De boetieks van Yves Saint Laurent, Christian Lacroix en Max Mara zijn vlakbij, de nieuwe Parijse flagshipstore van Sequoia aan de Place Saint Sulpice is dus in goed gezelschap. Terwijl we wachten op Sequoia's Export Director Guillaume Gaveriaux, wijst de gerant naar een statig appartementsgebouw. Helemaal bovenaan, in een penthouse met immense ramen, woont Catherine Deneuve. Met een zekere spijt geeft hij toe dat ze geen klant is. Wegens niet duur genoeg, denken wij er...

De boetieks van Yves Saint Laurent, Christian Lacroix en Max Mara zijn vlakbij, de nieuwe Parijse flagshipstore van Sequoia aan de Place Saint Sulpice is dus in goed gezelschap. Terwijl we wachten op Sequoia's Export Director Guillaume Gaveriaux, wijst de gerant naar een statig appartementsgebouw. Helemaal bovenaan, in een penthouse met immense ramen, woont Catherine Deneuve. Met een zekere spijt geeft hij toe dat ze geen klant is. Wegens niet duur genoeg, denken wij erbij, wat voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons alleen maar een voordeel is. Sequoia heeft echter geen filmsterren en glamourverhalen nodig. Het label is een uitgekiend marketingproduct, bedacht door Daniel Sisaux, een marketeer van bij L'Oréal, en ontwerper Pierre Hardy, de man die ook de schoenencollecties van Hermès ontwerpt. "Die twee hebben elkaar 10 jaar geleden ontmoet en ze zijn samen in een avontuur gestapt", weet Gaveriaux. "Elegante en vrouwelijke tassen met een modieus design en aanvaardbare prijzen: dat was van bij het begin het concept." De collectie sloeg meteen aan, in thuisland Frankrijk, maar ook in België. Een grote ronde ring maakte elke Sequoia-tas herkenbaar. Na 10 jaar was het tijd voor een opfrisbeurt. De flagshipstore op de modieuze Rive Gauche - wit en minimalistisch - luidt een nieuw begin in. De ring komt nog op alle tassen voor, maar is veel kleiner en discreter. Verder wordt nu ook met een uitgebreide leren collectie uitgepakt. Dat alles moet van Sequoia een vaste waarde maken op de snelgroeiende markt van accessoires. "We gaan een nieuwe richting uit. De banden met mode worden nog sterker aangehaald", aldus Gaveriaux. Hij verzekert dat zelfs de leren tassen betaalbaar blijven (concreet: rond de 8000 frank). "Met onze handtassen willen we vrouwen een plezier doen, de prijzen mogen dus niet te hoog zijn. Bovendien willen vrouwen nu meerdere tassen." Het aanbod van Sequoia gaat van ruime shopping- of strandtassen tot avondtasjes, er valt uit zo'n 250 modellen te kiezen. Aan het kleurenpalet wordt extra aandacht besteed. "We hebben zeer veel kleuren. We proberen ervoor te zorgen dat onze handtassen bij zoveel mogelijk kledingcollecties passen. Sequoia ligt nu al in verschillende kledingzaken." De geloofsbrieven die Sequoia kan voorleggen - 60 werknemers en een omzet van 450 miljoen - zijn positief. Zeker als je in acht neemt dat het bedrijf in tegenstelling tot de anderen in de sector geen valiezen en reistassen verkoopt. In België zijn er 60 verkooppunten. "We willen er niet méér om een zekere exclusiviteit te kunnen aanhouden", zegt Gaveriaux. Ondertussen wordt er verder aan de export gewerkt, onder meer naar Japan en de States. "De klanten voelen dat er een nieuwe wind waait en dat is aangenaam werken. De concurrenten volgen nauwgezet wat we doen, we krijgen zelfs complimenten. Mijn bazen laten er niets over los, maar ik ben zeker dat we door grote groepen gesolliciteerd worden."Trui Moerkerke