Hij heeft fauteuils, banken, stoelen, hoge en lage tafels, bestek, tapijten, lampen en dozen gecreëerd. Maar ook productverpakkingen, kantoren en een hotel. Hij heeft nieuwe vormen en materialen be-dacht, en onalledaagse kleuren gebruikt, van levendig en stralend tot schreeuwerig. Hij heeft de banaalste voorwerpen een andere draai gegeven en het gebruik ervan een nieuwe kant opgestuurd. En dat allemaal omdat hij van moderniteit houdt, zich prettig voelt in deze tijd en ervan overtuigd is dat we aan de vooravond van een nieuw tijdperk staan. Karim Rashid : "Het grootste probleem van de mensen is hun nostalgie, het idee dat het vroeger beter was. Dat klopt niet. Het is nu juist veel beter. We leven in een schitterende tijd waa...

Hij heeft fauteuils, banken, stoelen, hoge en lage tafels, bestek, tapijten, lampen en dozen gecreëerd. Maar ook productverpakkingen, kantoren en een hotel. Hij heeft nieuwe vormen en materialen be-dacht, en onalledaagse kleuren gebruikt, van levendig en stralend tot schreeuwerig. Hij heeft de banaalste voorwerpen een andere draai gegeven en het gebruik ervan een nieuwe kant opgestuurd. En dat allemaal omdat hij van moderniteit houdt, zich prettig voelt in deze tijd en ervan overtuigd is dat we aan de vooravond van een nieuw tijdperk staan. Karim Rashid : "Het grootste probleem van de mensen is hun nostalgie, het idee dat het vroeger beter was. Dat klopt niet. Het is nu juist veel beter. We leven in een schitterende tijd waarin alles mogelijk is." Het is een overtuiging die hij volop uitleeft in zijn riante loft in New York, die onder meer bestaat uit een ruime woonkamer, badend in een zee van licht. Rashid is hier volledig trouw gebleven aan de kern van zijn interieurwereld : zachte, gladde en sensuele materialen in felle kleuren, uiteenlopend van roze, geel en groen tot oranje. Ook heeft hij ruim baan gegeven aan zijn voorliefde voor combinaties van texturen en materialen : keramiek, hout, epoxy, metaal, rubber, fluweel, suède en allerlei soorten glas en glaspasta's. Het door hemzelf ontworpen behang en de kunstwerken aan de muur zijn op de computer tot stand gekomen. Ook de ronde, gebogen meubels zonder de minste scherpe hoek doen denken aan creaties uit een virtuele wereld. Het deels speciaal voor deze loft ontworpen meubilair is een schitterende illustratie van Karims ideeën. De hedendaagse meubels kunnen hem nauwelijks nog boeien. "Het zijn allemaal afgeleiden van afgeleiden van afgeleiden van modellen uit de zestiende eeuw", vindt hij. "Waarom klampen we ons toch zo aan het verleden vast ? Ik heb geen idee. Misschien wel omdat we niet van verandering houden..." De ontwerper breekt dan wel graag met het verleden, maar vergeet nooit dat je je thuis vooral prettig moet voelen en elk interieur dus volledig op de smaak van de bewoner moet worden afgestemd. In zijn eigen appartement heeft hij zich dan ook omringd met voorwerpen die recht uit zijn hart komen, en heeft op die manier deze New Yorkse loft tot één van de sprankelendste plekken in de levendigste stad ter wereld omgetoverd. Zoals zoveel New Yorkers is Karim Rashid een immigrant : hij werd in 1960 in Caïro geboren, maar groeide op in Engeland en Canada. In 1993 streek hij neer in The Big Apple en bouwde van daaruit een internationale reputatie op. Hij is niet alleen één van de bekendste en productiefste designers van zijn tijd, maar geeft eveneens les aan verschillende Amerikaanse universiteiten. Veel van zijn creaties staan in de meest prestigieuze musea ter wereld (New York, San Francisco, Montreal...) tentoongesteld. "Toen we vanuit Engeland in Toronto aankwamen, dachten we echt in een Nieuwe Wereld te zijn beland", herinnert Karims broer Hani zich. "We kregen het gevoel dat zich een ongelooflijk rijke, poëtische en magische toekomst voor ons opende..." Die toekomst heeft de ontwerper met zijn eigen creaties tot stand gebracht. En zijn verwachtingen zijn hooggespannen. Karim Rashid : "Ik word in mijn overtuiging bevestigd door een fenomeen dat zich overal om ons heen steeds sneller en steeds krachtiger manifesteert, namelijk de intrede in het dagelijkse leven van het hedendaagse, van design, van technologie, van schoonheid." Of nog : "Ik zou graag willen dat er meer over design wordt gesproken en dat mensen evenveel aan voorwerpen gaan hechten als aan hun kleren." Tekst Robert Colonna d'Istria Foto's Jean-François Jaussaud Luxproductions.com