Volvo bouwt al jaren dieselmotoren in zijn auto's in, maar telkens weer kwamen die van andere constructeurs: van Volkswagen, Renault of Audi. Nu Volvo deel uitmaakt van de Ford-familie, komen de Zweden verrassend met een eigen turbodiesel aandragen. De verklaring is nochtans eenvoudig. "We besloten jaren geleden al dat we niet langer afhankelijk wilden zijn van meneer Piëch - de grote baas van de Volkswagen-groep", zegt een van de woordvoerders van Volvo. "Als we in de spits van de technologierace wilden lopen, waren we gedwongen om een eigen motor te bouwen. Dat we daarna in de Ford-groep belandden, veranderde daaraan niets, omdat de basis van de motor (het vijfcilinder aluminiumblok dat al in 1991 in de Volvo 850 met benzinemotor werd ingebouwd) zo gezond was. Het geheel, inclusief de aluminium cilinderkop, weegt niet meer dan 1...

Volvo bouwt al jaren dieselmotoren in zijn auto's in, maar telkens weer kwamen die van andere constructeurs: van Volkswagen, Renault of Audi. Nu Volvo deel uitmaakt van de Ford-familie, komen de Zweden verrassend met een eigen turbodiesel aandragen. De verklaring is nochtans eenvoudig. "We besloten jaren geleden al dat we niet langer afhankelijk wilden zijn van meneer Piëch - de grote baas van de Volkswagen-groep", zegt een van de woordvoerders van Volvo. "Als we in de spits van de technologierace wilden lopen, waren we gedwongen om een eigen motor te bouwen. Dat we daarna in de Ford-groep belandden, veranderde daaraan niets, omdat de basis van de motor (het vijfcilinder aluminiumblok dat al in 1991 in de Volvo 850 met benzinemotor werd ingebouwd) zo gezond was. Het geheel, inclusief de aluminium cilinderkop, weegt niet meer dan 185 kilogram en dat is van vitaal belang voor stevige prestaties en een laag brandstofverbruik. Van die benzinemotor bouwden we sinds de introductie meer dan twee miljoen exemplaren." De nieuwe dieselmotor met lage interne wrijving, vier kleppen per cilinder en een inspuiting met centraal geplaatste verticale injectoren kreeg een common-railsysteem met rechtstreekse inspuiting mee, maar dan wel eentje van de tweede generatie. Dat zorgt voor een opmerkelijk hoge druk van 1600 bar, terwijl de verbranding nog efficiënter gebeurt, wat dan weer de roet- en CO2-uitstoot beperkt. De ingenieurs koppelden het hele systeem aan een turbolader met variabele geometrie: de turbine aan de inlaatzijde is voorzien van beweegbare schoepen. Hun stand verandert permanent zodat een optimaal luchtdebiet en een uitermate hoog turborendement over een breed toerental gegarandeerd blijft. In de praktijk resulteert dat in een maximaal koppel van 340 Nm, dat al bij 1750 toeren/minuut wordt bereikt. Als vergelijking herinneren we eraan dat de 250 pk T5-benzinemotor 'maar' 330 Nm haalt en daarvoor 2400 toeren/minuut moet draaien. Het maximumkoppel blijft bovendien tot aan 3000 toeren/minuut onafgebroken ter beschikking en dat geeft de rijder een bijzonder prettig en veilig gevoel, omdat hij altijd genoeg reserve onder de rechtervoet heeft. Opmerkelijk is dat ook het verbruik, ondanks die fraaie prestaties, behoorlijk in de hand werd gehouden. Voor de kennismaking kiezen we de S60 uit, omdat die het best het fraaie design van Peter Horbury illustreert. Recent onderzoek wijst uit dat zijn vormgeving de tweede beweegreden is voor klanten om een Volvo te kopen. Hoofdargument blijft uiteraard de veiligheid. De S60, waarmee we veel kilometers afleggen, verbruikt gemiddeld 6 liter per 100 km, en dat voor een wagen die 163 pk ontwikkelt. De S80 doet het met 6,1 liter, de V70 met 6,4 liter. Bovendien krijgt de D5 als eerste dieselmotor ter wereld een elektronisch geregelde, gekoelde uitlaatgascirculatie mee, waardoor het systeem zich veel sneller aanpast aan veranderende omstandigheden en de uitstoot lager blijft. De betrekkelijk smalle lijnmotor ligt dwars gemonteerd, zodat er behoorlijk wat plaats is voor kreukelzones, want die zijn voor de Volvo-technici van levensbelang in hun streven naar een optimale veiligheid. Van de drie modellen die de motor ingebouwd krijgen, blijkt de S60 het best te profiteren van de nieuwe turbodiesel omdat hij de wagen een schitterende combinatie van kwaliteiten meegeeft. Enerzijds zorgt hij voor zeer veilige hernemingen die vooral bij het inhalen nuttig blijken, terwijl het verbruik en de uitstoot voorbeeldig laag blijven. Een bijzondere kwaliteit is zijn geruisloosheid, die het rijplezier alleen maar vergroot. Of zoals Lars-Gustaf Hauptmann, projectmanager van de D5 het samenvat: "Power and pleasure." De nieuwe motor wordt vanaf de lancering in de S60, de V70 en de S80 ingebouwd, en luidt daarmee voor Volvo een nieuw tijdperk in. Met zijn instapprijs van 1.077.075 fr./26.700 euro wordt de S60 een stevige concurrent voor de Audi A4, de BMW 330d en de Mercedes C270 CDI, die flink duurder uitvallen. VOLVO S60 D5MOTOR:voorin gemonteerde vijfcilinder turbodiesel met een slagvolume van 2401 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 163 pk/120 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 340 Nm van 1750-3000 toeren/minuut.AFMETINGEN:457,6 cm (l), 180,4 cm (br), 141,2 cm (h), 271,5 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:424 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:6 (mix).CO2-UITSTOOT:158 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:1.077.075 fr., vermeerderd met 50.000 fr. BIV (respectievelijk 26.700 en 1239,47 euro).JAARLIJKSE AUTOBELASTING:29.017 fr./ 719,31 euro.ANDERE VERSIES:2.4 benzine (996.396 fr./ 24.700 euro), 2.4 turbo (1.173.891 fr./ 29.100 euro), T5 (1.335.251 fr./ 33.100 euro).PIERRE DARGE