:: www.lge.be
...

:: www.lge.be Er is ons, pakweg sinds Jules Verne, al veel beloofd. De toekomst zou niets minder dan spectaculair zijn. Flatgebouwen op de maan. Wraakzuchtige robotten. Onsterfelijkheid. Communicatie per hologram. Om nog te zwijgen van de slimme koelkast, die op eigen houtje boodschappenlijstjes zou sturen naar de supermarkt. We wachten al lang niet meer op ons eigen vliegend schoteltje, dat ons van thuis naar de kapper had kunnen transporteren. En veel verder nog. Tot in Changwon, Zuid-Korea, bijvoorbeeld, waar we vandaag een afspraak hebben. Neen, we nemen gewoon het vliegtuig. Ons blikken schoteltje had misschien zeven minuten gedaan over het hele traject, vrolijk biepend onderwijl. Langs de traditionele wegen vergt de reis zo'n twintig uur. De tweede bus, van de luchthaven van Busan naar de grijze industriestad Changwon, heeft een banier waarop in roze letters de LGE DAC Benelux Press Tour wordt aangekondigd, zodat we ons een beetje rockster voelen. De bus stopt voor een fabrieksgebouw van de firma LG Electronics ( DAC staat voor Digital Appliance Company, een onderdeel van LGE). Het is bijna donker. Het regent. Er staan geen fans te wachten. De fabriek is niet exotisch (uitgezonderd misschien enkele bonzais, een aquarium met tropische vissen en zingende machines), niet bijzonder groot en niet echt bijzonder. We strompelen, half verdoofd, achter een gids die ons leidt door een hal waar airconditioningtoestellen worden gemaakt ( We can do it ! schreeuwt een slogan op een muur). In een gebouw enkele honderden meters verderop hebben we een afspraak met de toekomst. De toekomst (heden verkrijgbaar) is een slimme koelkast. Ze staat in de keuken van een modelappartement, het Smart Home, sober ingericht en voorzien van alle modern comfort (de vensters kijken weliswaar uit op blinde muren, maar dat hoort zo, want in de toekomst drijft de nucleaire Apocalyps van de Derde Wereldoorlog ons allemaal onder de grond). GR-D267DTU, alias de 'internetkoelkast', doet gelukkig meer dan boodschappenlijstjes samenstellen. GR-D267DTU heeft een LCD-touchscreen van 15 inch, internettoegang, ingebouwde luidsprekers, tv-tuner en MP3-speler ; een digitale camera en een microfoon ; plus dubbele deur op zijn Amerikaans, elektronische temperatuurcontrole, een voedselbeheerprogramma waarmee de versheid en houdbaarheidsdatum van etenswaren kan worden gecontroleerd, ijs- en waterverdeler, een entertainmentconsole en een residentieel communicatiecentrum, met ijsblokjes toe. Als het van LG Electronics afhangt, wordt de koelkast binnen afzienbare tijd het zenuwcentrum van onze huizen. In de modelwoning is het toestel de basis van een zogenaamd Home Network. Wat wil zeggen dat de koelkast verbonden is met andere huishoudapparaten. Dat netwerksysteem, het Living Network Control Protocol (LnCP) is door LG binnenshuis ontwikkeld, en geschikt voor toestellen die kleine hoeveelheden data uitwisselen (het bedrijf werkt ook aan een systeem dat compatibel is met de netwerken van andere merken, zodat we op termijn een wereldstandaard krijgen : een wasmachine in Schelle kan dan moeiteloos corresponderen met een microgolfoven in Qatar ; waarbij men zich kan afvragen : waarover ?). Het Home Network kan ook op afstand worden bestuurd, via internet of mobiele telefoon. Men kan bijvoorbeeld via de koelkast een airconditioningapparaat in de slaapkamer aan- of uitzetten. Als er zich met het systeem of een van de toestellen een probleem zou voordoen, wat men zelfs zijn grootste vijand niet durft toe te wensen, wordt de afwezige eigenaar gewaarschuwd via een e-mail en/of een sms-tekstbericht. Die kan, nog steeds via mail, het dichtsbijzijnde servicepunt waarschuwen en dan zijn vingers kruisen. De koelkast kan worden gelinkt aan een dvd-speler, zodat men op de koelkastdeur ook naar films kan kijken, of aan de rolluiken, zodat die op afstand kunnen worden op- en neergelaten, of aan de gaskraan, het alarmsysteem, de verlichting. De ingebouwde camera kan worden gebruikt als webcam. En wie buitenshuis is, kan dankzij de camera zijn keuken in de gaten houden. Heeft Felix nog brokken ? Wie is toch die man met een sok om zijn hoofd ? Alles kan. Met het Home Network kan de internetwasmachine vanaf een afstand worden geprogrammeerd. Van het internet kunnen wasprogamma's worden gedownload voor nieuwe weefsels en uiteenlopende vervuilers, zodat we na het failliet van de muziekindustrie misschien hitparades krijgen van wasprogramma's. De internetmicrogolfoven haalt automatisch recepten en bereidingswijzen van het net. De traditionele braadkiptoets is vervangen door een eindeloze reeks van virtuele toetsen, van canard laqué tot crême brûlée. Ook de airconditioning kan worden gecontroleerd via de koelkast, de mobiele telefoon of een computer. Het apparaat beschikt over een zelfdiagnosesysteem en heeft een display waarop bijvoorbeeld nieuwstitels of het weerbericht kunnen worden afgebeeld. 