Ze woont in een landelijke villa in Brasschaat. "De stijl van de gevel spreekt niet meteen tot de verbeelding. Maar we kozen de woning in de eerste plaats voor de ligging, hier kunnen de kinderen te voet naar school", legt Caroline Van Thillo uit. "Maar het interieur is wel ruim. Toen ik hier voor het eerst binnenkwam, wist ik meteen dat er een enorm potentieel in zat, ook al was het een wirwar van kamertjes."
...

Ze woont in een landelijke villa in Brasschaat. "De stijl van de gevel spreekt niet meteen tot de verbeelding. Maar we kozen de woning in de eerste plaats voor de ligging, hier kunnen de kinderen te voet naar school", legt Caroline Van Thillo uit. "Maar het interieur is wel ruim. Toen ik hier voor het eerst binnenkwam, wist ik meteen dat er een enorm potentieel in zat, ook al was het een wirwar van kamertjes." Architect Vincent Van Duysen hertekende het grondplan en gaf dat een volledig nieuwe circulatie. Zo ontstonden mooie uitzichten naar de tuin. "Er gingen heel wat tussenwanden uit en het plan werd drastisch vereenvoudigd. Zo hadden we geen aparte eetkamer nodig, we opteerden voor een leefkeuken. Dat heeft natuurlijk ook nadelen, want iedereen staat bij je als je kookt. Zelf vind ik dat best gezellig. In die leefkeuken staat er ook een loungezetel om de krant in te lezen." Caroline Van Thillo is genereus met haar tips, die ze door haar ervaring goed weet te argumenteren. Zo beweert ze dat een gezinswoning functioneel moet zijn door elke ruimte goed te benutten : "Je moet vermijden dat iedereen in een hoekje gaat zitten. Ik heb dat geleerd van de vorige huizen die we bewoonden en ook door veel huizen te bezoeken. Je merkt vaak dat de kinderen zich in hun kamer gaan afzonderen. Hier loopt het leven als een wind door de woning, je leeft echt samen. Daarom hebben we van de garage, die we toch niet zouden gebruiken, een extra kamer gemaakt voor de kinderen. We plaatsten er grote ramen in en wanden van palissander, waardoor de ruimte een hedendaagse uitstraling heeft. Maar het is hun plek waar ze echt apart kunnen zitten." Van Duysen ontwierp een vrij open grondplan zonder deuren, waardoor je moeiteloos van de ene ruimte in de andere stapt, maar wel met een centrale as. "Die ligt ongeveer waar vroeger de hal lag," legt Caroline uit. "Een hal, nog zoiets wat je niet meer nodig hebt. Daarom heb ik van die ruimte een bibliotheek gemaakt, met een fauteuil waarin je ook even kunt rusten of lezen. Je stapt dus via die bibliotheek de woning binnen, wat zorgt voor gezelligheid, intimiteit, en je ontwijkt dat afstandelijke gevoel op de gang." Caroline Van Thillo studeerde kunstgeschiedenis en bezocht al als kind antiek- en interieurzaken met haar moeder. Ze heeft dus al lang een band met kunst, antiek en interieurs. Jarenlang gaf Caroline haar vrienden en kennissen tips voor de inrichting van hun woning. "Tot mijn man, een vijftal jaar geleden, me aanraadde om dit professioneel aan te pakken. Eerst gooide ik me op de vintagedesign en daarna begon ik meer en meer huizen en winkels in te richten." Ondertussen richt ze ook de winkels in van het modehuis Natan. "Het is heerlijk om samen te werken met couturier Edouard Vermeulen, die trouwens zelf een opleiding genoot als interieurarchitect en daardoor een enorme voeling heeft met de inrichting. Hij staat ook open voor nieuwe ideeën." De eclectische stijl van Caroline Van Thillo wordt deels gevoed door de grote interieurdesigners naar wie ze opkijkt, zoals de beroemde Engelse decorateur David Hicks, de meester van de stijlenmix, die antiek moeiteloos combineerde met design en woningen inrichtte voor de happy few. "Ik hou ook een beetje van alles, zowel van antiek als van Braziliaanse vintage. De interieurs van Gert Voorjans vind ik best boeiend, maar ik kan net zo goed genieten van een minimalistisch interieur. Misschien zien we design en de interieurstijl te veel als een levensbeschouwing. Je kunt er beter speels mee omspringen. Niet alles hoeft in één en dezelfde stijl. Een vakantiewoning richt je helemaal anders in dan je eerste verblijf. Een slaapkamer mag anders van stijl zijn dan je woonruimte. Uniformiteit kan zo saai zijn. Maar het moet wel allemaal kloppen, er moet wel een harmonie zijn in de aankleding van een interieur." Daarom opteerde Caroline Van Thillo er bijvoorbeeld voor om op verschillende plaatsen in huis dezelfde materialen te gebruiken, zoals witte marmer die de harmonie versterkt. Maar haar belangrijkste inspiratiebron blijkt het antieke meubel in de woonkamer. "Op de een of andere manier heb ik mijn hele interieur op dit meubel geïnspireerd. Het gaat om een antieke ladekast uit Syrië, uitgevoerd in de typische stijl met inlegwerk van parelmoer. Ik vind het een prachtig meubel, met subtiele kleuren. Deze kast, hoe oud ook, past bij de trend van nu, die gericht is op een mix van stijlen en soorten objecten. Momenteel beleven we ook een comeback van de artisanale technieken en van objecten die zijn gemaakt als deze kast." "Dat vind je ook terug in de meubelen van Ado Chale : puur handwerk en toch heel modern. Ik heb een salontafel en bijzettafeltjes van Chale. Zulke meubelen en objecten geven warmte aan het interieur." De Brusselse designer-kunstenaar Ado Chale maakt al sinds de jaren zeventig tafels waarvan de bladen bestaan uit een mozaïek van schelpen, knopen of brokjes steen, vastgeklit in een laag kunststof. Zijn tafels worden wereldwijd gewaardeerd en behoren tot het soort luxedesign dat meer beeldende kunst is dan meubelkunst. "Zulke stukken zorgen ook voor kleur in huis. Kleur geeft een interieur persoonlijkheid. De tijd van de witte of grijsachtige interieurs is voorbij. Soms kunnen die mooi zijn, maar ik leef er liever zelf niet in", zegt Caroline Van Thillo nog. "Een mooi interieur groeit en komt niet in één keer tot stand, er moeten souvenirs te zien zijn. Het interieur mag best een beetje het verloop van je leven laten zien." Info : www.mjl-interiors.com DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO'S GUY OBIJN"Misschien zien we design en de interieurstijl te veel als een levensbeschouwing. Uniformiteit kan zo saai zijn"