Met de huidige generatie van de C5 was Citroën, dat toch een ijzersterke reputatie bezit wat styling betreft, tot een absoluut dieptepunt van banaliteit vervallen. Dat was zeven jaar geleden. Intussen is Jean-Pierre Ploué aan het roer van de designstudio gekomen, heeft er zich met een internationaal team omringd en meteen enkele kleinere modellen gelanceerd die duidelijke designtaal spreken : de renaissance van Citroën is een feit. Nu nog van de reputatie van soldemerk afraken.
...

Met de huidige generatie van de C5 was Citroën, dat toch een ijzersterke reputatie bezit wat styling betreft, tot een absoluut dieptepunt van banaliteit vervallen. Dat was zeven jaar geleden. Intussen is Jean-Pierre Ploué aan het roer van de designstudio gekomen, heeft er zich met een internationaal team omringd en meteen enkele kleinere modellen gelanceerd die duidelijke designtaal spreken : de renaissance van Citroën is een feit. Nu nog van de reputatie van soldemerk afraken. "Citroën wil verrassen," zei Ploué bij de lancering van de nieuwe C5, "en wel met een distinctieve morfologie, een herkenbare identiteit en een vernieuwende vormgeving." De nieuwste C5 verrast door een modern en sterk classicisme, een overtuigende elegantie en een herwonnen karakter. De vormloze, te hoge en te smalle kist van de voorganger heeft plaats gemaakt voor een lagere en elegantere drievolume vierdeurs, met een concave achterruit zoals we die van de C6 kennen. Die is overigens ook nog functioneel, want het inladen van bagage gebeurt makkelijker. De nieuweling is 4 cm langer dan zijn voorganger en is daarmee net even groot als de Ford Mondeo, terwijl zijn wielbasis zelfs met 6,5 cm groeide. Hij bezit présence en allure, al mist hij een beetje de eigenzinnigheid van het merk. Vandaar allicht het hardnekkig vasthouden aan de doublechevron op de motorkap. Bij de lancering begin volgend jaar wordt de C5 met vier turbodiesel- en drie benzinemotoren aangeboden, waarvan de meest krachtige zescilinders zijn van respectievelijk 208 en 215 pk. De klant zal ook kunnen kiezen tussen twee soorten van ophanging. Instapmodellen krijgen een klassieke ophanging mee, hogerop is er de Hydractive 3-suspensie als keuze, die verschaft het extra comfort dat de liefhebbers van het merk zozeer weten te appreciëren. Binnenin mochten we een stevige zit ervaren, een stuur met grote diameter en een algemeen gevoel van stevigheid en sérieux. Dat gevoel wordt bevestigd door het extra gewicht. De nieuwe C5 zal, afhankelijk van de versie, tussen de 100 en de 150 kg extra gewicht torsen. Of dat extra gewicht de prestaties en het verbruik op gevoelige wijze zullen beïnvloeden, weten over enkele maanden. In een segment waarin de berlines aan belang verliezen en de breaks duidelijk populairder worden, weet ook deze laatste te overtuigen. Op de luchthaven van Le Bourget werd ons even ook een blik gegund op de break die vijf centimeter langer is dan de berline, en ook al heel bijzonder oogt, met een stijlknipoog naar de Audi A4. De Fransen hebben eindelijk begrepen dat de Duitsers de norm zetten - al geven ze dat zelden met zoveel woorden toe. Door Pierre Darge