DE TERUGKEER VAN DE ELEGANTIE

Toyota FT-Bh.

HOEWEL DE OPEL AMPERA, EEN ELEKTRISCH AANGEDREVEN BERLINE MET RANGE EXTENDER, OP HET SALON VAN GENÈVE TOT CAR OF THE YEAR WERD GEKROOND, DOMINEERDE DE ELEKTRISCHE TOEKOMST MINDER DAN VOORHEEN. HET PUBLIEK VERGAAPTE ZICH VOORAL AAN MEER EXTREME AUTO’S, ELEGANTIE EN SCHITTEREND DESIGN.

Technisch interessant was een ontwerp van Toyota, de hoogst opvallende FT-Bh concept car die niet minder is dan een rijdend laboratorium. De Japanners verenigden er diverse oplossingen in die tot een lager verbruik moeten leiden. Dankzij het gebruik van staal, aluminium en magnesium werd het gewicht van de auto op 786 kg gehouden. De aerodynamische lijnen en volumes maakten een luchtweerstandscoëfficiënt haalbaar van slechts 0.235. Voeg daarbij het gebruik van lageweerstandsbanden en een beter rendement van de tweecilindermotor van één liter (geassisteerd door een elektrische motor), gecombineerd met de optimalisering van thermische energie, en je komt uit bij een verbruik van 2,1 liter/100 km. De CO2-uitstoot van 49 gram/km is al even bescheiden.

Honda bracht een concept car mee van de langverwachte NSX, die compact oogde en bijzonder krachtige lijnen had – zonder in extremen te vervallen. De snelle Japanner kreeg een centraal achterin gemonteerde V6 mee, aangevuld door drie elektromotoren : één in elk van de voorwielen en één aan de uitgang van de versnellingsbak. Die combinatie moet uiteindelijk een vermogen van 400 pk opleveren. Een opwindend vooruitzicht, dat de liefhebbers van het merk koesteren. Alleen komt de NSX er niet voor 2015 en dat heeft alles te maken met het succes en het potentieel van de Nissan GT-R. Het lijkt er dan ook op dat de Honda NSX een nieuwe roeping krijgt : die van sportieve hybride die op de vier wielen wordt aangedreven.

Nissan blijft zijn reputatie als bedenker van cross-overs alle eer aandoen. De Japanners toonden in Genève de Hi-Cross, een hybride zevenzitter (met de passagiers verdeeld over drie rijen) die een grotere versie wil worden van de 12 cm kortere, succesvolle Qashqai.

Franco Sbarro is een trouwe aanwezige in Genève. De Zwitser van Italiaanse komaf slaagt er met de studenten van zijn Espera Sbarro-school elk jaar in te verrassen. Zijn meest in het oog springende creatie was dit keer de Intencity, een elektrisch aangedreven tweezitter in tandem, voorzien van een buizenchassis en een aantrekkelijk, bolrond koetswerk. Het geheel weegt slechts 980 kg en heeft geen klassieke deuren. De inzittenden moeten de koepel boven de passagierscel naar voren kantelen om in te stappen. Dankzij het geringe gewicht heeft deze concept car een autonomie van 180 km.

De Amerikaanse designer Mike Robinson heeft een eerbiedwaardig Italiaans parcours van meer dan drie decennia achter zich. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Carrozzeria Bertone, kreeg hij van Nuccio Bertone’s weduwe Lilli opdracht om een extreem ontwerp op wielen te zetten met verwijzingen naar de rijke geschiedenis van het Turijnse huis. De Nuccio wijkt zowat in alles af van wat in de industrie bestaat, om te beginnen met zijn voorruit die doorloopt in een geheel van convexe en concave vlakken, tot in de complexe achterpartij. De A-stijlen schieten als het ware uit het koetswerk om op het dak een eigen leven te leiden. De Nuccio kreeg een centrale 4.3-liter-V8-motor mee die een forse 480 pk levert. Maar het is vooral het visuele feest dat de aandacht trok. Op het autosalon van Beijing wordt de Nuccio als een van de absolute hoogtepunten verwacht.

BELGISCHE UITSCHIETER

Niet helemaal een verrassing maar heel bijzonder qua vorm was de Alfa Romeo Disco Volante 2012 die door Touring Superleggera werd voorgereden. De eerbiedwaardige Milanese koetswerkbouwer met zijn rijke verleden van lichtgewichtconstructies is niet alleen in Belgische handen, ook de jonge designer Louis de Fabribeckers is een landgenoot. Hij inspireerde zich voor deze bijzondere tweezitter met V8-motor op de Disco Volante van weleer, waarvan hij de vormen op een bijzonder elegante manier in een eigentijdse plooi wist te leggen. Het ontwerp, dat in een beperkte oplage zal worden gebouwd, moet vooral eigenzinnige liefhebbers bekoren. Een bestelling kan in acht maanden worden afgewerkt en de koper verwerft meer dan een bella macchina. De Disco Volante staat op het onderstel van de Alfa Romeo 8C Competizione en moet een topsnelheid van 292 km/uur halen.

Misschien wel de mooiste auto die we in Genève ontdekten, was de Infiniti Emerge waarmee de trilogie van Nissans luxemerk werd afgerond. Hij is niet alleen sportiever, dynamischer en nog expressiever dan de twee vorige, het gevoel van beweging is onweerstaanbaar aanwezig. Het koetswerk lijkt wel gedrapeerd en bedekt de luchthappers achteraan ‘als een kimono’, zoals designer Shiro Nakamura ons toevertrouwde. De designer onderstreepte ook dat dit een technisch hoogstandje is, want uit koolstofvezel vervaardigd. Onderhuids maakt een elektrische motor het mogelijk om een kleine 50 km autonoom te rijden. Dankzij een driecilinderbenzinemotor die elektriciteit aanmaakt, loopt de totale autonomie op tot meer dan 450 km. Of de Emerge ook de productie haalt, blijft een open vraag.

Hyundai toonde met zijn Ioniq dat ook dit merk een geloofwaardig elektrisch alternatief wil aanbieden met een ruime auto- nomie.

Wie het allemaal wat dichter bij de realiteit wil houden en nù op zoek is naar een auto, kunnen we naar de erg elegante Jaguar XF Sportbreak verwijzen. Die vonden we bijzonder geslaagd. Of de nieuwe BMW 6 Gran Coupé, een toonbeeld van Duitse elegantie. Moet het praktisch én compact zijn, dan kunnen we de nieuwe Ford B-Max zonder middenstijl aanraden. Wie van compacte SUV’s houdt, moet de 4,28 meter korte Opel Mokka gaan bekijken of de nieuwe Mitsubishi Outlander. Maar bij de échte auto’s die morgen in de toon- zaal staan, bleek de nieuwste Boxster van Porsche de ster van het salon.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content