DE TOEKOMST IS ELEGANT

Volvo Concept Coupé. © PPI

Op het salon van Frankfurt zagen we een lawine van elektrische auto’s, al dan niet van het hybride type. Toch waren er ook heel wat concept cars en designhoogstandjes.

De Friend-Me concept car van Nissan heeft een uitzonderlijk vloeiende lijn met een fors, V-vormig front en zet daarmee de toekomstige designtaal van het merk uit. Hoewel hij er behoorlijk futuristisch uitziet, bevat hij bijna uitsluitend elementen die al bij de huidige productie worden gebruikt. Omdat Nissan gelooft dat elke inzittende recht heeft op hetzelfde comfort, werd gekozen voor vier individuele stoelen. Elke inzittende kan individueel informatie bekijken, muziek beluisteren of gegevens over de configuratie van auto of reisweg opvragen. De centrale console loopt over de hele lengte van het model. Aan de achterkant zit een sportieve onderplaat.

De Volvo Concept Coupé moet zowat de meest elegante verschijning zijn die in Frankfurt te zien was. Het model is het eerste in een reeks van drie die door de nieuwe Duitse designchef Thomas Ingenlath werd ontworpen. Die ontwerpen willen blijk geven van de nieuwe, evolutieve architectuur van het merk, de zogenaamde SPA (Scalable Product Architecture). Die nieuwe lijn zal voor het eerst gesmaakt kunnen worden in de XC90 die volgend jaar gelanceerd wordt. Dankzij de lage, elegante lijn meet de Coupé zich bovendien als vanzelf een allure van Gran Tourismo aan. Hoewel het model ook knipoogt naar de P1800, kreeg het zo zijn eigen stijlkenmerken mee, zoals de geslepen, kristallen kop van de versnellingspook, een verwijzing naar een oeroude Scandinavische kunst.

De Monza van Opel valt op het eerste gezicht op door zijn imposante vleugeldeuren, maar er zit zoveel meer achter. Een revolutionair infotainmentsysteem met led-projectie bijvoorbeeld, een perfect gebruik van de ruimte en een lichtgewicht vormgeving. De designers van het team van Mark Adams zorgden voor een sculpturale vormgeving waarvan de aanzet al werd gege- ven bij de Insignia. De 4,69 meter lange vierzitter kreeg een lichtvoetige uitstraling die benadrukt wordt door de zij- drempels, die spits naar de voorkant van de achterste wielkasten toelopen. De hele cockpitstructuur zit bijna vijftien centimeter lager dan gebruikelijk. Zo werd nog ruimte gevonden voor vijfhonderd liter bagagevolume. Hoewel rekening werd gehouden met verschillende aandrijfvormen, is op dit model een elektrische motor voorzien, met een op aardgas lopende driecilinder met turbo als range extender.

Fans van Citroën dromen al decennia van een remake van de 2CV en laten zich daarbij al te vaak door het uiterlijk leiden. De Cactus vervult op zijn manier die rol van opvolger, maar zonder nostalgische trekjes. Het ordewoord was vereenvoudiging. Dat leidde tot een jeugdig uitziende uitdager die al het overbodige overboord heeft geworpen. Een compacte vierzitter met een doorlopende voorbank, airbumps als stootkussens op de portieren, halve B-stijlen die voor een ruimtelijker gevoel zorgen, en een beeldscherm met keuzetoets in de plaats van talloze knoppen. Het geheel maakt een verfrissende, jonge indruk en roept meteen de vraag op of vereenvoudiging ook tot een beperking van de prijs zal leiden.

Hoewel de in groten getale rondtoerende BMW i3’s de meeste aandacht kregen omdat ze het bewijs willen leveren dat Freude am Fahren ook elektrisch kan, vielen we vooral voor de definitieve versie van de i8. Die is fraai gebouwd, met aluminium onderhuids en koolstofvezel aan de oppervlakte. Een benzinemotor drijft de achterwielen aan, terwijl een elektrisch exemplaar de vooras voor zijn rekening neemt. De i8 kan zo nodig vijfendertig kilometer lang geheel autonoom op elektriciteit rijden, op voorwaarde dat hij niet sneller gaat dan honderdtwintig per uur. Maar bij nader toezien moeten we toegeven dat we vooral vielen voor het schitterende design.

Jaguar verraste met de C-X17, een concept voor een sportieve SUV die op een geheel nieuw, zelfdragend onderstel van aluminium rust. Met zijn lengte van 4,17 meter valt hij behoorlijk compact uit, terwijl zijn grondspeling van 21,3 cm en de vierwielaandrijving van zuster LandRover hem perfect maken voor het betere terreinwerk. Toch werd benadrukt dat vooral het chassis van aluminium belangrijk is, omdat dat de basis zal vormen van een berline in het C/D-segment (kleine middenklasse tot middenklasse) die de bakens zal verzetten. De meest compacte Jaguar wordt in 2015 gelanceerd.

Audi toonde enerzijds de Quattro Concept en anderzijds de Nanuk Quattro Concept, een potente cross-over die de ervaring van vierwielaandrijving wil combineren met adembenemende prestaties. Het model kwam tot stand met de hulp van Ital- design Giugiaro. Het wordt aangedreven door een 5-liter-V10-TDI-middenmotor die liefst 1000 Nm trekkracht over de wielen zal verdelen en dat vanaf 1500 toeren/minuut. De bolide mag dan 1900 kg wegen en een top halen van 305 km/uur, het verbruik zal beperkt blijven tot 7,8 liter/100 km. Met zijn adaptieve luchtvering, vierwielsturing, aluminium space-frame en naar omhoog kan- telende deuren wil deze potente Audi prestaties, efficiëntie en comfort onder één dak verenigen.

De Renault Initiale Paris, ten slotte, maakt de familie compleet van zes concept cars van de hand van chef design Laurens van den Acker. Deze wagen symboliseert de geestelijke verruiming en het vermogen om ten volle te genieten van het leven. In lengte vergelijkbaar met de Grand Espace, weegt hij toch 250 kg minder en is het de bedoeling dat hij ook vijfentwintig procent minder verbruikt. Toch ligt de nadruk meer op het interieur met zijn vier zwevende stoelen, de vloer in mat hout, de aanpasbare achterbank en het dak in aluminium en plexiglas waarin een plan van Parijs werd uitgefreesd. Voeg daar de gesofistikeerde isolatie en het Bose-klanksysteem bij en je komt aardig in de buurt van de ideale reiswagen.

DOOR PIERRE DARGE & FOTO’S PPI

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content