De opkomst van de esthetische chirurgie is ongetwijfeld het belangrijkste fenomeen van de laatste jaren in de schoonheidsindustrie. Tv-shows doorbreken het taboe en zetten het onderwerp op de agenda van het grote publiek. En voor wie het scalpel van de chirurg een te grote stap lijkt, is er de dermatoloog als zacht alternatief. Die zag de vraag naar cosmetische behandelingen de laatste jaren stijgen in zijn praktijk. De grootste zakenneuzen lanceerden hun eigen professionele verzorgingsproducten en zorgden voor een rage, net zoals de make-up artists dat in de jaren negentig deden. Dermatologische merken als dr. Perricone en dr. Brandt (niet in België verkrijgbaar) draaien hoge cijfers, wat niet ontsnapte aan de aandacht van de grote cosmeticamerken. Zij pakken uit met nieuwigheden, geïnspireerd op de esthetische geneeskunde. Twee jaar geleden bracht Givenchy No Surgetics uit : verzorgingsproducten die inspeelden op de drie populairste behandelingen : dermabrasie, collageen- en botoxinjecties. Een rimpel was plots niet zomaar een rimpel : je had expressielijntjes, kraaienpoten, verticale en horizontale voorhoofdrimpels, mondgroeven, neusplooien, enzovoort. En voor elke lijn uiteraard een leger producten. Slimme marketingmensen bedachten namen als collagenist of boswelox, die ...

De opkomst van de esthetische chirurgie is ongetwijfeld het belangrijkste fenomeen van de laatste jaren in de schoonheidsindustrie. Tv-shows doorbreken het taboe en zetten het onderwerp op de agenda van het grote publiek. En voor wie het scalpel van de chirurg een te grote stap lijkt, is er de dermatoloog als zacht alternatief. Die zag de vraag naar cosmetische behandelingen de laatste jaren stijgen in zijn praktijk. De grootste zakenneuzen lanceerden hun eigen professionele verzorgingsproducten en zorgden voor een rage, net zoals de make-up artists dat in de jaren negentig deden. Dermatologische merken als dr. Perricone en dr. Brandt (niet in België verkrijgbaar) draaien hoge cijfers, wat niet ontsnapte aan de aandacht van de grote cosmeticamerken. Zij pakken uit met nieuwigheden, geïnspireerd op de esthetische geneeskunde. Twee jaar geleden bracht Givenchy No Surgetics uit : verzorgingsproducten die inspeelden op de drie populairste behandelingen : dermabrasie, collageen- en botoxinjecties. Een rimpel was plots niet zomaar een rimpel : je had expressielijntjes, kraaienpoten, verticale en horizontale voorhoofdrimpels, mondgroeven, neusplooien, enzovoort. En voor elke lijn uiteraard een leger producten. Slimme marketingmensen bedachten namen als collagenist of boswelox, die associaties oproepen met de bekendste termen uit de dermatologenpraktijk. La Mer ontwikkelde The Concentrate, dat de huid voorbereid op dergelijke ingrepen. Andrew Bevacqua, de man die als executive director R&D bij La Mer erin slaagde om de formule te reproduceren na de dood van stichter Max Huber, heeft vele jaren geprobeerd om de basis van de beruchte crème, een bouillon van gefermenteerde algen, te concentreren. Uiteindelijk had hij een dikke siroop, die vijf keer zo geconcentreerd is. Uit tests met dermatologen en plastisch chirurgen die het concentraat en de crème aan hun patiënten meegaven om hun huid voor te bereiden op behandelingen als microdermabrasieën, lasers en chemische peelings, bleek dat de herstellende eigenschappen eveneens waren toegenomen. "De huid genas sneller, vertoonde minder roodheid en we ondervonden dat het zelfs werkte op oudere littekens." beweert Bevacqua. "De bouillon werkt namelijk ontstekings- en irritatiewerend en brengt de huid in perfecte conditie, zodat die sneller en beter reageert op een trauma." Toch legt het merk geen medische claims : "Het is cosmetica, geen geneesmiddel. Maar het is ook geen product voor iedereen en elke dag, zoals de crème. Het is speciaal ontwikkeld voor de getraumatiseerde huid, om het eigen herstelmechanisme te optimaliseren." Doe-het-zelfkits voor fruitzuurpeelings of microdermabrasie brengen de dermatologische behandelingen binnenkort bij het grote publiek. Lancôme komt in het voorjaar van 2005 uit met SurfacePeel, een glycolzuurpeeling die een frissere, meer egale en