Sofie Albrecht
Sofie Albrecht Sofie Albrecht is beautyjournaliste en mede-oprichtster van de blog Café Cosmétique

De parfumerie recycleert : fougères uit de jaren tachtig en aquageuren van de nineties duiken weer op in een hedendaagse uitvoering.

1. TOM FORD NOIR (EDP 50 ML: 77 EURO)

Naar verluidt is Noir Tom Fords persoonlijkste geur ooit. Deze oosterse geur laat alleszins het donkerste kantje van de designer zien. Verschillende bloemen, op smaak gebracht met zwarte peper en nootmuskaat en zoete hars. Vanille en patchoeli geven het geheel een verslavend trekje mee, vetiver en leder zorgen voor de nodige viriliteit. Een stevige cocktail, duidelijk gemaakt met expertise. Doet ons wat denken aan Guerlains Shalimar, maar dan voor mannen.

2. PRADA LUNA ROSSA (EDT 50 ML: 64,37 EURO)

Frisse aquatische geuren uit de jaren negentig, genre Armani’s Aqua di Gio, komen gereïncarneerd terug als ‘sportgeur’. Tot mijn verbazing springt Prada mee op deze trein. Genoemd naar de Luna Rossa, de zeilboot van Prada-CEO Patrizio Bertelli die meedoet in de America’s Cup, kreeg deze frisse lavendelgeur het typische zeep-aroma van het Infusion d’Irisduo mee, waarmee Prada de banaliteit elegant weet te omzeilen. Speciale vermelding voor de lange adem.

3. CARTIER DECLARATION D’UN SOIR (EDT 50 ML: 58 EURO)

Frisse geuren zijn altijd populair geweest, maar waren vluchtig. De technologie gaat erop vooruit en de nieuwe generatie is dan ook volhardender. Hoewel de naam iets zwaarders doet vermoeden, blijkt Cartiers Declaration d’Un Soir een redelijk frisse geur met uitgesproken bloemig karakter. Een prominente roos die haar doornen krijgt van een royale dosis pikante peper en nootmuskaat. Een karaktervolle geur voor mannen die niet voor de doorsneefrisheid gaan.

4. AZZARO NIGHT TIME (EDT 50 ML: 55,50 EURO)

Wie de jaren tachtig bewust heeft meegemaakt, kent ongetwijfeld de klassieker Azzaro pour homme. Die fougère werd ontdaan van alle ‘zwaarte’ en kreeg prominente groene en houtaccenten, waardoor hij aanvankelijk nauwelijks herkenbaar is, maar waarschijnlijk wel weer aantrekkelijker wordt voor de jongere generatie. Ruikt als een nachtelijke boswandeling.

5. FAN DI FENDI HOMME (EDT 50 ML: 57,29 EURO)

Het groene, sappige aroma van mandarijntjes prikkelt als eerste de neus en verraadt meteen de eerste kruiden (roze bessen en kardemom), die steeds sterker doorkomen en de ruggengraat van deze aromatische houtgeur vormen. Op papier blijft het wat scherp, op de huid wordt het warm kruidig. Houdt redelijk lang.

Meer parfumbesprekingen op www.knackweekend.be/beauty

SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content