Mode en juwelen gaan hand in hand. Hoe zien Belgische juweelontwerpers die relatie ?

Er zijn juweelontwerpers die steigeren als iemand durft te beweren dat een sieraad een modeaccessoire is. Te ordinair vinden ze dat, het sieraad wordt gedegradeerd tot bijkomstigheid van kleding. Maar is dat wel zo ? De reactie wijst er in elk geval op dat er tussen beide een complexe relatie bestaat. Want hoe je het draait of keert : mode en juwelen hebben met elkaar te maken. Allebei worden ze gedragen op het lichaam, allebei dienen ze ter verfraaiing van de mens, allebei zijn het middelen om je persoonlijkheid te accentueren. Soms is de relatie zelfs heel close. Sommige modehuizen creëren hun eigen exclusieve juwelenlijn. De bekendste zijn natuurlijk Chanel en Dior. Dichter bij huis zien we dat onder meer Raf Simons er aandacht aan besteedt. Verder zijn er de topmodellen die zelf sieraden gaan ontwerpen. Zeer exclusief is de collectie van Gurmit, bijvoorbeeld. En recentelijk lanceerde ook Anouck Lepère met succes juwelen onder eigen naam ; evengoed exclusief, want het dichtstbijzijnde verkoopadres is Colette in Parijs.

Hoe verhouden mode en sieraden zich tot elkaar ? En vooral : hoe zien juweelontwerpers die relatie ? Met die vragen stapten wij naar acht Vlaamse sieradenmakers, die elk op hun manier een band hebben met mode. Bij een van hun favoriete ontwerpen formuleren Nadine Wijnants, Nico Taeymans, Wouters en Hendrix, Saskia van Wesemael van Eau de Javel, Flor Janssens van Atelier 11, Christa Reniers, Eva Maldoy van Onno en Brigitte Pluys van Twice as Nice hun opvattingen rond dit thema. n

Hilde Verbiest I Foto’s Diane Hendrikx

Saskia van Wesemael van Eau de Javel

ôVoor ons zijn en blijven juwelen versiering van het lichaam.

Parallel eigenlijk met mode. Zowel kleding als juwelen kan je gebruiken om iets te zeggen, je kan er een sfeer mee oproepen

of een verhaal vertellen. Al eeuwenlang zijn die twee met elkaar verbonden. Juwelen horen ook niet thuis in een museum,

ze moeten gedragen worden.”

Nico Taeymans

ôEen juweel is evengoed onderhevig aan tendensen, de golven van de maatschappij. Alleen is het geen bikini voor één vakantie.

De link met de drager is veel duurzamer. Toch is de mode van levensbelang voor het ontwerp. Die laat een juweel spreken.”

Brigitte Pluys van Twice as Nice

ôVroeger waren juwelen vooral een uitdrukking van rijkdom en status. Vandaag gebruiken mensen sieraden om hun persoonlijkheid uit te drukken. Kleding en juwelen vullen elkaar aan. Met dat verschil dat je in de keuze van een sieraad veel extremer kan gaan dan in je kledij.”

Katrin Wouters & Karen Hendrix

ôOnze collectie is ieder seizoen een weerspiegeling van het tijdsbeeld,

net zoals dat bij mode het geval is. Onvermijdelijk zijn er veel raakpunten. De klant zelf kiest een sieraad als een aanvulling op zijn/haar persoonlijkheid. Dat is vooral een emotionele keuze, waarin men niet zoekt naar een aanvulling op de garderobe.”

Christa Reniers

ôJuwelen zijn modieus maar niet vluchtig. Ze zijn wel eigentijds en actueel, maar het mag niet zo zijn dat onze ontwerpen na één seizoen compleet achterhaald zijn. In die zin hebben ze een iets tijdlozer karakter.”

Eva Maldoy van Onno

ôMode is eigenlijk telkens een reactie op een voorgaande stijl. In kleding zie je dat heel

duidelijk : elk seizoen een reactie op het vorige.

In fantasiejuwelen zie je diezelfde tendens. Maar in zilveren en gouden sieraden gaan de evoluties veel trager. Je wordt als ontwerper beïnvloed door wat rondom je gebeurt, maar je bent niet zo gefocust op de laatste nieuwe trend.”

Nadine Wijnants

ôEen vrouw, graatmager en stokoud, in het midden van de woestijn, volledig naakt, met uitzondering van één getorst gouden ringetje door het rechteroor. Een geladen beeld, dat duidelijk maakt dat een juweel een oerelement is. Meer dan een modeaccessoire !”Flor Janssens van Atelier 11

ôVoor ons is een juweel een accessoire bij de mode. Een silhouet is niet volledig zonder sieraad. Dat hoort er echt bij. Maar tegelijk is het juweel gelijkwaardig aan de kleding. Met onze eigen collectie volgen we ook de modeseizoenen.

Elke zes maanden brengen we iets nieuws.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content