Eigenzinnige filmkeuzes zijn dan een constante in de carrière van Tilda Swinton ( Io sono l'amore, We Need to Talk About Kevin), weinig rollen zijn de Schotse actrice zo op het lijf geschreven als die van muze. Regisseurs als Derek Jarman en Jim Jarmusch vielen voor haar androgyne uiterlijk, en ook in de modewereld is Swinton een invloedrijke figuur. Zo is de playmate van Haider Ackermann al drie jaar het gezicht...

Eigenzinnige filmkeuzes zijn dan een constante in de carrière van Tilda Swinton ( Io sono l'amore, We Need to Talk About Kevin), weinig rollen zijn de Schotse actrice zo op het lijf geschreven als die van muze. Regisseurs als Derek Jarman en Jim Jarmusch vielen voor haar androgyne uiterlijk, en ook in de modewereld is Swinton een invloedrijke figuur. Zo is de playmate van Haider Ackermann al drie jaar het gezicht van Pringle of Scotland, inspireerde ze ooit een ganse collectie van Viktor & Rolf, en deed de 51-jarige actrice wonderen voor de revival van de undercut, een kapsel met ultrakorte zijpartijen en lange haarlokken bovenaan. Swinton vervolgt haar modeparcours deze week met The Impossible Wardrobe, een performance in het Palais de Tokyo in Parijs. In het kader van het Festival d'Automne duikt ze er drie avonden lang in de archieven van het Musée Galliera, dat letterlijk duizenden historische kostuums omvat. Delicate stukken die zelden het daglicht zien en enkel met witte katoenen handschoenen betast mogen worden, maar nu centraal staan in een performance rond het geheugen van kledingstukken en de herinneringen die ze bevatten aan de oorspronkelijke eigenaars ervan. Zo zullen outfits van onder meer Napoleon, actrice Sarah Bernhardt en modeontwerpster Madeleine Vionnet door Swintons handen glijden. "Uiteindelijk gaat alles stuk", zegt de actrice, die voor een andere performance ooit zeven dagen in een glazen kubus sliep. "Het charisma van een kledingstuk verdwijnt echter niet omdat het niet langer gedragen kan worden." Gevraagd naar het item dat het best haar eigen persoonlijkheid uitdrukt, verwijst Swinton naar de kilts in haar garderobe. "Die draag ik al sinds mijn kindertijd, ze geven me het gevoel vrij en toch gekleed en beschermd te zijn. Ze reisden met me mee van Schotland naar de Himalaya en zijn voor mij als een tijdmachine, niet gebonden aan grenzen, een geslacht, tijdperken of het klimaat." Kaarten voor The Impossible Wardrobe waren begin september al uitverkocht. Bij het project hoort echter ook een kortfilm van de Britse kunstenares Katerina Jebb, opgenomen met Swinton in de archieven van het Gallieramodemuseum. De acht minuten durende prent wordt van zaterdag tot maandag doorlopend en gratis vertoond in het Palais de Tokyo. Info : www.festival-automne.com, www.palaisdetokyo.comWIM DENOLF