gladde teint belooft. L'Oréal lanceert begin volgend jaar een thuiskit voor dermabrasie, net zoals postordermerk Le Club des Créateurs de Beauté. Cellular Microdermabrasion, de scrubcrème op basis van kristallen van La Prairie wordt geleverd met een gebruiksaanwijzing en speciale applicators. Dokter Sandra Swimberghe, gespecialiseerd in cosmetische dermatologie, heeft er haar bedenkingen bij. "De concentraties in cosmetica zijn te laag om resultaten te boeken die de hoge verwachtingen kunnen inlossen." De wettelijke grens ligt rond vijf procent, al heeft ze de indruk dat die in de loop der jaren wel wat is opgeschoven. Maar het blijft nog altijd miniem vergeleken met de concentraties tussen veertig en zeventig procent die dermatologen voor een glycolzuurpeeling gebruiken. "Cosmetica mag bovendien enkel op de hoornlaag werken," stelt Swimberghe, "en dan is het effect op rimpels of pigmentvlekken gering." Anderzijds vraag je volgens haar om problemen wanneer je mensen zelf dergelijke behandelingen laat uitvoeren : "Er zijn er altijd wel die durven experimenteren met de inwerktijd voor een maximaal effect." Ook het aanhoudende succes van superdure cosmetica springt in het oog. Crèmes met exclusieve hightech ingrediënten, uitzonderlijke texturen en mooie potten verkopen als zoete broodjes. Een hoog prijskaartje is voor velen blijkbaar een garantie voor geloofwaardigheid en efficiëntie. Het psychologische effect valt niet te onderschatten : een likje crème uit een dure pot makes you feel like a million bucks. Letterlijk. De laatste hype in dit segment zijn kostbare edelstenen, die de zeldzame plantensoorten met exotische namen van hun troon dringen. Guerlain verwerkt blauw goud in de Issima-lijn en Helena Rubinstein kopieerde in Life Pearl de productietechniek van parels om de celstructuur van de huid te verstevigen. Diamanten zijn de favoriet : het poeder is zo fijn dat je grondig dode huidschilfers en kleine oneffenheden kunt verwijderen zonder de huid te beschadigen. La Mer en La Prairie verwerkten het in hun scrubcrèmes, die je een babyvelletje bezorgen, net zoals de Diamond Massage in de exclusieve Thermes Marins van Monte Carlo. Edelstenen geven ook parfumflacons iets bijzonders. Crystal Noir, de nieuwe damesgeur van Versace kreeg een amethistkleurige fles met een grote, gefacetteerde dop. Voor Apparition van Ungaro werd 24 karaats bladgoud gebruikt met een gekleurd vernis over om de transparante flacon op te smukken met kleurspiegeltjes die een hoog couturegehalte geven. In de campagne toont model van het jaar Jacquetta Wheeler haar rug, die versierd is met tientallen glinsterende steentjes. Make-up is ook al in de ban van edelstenen. Backstage bij de modeshows werd kwistig omgesprongen met al wat glanst en glittert en ook de parfumerie bleef niet bespaard van de juwelenkoorts. Dior linkte de najaarslook aan zijn juwelencollectie. Blikvanger is het oogschaduwpalet Jewel Collection, dat vier kleuren bevat in de vorm van edelstenen. De rijke tinten van juwelen inspireerden ook Tom Pecheux voor de herfstlook van Shiseido : Dramatic Richness heeft kleuren als Enchanted Bronze, Gold Burst, Shimmershell en Ruby Dazzle. De make-upcollecties voor de feestdagen brengen traditiegetrouw vooral zilver, goud, glans en glitter, maar dit jaar wordt iets speciaal. Guerlain inspireerde zich op de Black Orloff, een 67,5 karaatsdiamant, genoemd naar een Russische prinses uit de achttiende eeuw. Het palet Precious Colours voor ogen, wangen en lippen bevat een zwarte oogschaduw met multikleurglinsters en een gouden of zilveren highlighter (47 euro). Verder zal er ook nagellak zijn met gouden of zilveren glitters, een gezichtspoeder met parelglans en een duogloss in voluptuous gold of gorgeous diamond. Ook de feestmake-up van Helena Rubinstein wordt een pareltje : het merk werkte samen met Swarovski aan Glitterati, een look die je letterlijk laat schitteren. n Tekst Sofie Albrecht"Het is cosmetica, geen geneesmiddel. Maar 'The Concentrate' is ook geen product voor iedereen en elke dag, zoals een crème.""Cosmetica mag enkel op de hoornlaag werken, dus is het effect op rimpels of pigmentvlekken gering."