De markt is oververzadigd en wordt gedomineerd door groepen en ketens. En toch zijn er kleine bedrijfjes die een nieuw soort parfumerie openen. In een moderne omgeving maken zij het verschil met een uitzonderlijk aanbod van nichemerken en de echte luxe van exclusiviteit.

:: Parfumerie Générale,

6 rue Robert Estienne, 75008 Parijs.

:: Shiseido La Beauté,

3-5 boulevard Malesherbes, 75008 Parijs.

:: Iunx, 48 / 50 rue de l’Université,

75007 Parijs

:: Kenzo Bulle, 1 rue du Pont Neuf

(vierde verdieping), 75001 Parijs

Skins Cosmetic Lounge

:: Skins Cosmetic Lounge, Runstraat 9,

1016 GJ Amsterdam. www.skins.nl

:: Senteurs d’Ailleurs, Louizalaan 94,

1000 Brussel

Parfumerie Générale (foto 4)

Parfumerie Générale, in het exclusieve achtste arrondissement van Parijs, is het één jaar oude geesteskind van Victoire de Taillac, voormalig persattaché van trendboetiek Colette. Zes jaar geleden (een eeuwigheid, lijkt het) lanceerde die op het Europese vasteland de verzorgingsproducten, parfums en geurkaarsen van destijds nog exotische merken als Kiehl’s en Aesop. Deze zaak zet die traditie voort. Parfumerie Générale breekt met de stijl en inboedel van wat men in Parijs gewend was op het gebied van beautyshopping : de superettes à la Marionnaud en Sephora, de ‘dertien in een dozijn’-buurtwinkels, de filialen van merken als Annick Goutal of Guerlain, de grootwarenhuizen. In Parfumerie Générale hangt een minder zware lucht dan bij de concurrentie en het aanbod is er veel minder Frans georiënteerd. Belangrijk, want de Fransen zijn doorgaans net zo chauvinistisch over hun parfums en zalfjes als over hun bourgognes en bordeauxs. Goed om weten : de zaak bedient zowel vrouwen als mannen (voor wie een espace barbier werd ingericht) en heeft een eigen postordercataloog.

Design : de inrichting is overwegend wit, maar zachter dan men zou kunnen vermoeden. De Taillac wou geen futuristisch laboratorium in de stijl van de film Gattaca, maar ook geen ouderwets rommelhok met verguld staalbuismeubilair en fumé spiegels. De producten worden niet per merk gerangschikt, wel per categorie. Net zoals vroeger.

Producten : onder meer de plantaardige producten van de Australische merken Aesop en Alt, de Amerikaanse multifunctionele mannenlijn Anthony Logistics, het Griekse merk Apivita (ondere andere een scrub met witte chocolade), het Californische mannenmerk Aromapharmacy, opgericht door een trio skaters, de gezichtsproducten van Ben Kamins, de Frans-Amerikaanse make-up van Chantecaille, l’eau de Cologne Bigarade van parfumeur Frédéric Malle, het Franse grootmoedersmerk Friction de Foucaud, de scheerproducten van Geo F Trumper (die naar verluidt als geen ander de scheerkwast hanteert in Jermyn Street), de Indische ayurveda-lijn Kama, Mom’s Kiss in a Bottle, voor jonge moeders en hun kleintjes.

Shiseido La Beauté (foto 1)