's Anderendaags rijdt de Benelux Tour Bus ons naar de hoofdstad Seoul, met omwegen langs onder meer een fabriek van LCD-televisieschermen in Gumi (een joint venture met Philips uit Eindhoven) en een tankstation waar oorverdovend het Concierto de Aranjuez loeit over het parkeerterrein. Het tankstation is uitgebaat door LG, net als de mobiele telefoons die ons zijn geleend en het bijbehorende netwerk. In Seoel worden we naar de Twin Towers gebracht, de witte tweelingtorens op het eiland Yeouido, waarin het hoofdkwartier van LG huist. De L in LG staat voor Lucky, de G voor Goldstar, twee merken met een zeker romantisch, beetje kitscherig appeal die enkele jaren geleden zijn afgevoerd. LG bestaat uit 49 afzonderlijke maatschappijen en 300 dochterbedrijven, goed voor zo'n 140.000 werknemers in de hele wereld. De sector chemie en energie omvat veertien bedrijven ; de sector financiën heeft er vijf ; de sector service negen, waaronder LG Home Shopping, een groot succes in Korea. De sector elektronica en telecommunicatie telt twintig bedrijven, waaronder LG Elec-tronics, dat sinds 1958 bestaat, zij het niet onder die naam en als eerste Koreaanse bedrijf radio's, koelkasten, tv-toestellen, airconditioners en wasmachines maakte. In de Twin Towers heeft de Benelux Press Tour afspraak met Nam K. Woo, president en CEO Digital Display & Media Company. In een vensterloos lokaal waar zelfs de bloemencompositie een begrafenissfeer evoceert, staan twee lange tafels tegenover elkaar. De pers zetelt aan één tafel, de bedrijfstop aan de andere. Wanneer Nam K. Woo binnentreedt, rijzen de Koreanen recht. We leren dat de groep ambitieus is. Tegen 2005 wil LGE in de top-drie geraken van 's werelds grootste elektronica- en communicatiebedrijven. "Veel consumenten denken dat LG Amerikaans is", zegt de bestuursvoorzitter. "Dat vinden we niet erg. We willen namelijk een globaal bedrijf zijn." In Europa wordt niet meer dan tien procent van de totale omzet gedraaid. LGE concentreert zich liever op nieuwe markten, waar de concurrentie minder stevig is (de voorzitter verwijst naar een kantoor in Algiers : "De Europese fabrikanten zijn daar niet aanwezig, wij wel"). "Ik denk persoonlijk dat we nooit heel groot zullen worden in Europa, de Verenigde Staten of Japan," zegt Nam K. Woo. "Al kunnen we er misschien de top-vijf halen. Wat ons meer interesseert, is sterk te worden in bepaalde segmenten. We kunnen niet alles doen. In Europa zou de koelkast met dubbele deur een doel kunnen zijn."LGE, zeggen de topman en zijn adjudanten, zal de wereld veroveren dankzij het concept van Fast Innovation, of snelle vernieuwing. Koelkasten worden uitgerust met een Icebeam Door Cooling-systeem (dat voedsel langer vers houdt), een antibacte-riële behandeling met de naam Bio Shield System, en zelfs een Miracle Zone, die automatisch de meest optimale koelingstemperatuur bepaalt voor fruit, groenten, vlees en vis. De wasmachines (Intellowashers) hebben een SenseClean Direct Drive-systeem, waardoor de machine het gewicht van de lading, het vochtgehalte en de temperatuur meet. De Intellodishwasher heeft een Spray Intensity-voorziening en Fuzzy Control, voor optimaal energieverbruik. Sommige innovaties zijn prozaïscher, zoals de microgolfovens met ingebouwde broodrooster. De internetkoelkast is in Zuid-Korea al sinds september 2000 op de markt. In 2002 werden de bijbehorende wasmachine, microgolfoven en airconditioningtoestel gelanceerd. Het netwerksysteem werd getest door honderd gezinnen. De koelkast is intussen ook in België verkrijgbaar (richtprijs, 9999 euro, met een leveringstermijn van zes weken). De andere toestellen worden bij ons circa 2005 verwacht. "Er is nog een lange weg te gaan," horen we in Seoel. "Consumenten hebben geen ervaring met dergelijke netwerken. We moeten ze trainen. En dat vergt tijd. Het komt er op aan net op tijd te zijn, eerder dan voor op je tijd. Die vergissing is in het verleden al vaak genoeg gemaakt. Wij willen niets onvoorspelbaars. Wij willen voorspelbaar." Voorspelbaar, zoals de koelkast die uit eigen initiatief boodschappenlijstjes stuurt naar de supermarkt van onze keuze. Tekst Jesse BrounsDe koelkast kan worden gelinkt aan een dvd-speler, of aan de rolluiken, of aan de gaskraan, het alarmsysteem, de verlichting...