In de Emporio-winkels kan je elk seizoen de nieuwe kleren en accessoires bewonderen. Al sinds 1989 lanceert ontwerper Giorgio Armani er tweemaal per jaar een tijdschrift bij : Emporio Armani Magazine.

Peter De Potter

Het is een magazine waar je in alle opzichten niet naast kan kijken. Het beslaat makkelijk het oppervlak van een klein salontafeltje ; de vele paginagrote foto’s kan je gerust als miniposters beschouwen. Hoofdredactrice is Rosanna Armani, die het blad in overleg met broer Giorgio samenstelt. Het is overal verkrijgbaar : in krantenwinkels, in de betere boekhandel en, vanzelfsprekend, in alle Emporio-shops in Europa. De oplage is beperkt tot een maximum van 140.000 exemplaren. Emporio Armani Magazine wordt dan ook gretig en vliegensvlug gekocht door de liefhebbers van de Armani-stijl, maar ook door fotografiefans, want mooie plaatjes zijn de fort van het tijdschrift.

?Ik heb doorheen m’n carrière altijd veel belang gehecht aan het visuele?, zegt Giorgio Armani in het Milanese hoofdkwartier. ?Het is een noodzakelijke pijler voor mijn modewerk. Fotografie kan de essentie en de gevoeligheid van een kledingstuk naar voren brengen, terwijl de grafiek een mooi ordenende functie heeft, voor zowel woorden als vormen. We werken met topfotografen, maar als je alle uitgaves doorbladert, zal je merken dat Emporio Armani Magazine vaak gediend heeft als platform voor nieuw opkomend talent. We zijn steeds op zoek naar namen die de Armani-spirit in ongewone, creatieve en dynamische beelden kunnen omzetten. De publicatie moet een coherente en krachtige boodschap doorgeven. Naar een publiek dat op dezelfde golflengte zit als Emporio Armani.?

Stijlvolle mode van het huis dus, en werk van mensen als Peter Lindbergh, Michel Comte, Luis Sanchez, Walter Chin, Enrique Badulescu en Ellen von Unwerth. ?Wij beschouwen fotografie als een manier om te communiceren, maar vooral als een kunstvorm. Door een tijdschrift kunnen we die tak een soort forum schenken?, aldus de ontwerper.

Het nummer voor winter ’97, het achttiende uit de reeks, komt met een nieuwe lay-out in de rekken. Het formaat is iets kleiner geworden en het logo werd hertekend. Verantwoordelijk voor de veranderingen is de Amerikaan David Carson, de invloedrijke graficus die voorheen eerst Beach Culture, dan Surfer en later het muziekblad Ray Gun qua vormgeving tot grensverleggende en -verbrekende juweeltjes omtoverde. Vorig jaar nog werd zijn bijdrage aan Cyclops, het boek van fotograaf Albert Watson (trouwens ook een vaste leverancier voor Emporio Magazine) uitgeroepen tot het beste van ’96.

Deze keer is de ondertitel van het tijdschrift Multiplicity, veelheid. De achterliggende idee is die van Emporio-shop als kleine supermarkt. Een plaats waar mensen die tot het uiteenlopend cliënteel behoren, met verschillende leeftijden en beroepen, elkaar kunnen ontmoeten. Zestien fotografen portretteerden in bijna evenveel steden, van Tokio tot Texas, een aantal personen gekleed in het merk Emporio. ?Iedereen heeft een andere culturele achtergrond, maar voelt zich prima in de kleren?, verduidelijkt Armani. Over de pagina’s lopen kernwoorden en termen die omschreven worden door tientallen journalisten en schrijvers, ?een oneindig zakwoordenboekje?, zoals de redactie in Italië het zelf noemt. De Amerikaanse tekenaar Doug Aitken zorgt voor visuele uitleg bij de tekst. Kersverse ingrepen of niet, de inhoud is als vanouds gevarieerd en smaakvol.

Giorgio Armani : Wij beschouwen fotografie als een manier om te communiceren, maar vooral als een kunstvorm. Door een tijdschrift kunnen we die tak een forum schenken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content