Zeven jaar nadat de autowereld op zijn kop stond na de elandtest waarin de A-klasse van Mercedes zogenaamd onstabiel bleek, lanceert Mercedes zijn opvolger. Die krijgt niet alleen de ruime wielbasis van de halverwege zijn carrière gelanceerde lange versie mee, zijn totale lengte groeide verder tot 3,85 meter, 25 cm meer dan de eerste generatie. Daarvan werden ondanks de aarzelende start wereldwijd toch 1,1 miljoen exemplaren gesleten, waarvan 25.000 in dit land. Met de tweede generatie maakt ook een driedeursversie zijn opwachting en krijgt de klant de keuze ...

Zeven jaar nadat de autowereld op zijn kop stond na de elandtest waarin de A-klasse van Mercedes zogenaamd onstabiel bleek, lanceert Mercedes zijn opvolger. Die krijgt niet alleen de ruime wielbasis van de halverwege zijn carrière gelanceerde lange versie mee, zijn totale lengte groeide verder tot 3,85 meter, 25 cm meer dan de eerste generatie. Daarvan werden ondanks de aarzelende start wereldwijd toch 1,1 miljoen exemplaren gesleten, waarvan 25.000 in dit land. Met de tweede generatie maakt ook een driedeursversie zijn opwachting en krijgt de klant de keuze uit liefst zeven viercilindermotoren. Vier ervan zijn benzinemotoren (van 1.5 tot een 2.0 turbo, met respectievelijk 95 en 193 pk), drie dieselmotoren met eenzelfde cilinderinhoud van 2.0 liter in plaats van 1.7 liter in de vorige generatie. Die motoren maken gebruik van een common rail-techniek van de tweede generatie met een dubbele injectie bij een druk van liefst 1600 bar. De A200 CDI, de meest potente dieselversie, krijgt een turbo met variabele geometrie mee en komt daarmee aan een maximaal koppel van 300 Nm, dat tussen 1600 en 3000 toeren/minuut onafgebroken ter beschikking staat. Met een sprintje naar de 100 km/uur in 9,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/uur wordt de A200 CDI met handgeschakelde zesbak zonder twijfel een topper in het gamma. Ondanks dat vuurwerk verbruikt die versie slechts 5,4 liter/100 km. Dat belooft. Ook interessant is de komst van CVT-automaat, en dat in optie op alle versies. Die traploze automaat beschikt bovendien over twee modi ( comfort en sport, waarbij de CVT zijn schakelstrategie aanpast aan het rijgedrag van de chauffeur) en de mogelijkheid om zelf te schakelen in zeven 'virtuele' standen. Aan het principe van de innoverende sandwichconstructie van de vloer, die bij een frontale botsing de motor onder de inzittenden laat glijden, is niet geraakt. Ondanks al die vernieuwingen die op papier zo aardig lijken, is de allereerste indruk achter het stuur er een van teruggevonden sérieux. Zeven jaar geleden leek het interieur van de A een beetje schamel en veel Mercedes-klanten herkenden er niet de hand van hun degelijke merk in. Dat gevoel heeft nu plaatsgemaakt voor een bijzonder kwaliteitsvolle en toch sobere aanpak, die we vooral in de Avantgarde-lijn weten te appreciëren. Daarnaast wordt ruim aandacht besteed aan de functionaliteit. Zo kunnen op de chauffeurszit na alle stoelen worden samengevouwen en uitgeladen, terwijl de koffervloer op twee hoogtes kan worden ingesteld. Het volume ervan is nu een fraaie 400 liter. Standaard krijgt de nieuwe A vier airbags, ABS en ESP, elektronische stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ruiten, boordcomputer en multifunctioneel stuurwiel met display mee. Ondanks de extra prestaties, het toegenomen comfort en het lagere verbruik, zijn de prijzen ongeveer op hetzelfde niveau gebleven. Die gaan van 16.577 euro voor de A150 benzine, over 17.908 euro voor de A160 CDI tot 24.079 euro voor de A200 CDI. Pierre Darge