In Bordeaux vreest men voor een ernstige crisis. De wijn-magazijnen zijn gevuld met onverkochte voorraden van de millésimes 2011 en 2012 die na de speculatieve hausse van de excellente jaren 2009 en 2010 nauwelijks in prijs gedaald zijn. En dan is er de 2013, duidelijk minder van kwaliteit en veel te duur voor de markt. De Chinezen haken af om interne redenen : dure wijn was een vehikel geworden om hoge ambtenaren om te kopen en aan dat soort corruptie is onlangs paal en perk gesteld. Maar ook de Amerikanen en de Britten boycotten de 2013 wegens veel te prijzig.
...

In Bordeaux vreest men voor een ernstige crisis. De wijn-magazijnen zijn gevuld met onverkochte voorraden van de millésimes 2011 en 2012 die na de speculatieve hausse van de excellente jaren 2009 en 2010 nauwelijks in prijs gedaald zijn. En dan is er de 2013, duidelijk minder van kwaliteit en veel te duur voor de markt. De Chinezen haken af om interne redenen : dure wijn was een vehikel geworden om hoge ambtenaren om te kopen en aan dat soort corruptie is onlangs paal en perk gesteld. Maar ook de Amerikanen en de Britten boycotten de 2013 wegens veel te prijzig. Ook de Franse supermarkt- ketens haken af als traditionele reddingsboei. Didier Coustou, verantwoordelijke van de groep Leclerc, de nummer 1 van de wijneindejaarsbeurzen, zegt het onomwonden : "In verhouding tot de kwaliteit is de prijs van de 2013 veel te hoog." In de jaren 1970 hadden de supermarkten nog grote bevoorradingsproblemen omdat de wijneigenaars niet via hen wilden verkopen : "Geen edele wijnflessen tussen groenten en ondergoed." Auchan en Leclerc werden zo verwezen naar de parallelle markt. Door het afhaken van de internationale groothandel is nu echter een situatie van gewapende vrede ontstaan tussen eigenaars en supermarkten. De Bordeauxse groothandel, het traditionele tussenniveau, is in het defensief gedrongen. De supermarktketens kunnen nu soms de honderdvijftig tussengroothandelaars buitenspel zetten door rechtstreeks zaken te doen met de eigenaars. Toch blijven de prijzen veel te stevig en vroeg of laat zullen de millésimes 2011, 2012 en 2013 zich moeten aanpassen. Ook de supermarkten riskeren echter in het defensief te komen : de onlineverkoop van chateau rechtstreeks aan particulier evolueert explosief, met als gevolg grote transparantie en concurrentie tot bij de consument. De prijzen moeten zakken en dat zal pijn doen. Opgemerkt dient te worden dat de Belgische supermarkten veel beter zijn dan de Franse. Delhaize is met de eigen bottelingen koning in het segment van drie euro en Colruyt is de grootste markt van Cru classé ter wereld. Carrefour België moest volgen met een specialisatie in bordeauxwijn. De wijnen van vandaag zijn vooral van het excellente jaar 2010. Ze vertonen een mooi rode, zachte kleur van grote concentratie met een kleine evolutietoets. Ze passen bij het type 'geroosterd rood vlees'. Mooie, zachte neus van zwart fruit met een toets van cabernet. De smaak is rond en soepel maar ook getekend door een stevige tanninestructuur. Goede wijn die wat mag liggen.Colruyt : 10,95 euro. Neus met veel onderbouw en gestructureerd door hout. De smaak is stevig en soepel met goed geknoopte lengte. Goede wijn die enkele jaren mag liggen. Delhaize : 13,35 euro. Diepe neus met zwart fruit en een toets van cabernet. Smakelijk in de mond met rondeur en goed geknoopte lengte. Lekkere wijn. Carrefour : 10,49 euro. Elegante neus met rood fruit. Soepel en smakelijk in de mond met geknoopte lengte. Goede wijn. Colruyt : 12,95 euro. Neus met wat strenge stevigheid en dito smaak met wat na-ijlend zuur. Delhaize : 8,90 euro. Mooie, zachte neus van rood fruit en een kleine secundaire toets. De smaak is soepel en fris maar ook wat eenvoudig. Carrefour : 8,19 euro.DOOR HERWIG VAN HOVE & FOTO'S MICHEL VAEREWIJCK