Boeiende woningen worden zelden door interieurarchitecten gecreëerd, vertelde iemand me ooit. Wie via een omweg in het inte- rieurvak rolt, pakt het vaak persoonlijker aan. Een schoolse aanpak kan inderdaad tot verstarring leiden. Een interieur is immers meer dan een verzameling muurkasten bestemd voor de kleren en het keukengerei, waartoe het nu vaak wordt herleid. Daar komt natuurlijk flink wat vernuftig maatwerk bij kijken, maar de sfeer, het licht en de circulatie zijn belangrijker, want die doen de woning leven.
...

Boeiende woningen worden zelden door interieurarchitecten gecreëerd, vertelde iemand me ooit. Wie via een omweg in het inte- rieurvak rolt, pakt het vaak persoonlijker aan. Een schoolse aanpak kan inderdaad tot verstarring leiden. Een interieur is immers meer dan een verzameling muurkasten bestemd voor de kleren en het keukengerei, waartoe het nu vaak wordt herleid. Daar komt natuurlijk flink wat vernuftig maatwerk bij kijken, maar de sfeer, het licht en de circulatie zijn belangrijker, want die doen de woning leven. Ook interieurvormgeefster Élise Van Thuyne kwam via een andere weg in dit vak terecht. Ondertussen richtte ze al verscheidene woningen in. Telkens bedenkt ze daarvoor andere oplossingen, zodat geen enkele woonst lijkt op een showroom. "Van een boeiend interieur voel je niet dat het af is of dat er een binnenhuisarchitect is langsgekomen", legt ze simpel uit. "Ik verkies eenvoudige oplossingen, hou niet van echte decoratie, en vind vooral dat de verhoudingen van de ruimtes, de lichtinval en de materialen moeten kloppen. Ik realiseer vooral woningen en soms ook werkruimtes." "Het liefst vertrek ik van een oud pand. Omdat je op je weg altijd interessante toevalligheden ontdekt, zoals een oude deur, een versleten vloer, of een tegelwand die achteraf het interieur verrijken. Soms wordt wat aanvankelijk lelijk lijkt mooi. Men onderschat dit. Veel huizen worden van bij aanvang helemaal gestript. Mooie elementen worden weggegooid. Onlangs was ik in een art-decowoning waarin alle marmer verdwenen was. Hoe jammer, de ziel was eruit." Ze verwerkt oude sporen tot een hedendaagse installatie. "Het is van belang dat je het project samen met je klant realiseert, die mee evolueert. Het probleem is dat veel mensen zich enkel baseren op wat ze in magazines zien en dat dan ook letterlijk willen nabootsen. Dat hoeft niet," aldus Élise Van Thuyne. Zelf werkt ze graag voor mensen die van artistieke, ietwat nonchalante interieurs houden. "Ik bekijk de dingen niet los van elkaar. Een project is een hele compositie waarbij alles een rol speelt : de bouwstijl van de woning, de omgeving, de bewoners zelf, de kleuren, de materialen en het licht. Het hangt aan elkaar vast. Je werkt ook niet voor nu of morgen, maar voor veel langer. Duurzaamheid speelt daarbij een rol. En het is fascinerend om nadien iets te zien verouderen door het gebruik." De samenwerking met ambachtslui vindt ze belangrijk. "De werf is mijn biotoop. Ik creëer ter plaatse in samenwerking met de aannemers. Soms behoud je iets, of verander je wat, of experimenteren we met een nieuwe oplossing of een ander materiaal. Dat zie je het best op de plek zelf." Haar eigen stek, het voormalige boswachtershuis van Ooidonk, is een woonatelier. Het neoklassieke pand uit de negentiende eeuw heeft wat van de oude stationsarchitectuur. Aan het interieur werd niets veranderd, het werd enkel met een laag verf opgefrist. Die indruk heb je, je merkt de renovatie amper op, precies zoals Élise het wil. Boven de schouw hangt een ijzeren rek van metaalbuizen, om kleren op te hangen. Daaronder staat een achterpootloze buisstoel van Bas van Pelt, naast Rietveld een van de tenoren van het Nederlandse avant-gardedesign. Élise houdt van vintage en bijzondere creaties, zoals de eettafel van Jos Devriendt, met wie ze veel samenwerkt. In de zithoek met bibliotheek staat nog een oude bank van Jules Wabbes en een prachtig gepatineerde lederen fauteuil van Maarten Van Severen. Élise heeft wat met ruwe en robuuste materialen. Dat merk je aan haar stalen werktafel en de betonnen vloer in het atelier. Ze heeft meer voeling met echte bouwmate-rialen dan met decoratiespullen, waardoor deze woning de sfeer uitstraalt van een atelier. Zo'n woning is nooit af, maar voelt aan als een creatief proces. Info : www.elisevanthuyne.be.DOOR PIET SWIMBERGHE