We beginnen de eeuw met de Auto van het Jaar en om het eens met Eduard Douwes Dekker te zeggen: we weten, lezer, dat ons verhaal eentonig is, maar elke keer als we in een Alfa stappen, gaat de adrenaline stromen. Het valt niet mee om uit te leggen waaraan dat ligt. Een samenspel van het geluid, het pittige optrekken, de nagenoeg perfecte zit en de lichte besturing speelt zeker mee. Met de 147, die de 145 en de 146 vervangt, is dat niet anders. Het duidelijke de Silva-design (misschien wel zijn laatste voor Alfa) mixt elegantie en nostalgie met opwindende vormen en volumes. Het eigenzinnige platinagrijs is dit keer binnenin gekoppeld aan feilloos gekozen en uitgevoerde materialen die geen estheet onverschillig kunnen laten. Veel kunststof weliswaar, maar van een verfijnde structuur en smaak. Voorts uitstekend ...

We beginnen de eeuw met de Auto van het Jaar en om het eens met Eduard Douwes Dekker te zeggen: we weten, lezer, dat ons verhaal eentonig is, maar elke keer als we in een Alfa stappen, gaat de adrenaline stromen. Het valt niet mee om uit te leggen waaraan dat ligt. Een samenspel van het geluid, het pittige optrekken, de nagenoeg perfecte zit en de lichte besturing speelt zeker mee. Met de 147, die de 145 en de 146 vervangt, is dat niet anders. Het duidelijke de Silva-design (misschien wel zijn laatste voor Alfa) mixt elegantie en nostalgie met opwindende vormen en volumes. Het eigenzinnige platinagrijs is dit keer binnenin gekoppeld aan feilloos gekozen en uitgevoerde materialen die geen estheet onverschillig kunnen laten. Veel kunststof weliswaar, maar van een verfijnde structuur en smaak. Voorts uitstekend steunende stoelen, maar ook dat is een echte Alfa-traditie. Merkwaardig is wel dat de 147 zo'n 8 cm langer werd dan de 145, terwijl het koffervolume van 320 naar 280 liter kromp en de passagiers achterin een beetje krap zitten. Vooraan heerst een prettig zitcomfort en kijkt men uit op de inmiddels vertrouwde, licht nostalgische wijzerplaten, pal boven het stuur gemonteerd. De Alfa 147 komt met vier motoren op de markt: twee 1.6 liters met respectievelijk 105 en 120 pk, een potige 2 liter die 150 pk op de voorwielen overzet en een 1.9 JTD turbodiesel, goed voor 110 pk. Zelf kozen we voor de 1.6 met 120 pk, die naar goede Alfa-traditie voorzien werd van de Twin Spark-technologie met twee ontstekingskaarsen per cilinder. Een opmerkelijke vaststelling bij het starten van dit kleine juweeltje is de ongewoon stille motor. Tijdens het accelereren loopt dat lawaai uiteraard geleidelijk op, maar blijft gedempt. Toch bleef het typische Alfa-geroffel, dat als muziek in de oren klinkt, behouden. Het afstellen, zeg maar het "stemmen", van de uitlaat wordt bij Alfa Romeo terecht als een kunstvorm beschouwd. Een kleine groep ingenieurs is daar andermaal prima in geslaagd. Overigens bestaat de verbinding tussen gaspedaal en motor bij de 147 nog slechts uit elektronische componenten, ook hier heeft de drive by wire zijn intrede gedaan. Het rijden is bijzonder prettig: de viercilinder klimt moeiteloos in de toeren tot snelwegtempo, en wie een beetje toeren maakt, krijgt een fraaie portie pit terug. Op de tonen van het geroffel zorgt dat voor die bijzondere ervaring waar elke alfista smoor op is. Het zal al duidelijk zijn dat we hier met een echte drivers car te maken hebben, die in de bochten zonder problemen in het spoor wordt gehouden en die om de zweep smeekt. Achter die sportieve mechaniek steekt een uitgekiend veiligheidsconcept. Standaard zijn er zes airbags gemonteerd: twee frontale, twee zijdelingse en twee windowbags, die de volledige breedte van de zijruiten bestrijken als hoofdbescherming van de passagiers, zowel voorin als achterin. De wagenbeheersing wordt elektronisch geassisteerd door een geavanceerde ABS met remkrachtverdeling én door een antislipregeling die het doorslippen van de wielen neutraliseert bij het accelereren. Bovendien hebben sommige versies een dynamische stabiliteitsregeling (VDC), die de al te drieste rijder door de bocht helpt. Minder vertrouwd zijn we met Connect, een geavanceerd gamma van boordtelematicasystemen waarin zowel de autoradio met cd-speler, handenvrije gsm, satellietnavigatie, spraakherkenning en een SOS-bijstand zijn verwerkt. Leuk speelgoed, ware het niet dat het met de gewone elektriciteit eens te meer verkeerd liep: het waarschuwingslampje van de VDC (Vehicle Dynamic Control) bleef de hele tijd branden, maar bij de invoerder klonk - zoals gewoonlijk - het laconieke "niks aan de hand: een klein elektriciteitsprobleem". Bij Alfa Romeo en bij de eerste gebruikers was het enthousiasme voor deze nieuweling in elk geval groot, de ontwerpers spreken al over een anti- Golf. De 147 is zeker een opwindende wagen, zowel qua esthetiek als op de weg. Of dat volstaat om ook maar in de buurt te komen van het succes van Golf, is zeer de vraag. De instapprijs van 615.000 fr. is een ruggensteuntje. ALFA ROMEO 147 - 1.6 TS/120 PKMOTOR:voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1598 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 120 pk / 88 kW bij 6200 toeren/minuut en max. koppel van 146 Nm bij 4200 toeren/minuut.AFMETINGEN:417 cm (l), 172,9 cm (br), 144,2 cm (h), 254,6 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:280 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:11,2 (stad), 6,4 (buiten stad), 8,2 (mix).CO2-UITSTOOT:194,1 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:655.000 fr., vermeerderd met 20.000 fr. BIV.JAARLJKSE AUTOBELASTING:8131 fr.ANDERE VERSIES:1.6/105 pk (615.000 fr.), 2.0 Selespeed (885.000 fr.), 1.9 JTD turbodiesel (724.000 fr.).PIERRE DARGE