Shiseido, de Japanse cosmeticareus, is actief in Europa sinds 1963, toen het merk eerst de Italiaanse markt en daarna de rest van het continent veroverde. In Parijs had de groep tot voor kort slechts één eigen uitstalraam, en dat was bovendien bijzonder discreet : de Salons du Palais Royal, een mysterieus, donker schrijn voor de parfums van Serge Lutens, lang artistiek directeur van het merk. Vorig jaar opende Shiseido tegenover de Eglise de la Madeleine een laboratorium dat in tegenstelling tot de Salons licht is, en uitnodigend. Shiseido La Beauté is ‘van alles in één’ : een parfumerie, een schoonheidsinstituut, een testruimte, een informatiecentrum, een museum. De Cosmetic Lounge is een beautysalon waar klanten met de producten kunnen experimenteren. In de workshop wordt maatwerk geleverd. La Cabine is de zentempel van de zaak (men komt er tot rust). Le Studio, ten slotte, wordt beschreven als een espace d’expression libre pour communiquer la beauté. Het is niet meer, maar ook niet minder, dan een tentoonstellingsruimte voor projecten die een zeker verband hebben met schoonheid. Er liep tot voor kort een tentoonstelling van Inge Grognard, de Belgische make-up artist.

Design : de architectuur is van een Frans-Japans koppel, A + A (Aki en Arnault) Cooren, voor wie dit de eerste belangrijke opdracht was. Achter de klassieke gevel schuilen witte toonbanken met ongewone hoeken, en displays die kunnen worden beschreven als productfonteinen.

Producten : Shiseido, Shiseido, Shiseido.

Iunx (foto 3)

Iunx, open sinds vorige lente, is een ander initiatief van Shiseido, in samenwerking met het duo Fabienne Conte-Sevigne en Francis Giacobetti. Het decor is sober, de verkoopsters zijn gekleed in het zwart. De parfums worden gepresenteerd in lange zwarte tubes. In het midden van de ruimte staat La machine à Mouillette, die geurkaartjes uitspuwt met de informatie over de producten van Iunx. Zoals l’Eau Juste, een mengsel van violet, maïs, komkommer en graan, of nog La lumière de Iunx, met mirre, gebakken roos en gesuikerd hout. De geur zit in een flacon van zwarte kunsthars die reageert op licht (houd de flacon tegen een lamp, en men ziet de formule van de snelheid van het licht). Iunx is Grieks en betekent volgens de eigenaars “gefascineerd en verleid door geur”. Maar volgens ons woordenboek is de iunx ook een klein vogeltje dat door Griekse mannen aan een wiel werd gebonden en gefolterd, in de hoop dat ze door dat offer het voorwerp van hun lust zouden kunnen veroveren.

Design : zwarte, niets onthullende façade in een straat vol antiquairs. De inrichting is futuristisch minimaal, met Japanse invloeden. De muren zijn wit, de meubels zijn zwarte blokken. Een apart zaaltje is gewijd aan geparfumeerde kaarsen. De verlichting is zacht, en er is geen achtergrondmuziek : alle aandacht gaat naar de geuren.

Producten :l’Eau de Iunx, een gamma lichte eaux de toilette genummerd van 00 tot 09, in flacons van 300 ml (88 euro per stuk). En verder : een Gelée d’eau pour le corps (een sorbetachtige gel die vloeibaar wordt op de huid), shampoos, douchegels, zalfjes en crèmes voor lichaam en gezicht. De geuren zijn gecreëerd door Olivia Giacobetti, die in het verleden heeft gewerkt voor de gereputeerde Parijse kaarsenspecialist Dyptique en voor Hermès. Ladurée maakt voor Iunx exclusieve macarons met rum, vanille en rode tabak, verkocht in doosjes van vier voor 7,50 euro.

La Bulle Kenzo (foto 2)

La Bulle Kenzo bevindt zich in een gebouw uit de negentiende eeuw dat kort geleden nog een onderdeel was van La Samaritaine. Dat legendarische grootwarenhuis kampte al jaren met financiële problemen. Het werd uiteindelijk ingelijfd door de luxegroep LVMH, eigenaar van onder andere Guerlain, Kenzo en de keten Sephora. Sinds de overname is La Samaritaine gereduceerd tot één gebouw, het oude vlaggenschip in art-nouveaustijl. De oude sportafdeling huisvest sinds vorige lente op de benedenverdieping Lô Sushi, een sushibar ontworpen door Andrée Putman, terwijl de bovenste verdiepingen worden ingenomen door Kong, het jongste restaurant van Philippe Starck en Laurent Taïeb. De rest van het gebouw werd gereserveerd voor een immens vlaggenschip van Kenzo. De collecties voor mannen, vrouwen en kinderen, accessoires en goedkopere lijnen zijn over drie verdiepingen gespreid. La Bulle Kenzo, het eerste beautysalon van het merk, kreeg een eigen ruimte op de vierde verdieping.

