HERMÈS TREKT IN PARIJS VOOR HET EERST DE SEINE OVER, MET EEN NIEUW VLAGGENSCHIP DAT WERD ONDERGEBRACHT IN EEN VOORMALIG ZWEMBAD.

Hermès zette de voorbije jaren zijn pionnen vooral uit in het buitenland. Er waren winkelopeningen in Tokyo en Seoul, op enkele plekken in New York (Wall Street, Madison Avenue) en op een dozijn of wat adressen in China. Maar dit najaar speelt het Franse merk een thuismatch. Of toch bijna : Hermès vestigt zich namelijk voor het eerst in zijn geschiedenis (sinds 1873, kortom) op de linkeroever van de Seine. Ver – alleszins toch in de geest – van het historische vlaggen-schip van de rue du Faubourg-Saint-Honoré, een straat die Hermès deelt met onder anderen de Franse president.

Het nieuwe winkelpand van Hermès is ook historisch want ondergebracht in het voormalige, door de wet beschermde mozaïekzwembad van Hotel Lutetia, vlak tegenover de Bon Marché, het classy warenhuis van luxegroep LVMH. Het hotel heeft legendestatus en de bijbehorende brasserie is bijna een toeristische attractie geworden (daar hoort onvriendelijk zaalpersoneel bij en, jammer genoeg, ook een ongeïnspireerde, luie keuken). Maar het zwembad wordt al decennialang niet meer gebruikt door de hotelgasten. De locatie werd de voorbije jaren verschillende keren heruitgevonden, telkens zonder blijvend succes : het reclamebureau dat er even huisde trok naar geschiktere kantoren, de concept store ging dicht, de outletwinkel ook. Allicht heeft Hermès een betere kans op slagen met om te beginnen een trouw internationaal publiek, maar ook de middelen om de ruimte echt naar zijn hand te zetten. Het oude zwembad is nu een atrium, met koopwaar op de omringende balkons en op de mozaïekvloer die over het oude bad is gelegd. Blikvanger van de nieuwe zaak zijn een aantal houten constructies die enigszins doen denken aan Polynesische hutten en die mooi contrasteren met de oorspronkelijke, wat kille art deco uit de jaren dertig. “De walvisskeletten van het Muséum National d’Histoire Naturelle in de Parijse Jardin des Plantes werkten inspirerend”, verduidelijkt Denis Montel, artistiek directeur van bureau RDAI dat de renovatie leidde. “Maar ook reizende structuren en schepen in flessen.”

Het nieuwe vlaggenschip van Hermès is bijna even groot als het eigen warenhuis in de Faubourg en wereldwijd het op een na grootste van het merk. Maar de invulling is anders, met een sterke focus op design. Hermès heeft sinds kort een meubellijn, gewijd aan klassiekers van de Franse déco vedette Jean-Michel Franck, en die stukken krijgen in het zwembad een uitstalraam. Maar daarnaast zijn er de vertrouwde woonaccessoires van het huis. Plus een keuze uit Petit H, een nieuwe lijn van Hermès met voorwerpen gemaakt van restafval. De winkel biedt voorts ook onderdak aan een bloemenhandel, de verplichte corner met koffietafelboeken en een restaurant plus tearoom met plaats voor dertig hopelijk niet al te luidruchtige disgasten.

Hermès, 17 rue de Sèvres, Parijs.

DOOR JESSE BROUNS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content