Om het jaar in schoonheid af te ronden : de tien beste films van 1997.

1 THE PORTRAIT OF A LADY : magistrale Henry James-verfilming van Jane Campion, somptueus in beeld gezet als een feministische nachtmerrie in Victoriaanse pracht en praal.

2 THE SWEET HEREAFTER : even aangrijpende als hypnotiserende bespiegeling van Atom Egoyan over wat een gemeenschap, getroffen door een onnoemelijke tragedie, samenhoudt én uit elkaar drijft.

3 L.A. CONFIDENTIAL : jawel, klassiek vakmanschap bestaat nog en wordt in forse porties geserveerd in deze smetteloze, bikkelharde James Ellroy-adaptatie van Curtis Hanson. Neo- film noir op zijn zwartst.

4 THE RIVER : adembenemend uitgepuurd filmraadsel over gefolterde gezinsrelaties door de Taiwanees Tsai Ming-liang.

5 LIKE GRAINS OF SAND : subtiel geschakeerde en puntgaaf geënsceneerde observatie van de liefdesperikelen van Japanse pubers door Ryosuke Hashiguchi.

6 HAPPY TOGETHER : de onmogelijke liefdesgeschiedenis tussen twee jonge Hongkongers (vertolkt door twee Aziatische supersterren : Leslie Cheung en Tony Leung) op drift in Buenos Aires en door de ultra-hippe Wong Kar-wai duizelingwekkend gevisualiseerd.

7 FACE/OFF :John Woo maakt eindelijk in Amerika de extravagante hyperkinetische actiethriller waarmee hij zijn stoutste Hongkong-kunstjes evenaart.

8 NOWHERE : in spetterende popart-tableaus struinen de nihilistische tieners van Gregg Araki door het Californische party-circuit. Verrukkelijk apocalyptisch !

9 MARS ATTACKS : knettergekke persiflage van de kitschprenten over de invasie van marsmannetjes door Amerika's meest kinderlijk en grillig talent, Tim Burton.

10 WILLIAM SHAKESPEARE'S ROMEO + JULIET : de meest vermetele en geïnspireerde filminterpretatie van de Bard in jaren. Leonardo DiCaprio en Claire Danes zijn even sensueel als onschuldig in de onsterfelijke liefdestragedie, nu gedrapeerd in een hypermodern kleedje vol neon-doem, MTV-montage en designer wellust.