Design : het decor van interieurarchitecte Emanuelle Duplay mengt een hedendaags clubsfeertje met disco, denk aan wollige tapijten in fluoroze, plexi, muren met gouden mozaïeksteentjes van Bisazza of met borsteltjes uit een carwash. De beautyproducten zijn bijzonder : parfums met de geur van kleuren, een vreemd geschapen apparaat waarmee men zich het hoofd kan krabben. Duplay is vooral bekend als decoratrice van filmsets (langspeelfilms, zoals Il est plus facile pour un chameaux… van Valeria Bruni-Tedeschi, maar ook reclamespots, onder meer voor Kenzo Parfums). De grafische identiteit van La Bulle Kenzo werd besteld bij de beroemde Britse vormgever Neville Brody.

Producten : de verschillende parfums van Kenzo en de verzorgingsproducten van de lijn Kenzo Ki, die kunnen worden getest. Verder is La Bulle vooral een schoonheidssalon. De voornaamste attractie zijn een paar bubbels waarin massagekamers zijn ondergebracht. De Franse editie van het modeblad Vogue adviseert ” Les variations tactiles et climatiques sur peau du corps et visage” (voor 100 euro per uur). Wij adviseren na de massage een bezoek aan het mooiste uitkijkplatform van Parijs, op het dak van La Samar aan de overkant. Een smalle draaitrap, duikbootstijl, leidt ernaartoe.

(foto 5)

In het najaar van 2000 openden twee gepassioneerde mannen, Michiel Poelmans en Philip llege, een cosmeticaboetiek in hartje Amsterdam. Ze wilden een ander soort parfumerie, met bijzondere merken die je nergens anders vindt, waar je op je gemak producten kunt testen en kunt genieten van een professioneel advies en de services van een kapper, visagist en schoonheidsspecialiste.

Design : Skins Cosmetic Lounge is heel licht, dankzij de witte muren, glazen voor- en achterkant en de vele lichtpunten. De gepolierde betonnen vloer en strakke inrichting versterken de moderne, cleane uitstraling van de winkel. De producten zijn hier duidelijk de sterren, die op tafels uitgestald staan en in meterslange, fel verlichte wandkasten. Opvallend is de afwezigheid van marketingdisplays (toch een vast nummer in de traditionele parfumerie) en het hoge snuffelgehalte van de boetiek : in elke hoek valt wel iets te ontdekken of te beleven. Ook de keuze van de producten met hun aparte design-gadgetachtige verpakkingen draagt hiertoe bij. Achter in de winkel, enkele trapjes af, kun je je laten opmaken aan een wandtafel met een grote spiegel, en kun je op een moderne witte sofa de belangrijkste buitenlandse modemagazines doornemen.

Producten : Poelmans en Ilege kozen ervoor om de meeste ruimte aan parfums te geven, en hebben een zestiental merken opgenomen, waarvan ze meestal de exclusiviteit voor Nederland hebben. Je vindt er onder andere Diptyque,Etro, Miller Harris en The Different Company. Voor huid- en haarverzorging werden Aesop, Aveda, Nuxe, Philosophy en REN geselecteerd. Het make-upaanbod is vrij sober, maar volledig, dankzij de innovatieve producten van Bloom en Laura Mercier. En verder heeft Skins een reeks accessoires met een hoog must have-gehalte, zoals de vermaarde pincetten van Tweezerman, scheerbenodigdheden van The Art of Shaving en de borstels van Mason Pearson.

