maar via gewone, alledaagse activiteiten, zoals wandelen, fietsen of kamperen." Of met sensibiliseringsacties als de Dag van de Natuur, een jaarlijks evenement van de vzwNatuurpunt waar dit jaar ook Timberland en A.S. Adventure klanten en personeel voor mobiliseren (zie kader). Wie dat outdoor-gevoel alvast begrepen lijkt te hebben, is de winnares van de eerste Timberland Outdoor Award : de 21-jarige Joke Theuwissen uit Lommel. De studente productontwikkeling vertaalde het gevoel in een modieuze gsm met veel toepassingsmogelijkheden. Theuwissen bevestigde de gsm aan een aluminium frame die op een klimhaak lijkt en voorzien is van een bevestigingsclip. Toebehoren als lange en korte draagbanden maken het mogelijk het toestel zowel op de taille, de borstkas als de arm te dragen. "Mijn doel was de ideale gsm te ontwerpen voor jongeren die van avontuur en natuur houden", schreef Theuwissen in haar motivatie. "Handig en stijlvol in het dagelijkse leven, maar ook een robuuste gsm om te trekken, kamperen en wandelen en voor andere buitensporten." Ook aan de praktische kant, waarvoor Theuwissen een enquête organiseerde, werd dus gedacht : voor de bediening werd voor een touchscreen en een eenvoudig gestructureerd en kantelbaar menu gekozen, en Theuwissen bouwde tal van nuttige functies in. Een gps en een gewoon kompas bijvoorbeeld, maar ook een zaklamp, een noodknop, een hoogtemeter en een barometer. "Het is onwaarschijnlijk dat Timberland ooit een dergelijke gsm zou maken," zegt Beels, "maar Theuwissen heeft wel de moeite gedaan om eerst de noden van de gebruikers te peilen en die dan te vertalen naar een toestel dat een breder publiek kan aanspreken." Haar denkoefening levert Theuwissen een reischeque van 2200 euro op.+Als Amerikaans bedrijf heeft Timberland een lange traditie inzake gemeenschapsservice, de filialen ondersteunen die wereldwijd. De aandacht gaat zowel naar het welzijn van mens als die van zijn leefomgeving. Zo ondersteunt Timberland, samen met A.S. Adventure, Schoenen Torfs en Brouwerij Westmalle de Dag van de Natuur. Die wordt op 19 en 20 november gehouden door de vzw Natuurpunt, in samenwerking met de Jeugdbond voor Natuur en Milieu. Op die dagen wordt in heel Vlaanderen bij meer dan dertig natuurbeheerswerken geholpen, van het opruimen van zwerfvuil, het aanleggen van wandelpaden en het maaien van ondergroei tot het aanplanten van bomen en hagen. Natuurpunt, voluit de Vereniging voor Natuur en Landschap in Vlaanderen, beheert inmiddels ruim 14.000 hectare in ruim 400 natuurgebieden. Meer dan 54.000 gezinnen zijn aangesloten, vaak buurtbewoners van de betrokken natuurgebieden. "Op de Dag van de Natuur kan het grote publiek kennismaken met de lokale vrijwilligers en hun werk leren kennen door zelf de handen uit de mouwen te steken", zegt Inge Beels. "Uiteindelijk gaat het er die dag om dat je vrijwillig iets voor de natuur nabij je eigen huis doet. Je steekt er bovendien iets van op, want er wordt ook uitleg over de werking van de natuur gegeven. Zo maken we mensen bewust van het belang van natuurbescherming en -behoud." Timberland geeft trouwens zelf het goede voorbeeld, want het voltallige Belgische personeel is present. Wim Denolf"WE MAKEN TECHNISCHE, FUNCTIONELE PRODUCTEN, MAAR VEEL KLANTEN ZOEKEN IN DE EERSTE PLAATS EEN GEVOEL."