Verkoopinfo p. 86
...

Verkoopinfo p. 86Verkoopinfo p. 86Verkoopinfo p. 86Bruyninckx : "Wij verwachten dat we in de toekomst meer gebruik zullen maken van gevarieerde materialen, zoals kunststoffen of composietmaterialen, die eigenlijk niet zo voor de hand liggen voor een verlichtingsarmatuur. Ook wordt de verlichting steeds meer aangepast aan het gebruikte meubilair en aan de architectuur, in functie van de ruimtes en volumes. Het upside-down-principe waarmee Kreon reeds in de jaren negentig scoorde, blijft hierbij actueel. Bij de vormgeving van architecturale armaturen stellen we vast dat de toestellen zich steeds beter in de ruimte integreren, ze worden quasi onzichtbaar. De klant kiest steeds vaker voor sobere armaturen." "Een andere trend is de interesse voor ingekleurd licht, waarbij de keuze voor wit of kleur afhangt van de functie. Wordt het gebruikt voor werkruimtes, om een sfeer te creëren of een vorm te benadrukken ? In plaats van blitse, felgekleurde armaturen wordt er straks vermoedelijk meer gekozen voor effecten met gekleurd licht.""Sinds jaren is ook de capaciteit van de Leds ( licht emitterende dioden) aan het groeien. De toekomst zal bepalen hoe ver deze evolutie gaat. Indien ze voldoende output geven om de bestaande lampen in kracht te evenaren, dan betekent dit een revolutie in de lichtindustrie. Want ze zijn compact, zuinig en kunnen tegen trillingen. Dit schept enorme mogelijkheden om kleinere armaturen te ontwerpen." Verlinde : "In design komen er steeds zaken bij, maar er verdwijnt niet altijd zomaar wat. Hoewel wij nu wel onze catalogus opruimen en er een aantal klassieke modellen uitgooien, stel ik toch vast dat bepaalde ontwikkelingen van nu nog lang zullen meegaan. Zo zal de minimale verlichtingstijl als basis zeker blijven. Je merkt wel dat mensen in interieurs bijvoorbeeld een grote, barokke kroonluchter durven ophangen als blikvanger, of een hedendaagse Venetiaanse kroon, maar de rest laten ze dan toch heel minimaal invullen." "Bepaalde accenten mogen dus gerust opvallen of zelfs grappig ogen. Maar ik kan me niet inbeelden dat we de lichtkleur van ons interieur constant gaan veranderen : wit blijft de basis. Het gebruik van kleuren is een zeer tijdelijk fenomeen. Wij passen dit enkel op aanvraag toe. Zo ontwikkelden we voor de Spaanse kledinggigant Mango een limoengroen lichtprofiel." "Een van de grootste uitdagingen voor de toekomst is het fenomeen van de nabootsingen. Veel bedrijven, zeker in onze tak, maken na wat creatieve producenten, de échte designers, op de markt brengen. Daarom stelt Modular nu de M protected-campagne voor, die de bedoeling heeft de trendsetters die creatief werken te beschermen en te belonen met een logo. Vanaf heden zullen de zogenaamde M-guards een M-label toekennen aan allerlei bedrijven. Dat kan gaan van een boekhandel à la Copyright tot een lichtproducent die inderdaad creatief werk levert." Dark is een in 2000 opgericht designplatform met veertien ontwerpers, hoofdzakelijk afkomstig uit België maar ook uit Nederland, Frankrijk en Zweden. Dark slaagde er op korte tijd in om internationaal naam te maken en verscheidene de-signprijzen te winnen. Smessaert : "De trends van morgen bereiden we vandaag voor, ze zitten al in de creatieve ziel van onze ontwerpers. De tendensen die je suggereert met kleurtjes moeten nog doorbreken op de particuliere markt. De interieurverlichting van vandaag is nog niet bezig met felle kleuren. De verlichtingssector loopt achter, zeker als je hem vergelijkt met het meubeldesign, dat vier à vijf jaar vooroploopt. Wij begonnen drie jaar geleden met vernieuwende experimenten met kleur en transparantie. Onze eerste armaturen waren trendsettend en zijn dat nog steeds. In Milaan was er in 2000 één stand met fel roze gekleurde plexi, in 2004 zijn de fluotinten alomtegenwoordig in het design, de communicatie en de mode. Wat nu in de hippe markt te zien is, onder meer in bars, winkels en restaurants, wordt pas over vier jaar opgepikt door de wooninrichting." "Dat was ook zo met het minimale aluminiumdesign dat je nu overal ziet. Daarvan waren destijds de eerste ontwerpen exclusief. Eenmaal de trend zich doorzette, wilde iedereen dit product en de markt werd overspoeld met klonen. In het begin mochten die lampen ook nog wat kosten, nu niet meer. De minimale lampen worden bovendien 'merkloos'. De privé-gebruiker noemt dit nog steeds 'design', maar de trendsetters hebben dit echt wel gehad, er komt iets nieuws. In de style shops komt er een opvallende verlichting als eyecatcher, met een hoog waw-gehalte en experimentele materialen. Onze lamp Concrete is een mooi voorbeeld. Ze moest er als beton uitzien, maar mocht niet zwaar zijn. Daarom voegden we er polyester aan toe. Bovendien zorgen gekleurde plexi's voor verschillende sfeerlichten. We experimenteren graag met materialen, die we tot op de limieten van het mogelijke uittesten." "Licht gaat ook een grotere rol spelen in het straatbeeld, het geeft identiteit aan een omgeving. Neem van een winkelstraat de logo's weg en alle shops zien er hetzelfde uit. Die dingen zijn dus belangrijk. Wij menen dat je die winkels en horecazaken sfeermatig met licht en kleur nog meer karakter kunt geven. Het is een nieuwe trend die zich nu volop aan het ontwikkelen is." nTekst Piet Swimberghe I Foto's Michel Vaerewijck"In plaats van blitse, felgekleurde armaturen wordt er straks vermoedelijk meer gekozen voor effecten met gekleurd licht.""Bepaalde accenten mogen gerust opvallen of zelfs grappig ogen, maar voor het overige zullen we verlichting toch heel minimaal invullen.""Licht gaat ook een grotere rol spelen in het straatbeeld, het geeft identiteit aan een omgeving."