Senteurs d’Ailleurs (foto 6)

Pierre Donie maakt in Senteurs d’Ailleurs al vijf jaar het verschil met kleine nichemerken en een gepersonaliseerde service. Aanvankelijk geïnspireerd door de charmes van de Provence, bood de winkel typische merken als L’Occitane en Comptoir Sud Pacifique aan. Maar Pierre Donie merkte dat zijn cliënteel wat meer exclusiviteit zocht en begon zich te documenteren, maakte verscheidene reisjes naar Londen, Parijs en New York en besefte dat er een heel ander soort parfumerie mogelijk was in België. Hij sleutelde aan het concept door het aanbod te verfijnen, en ruilde vorig jaar de gepatineerde muren en gietijzeren rekken in voor een chic, klassiek-modern interieur enkele huizen verder.

Design : het interieur van honderd vierkante meter is chic, tijdloos, en modern tegelijk, zoals zijn exclusieve koopwaar. “Mooi maar neutraal”, omschrijft hij het zelf. “Het is niet de bedoeling dat het interieur de show steelt, de producten zijn hier de vedetten.” Die komen tot hun recht in witte verlichte wandkasten en op stevige donkerhouten tafels. Aan de verzorgingscorner is zelfs een lavabo voorzien, zodat klanten producten kunnen testen en meteen weer afwassen mocht het niet bevallen.

Aanbod : Donies criteria zijn kwaliteit, exclusiviteit en originaliteit. “Achter de merken zit een createur met een visie, een geschiedenis, een verhaal”, vertelt hij enthousiast. “We kozen merken die geen modetrends volgen, heel authentiek zijn en parfums maken waarvan je houdt of niet. Onze klanten willen iets persoonlijks, niets commercieels.” Parfums zijn nog altijd de belangrijkste activiteit van het huis, getuige het uitgelezen aanbod van nichemerken als Les Parfums de Nicolaï, Serge Lutens, Gobin Daudé, Aqaba, The Different Company en oude parels als Creed, Maitre Gantier et Parfumeur Laporte, Les parfums de Rosine, enzovoort. Van bekende merken als Guerlain, Hermès en Caron koos Donie enkel de speciale uitgaven en exclusiviteiten. Senteurs d’Ailleurs heeft eveneens een mooie reputatie op het vlak van geurkaarsen en huisparfums : L’Artisan Parfumeur, Esteban, Mizensir, Diptyque, Marriage Frères en Christian Tortu. Ook het verzorgingsgedeelte heeft Donie uitgebreid : voor dames is er Aesop, Les Fermes de Marie en Själl. Verder is er een heuse mannencorner met Geo F Trumper, Pure Fuel, Annick Goutal en Santa Maria Novella. Voor de toekomst zoekt Donie nog enkele originele make-upmerken die je nauwelijks elders vindt, genre Stephane Marais.

En de anderen ?

De chicste department stores in Londen en Parijs zagen de bui al hangen en waren er als de kippen bij om in te spelen op de trend van de nichemerken. Grootschalige facelifts, een uitgebreid aanbod en nichecorners met de hipste merken moeten het onderscheid maken met de parfumerieketens en een graantje meepikken van het succes van de nicheboetieks. In Parijs heeft Le Bon Marché al jaren een vooruitstrevende selectie, Galerie Lafayette heeft sinds vorig jaar vijftig nichemerken in huis en Le Printemps opende enkele weken geleden ’s werelds grootste beautydepartement. De twee verdiepingen bieden tweehonderd merken aan, een uitgebreide nichecorner, een twintigtal behandelingscabines, een beautycoach voor gepersonaliseerd advies en ander fraais. In Londen sprongen Harvey Nichols en Liberty op de nichetrein en Berlijn heeft Quartier 206, dat vijftig beautymerken in huis heeft, waarvan negentig procent niche. n

Sofie Albrecht en Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content