"Wanneer doe je ook eens iets aan de dubbeltwintigers ?" vraagt collega Martine tijdens de redactievergadering waarop onze twintigersenquête op de agenda staat. De enkele veertigers rond de tafel proeven het woord en zijn enthousiast. Een van hen voorspelt voor het woord al een toekomst in Van Dale. Dubbeltwintig, het klinkt minder dramatisch dan veertig.
...

"Wanneer doe je ook eens iets aan de dubbeltwintigers ?" vraagt collega Martine tijdens de redactievergadering waarop onze twintigersenquête op de agenda staat. De enkele veertigers rond de tafel proeven het woord en zijn enthousiast. Een van hen voorspelt voor het woord al een toekomst in Van Dale. Dubbeltwintig, het klinkt minder dramatisch dan veertig. Leeftijd is een gevoelige kwestie. Een vriendin heeft het tien jaar volgehouden om elk jaar een uitnodiging te sturen voor haar 29ste verjaardag. Toen de onvermijdelijke vier in aantocht kwam, heeft ze zich daar uiteindelijk bij neergelegd, maar niet van harte. Rationeel houdt het geen steek, maar ik begrijp haar best. Veertigplussers kunnen dan wel toeteren over de levenswijsheid die ze hebben opgedaan en over het feit dat ze voor geen geld meer twintig zouden willen zijn, maar 's ochtends voor de spiegel zou ik soms wat minder 'levenswijsheid' willen zien. Ja, in onbewaakte momenten kan ik wel een steek van jaloezie voelen. Afgunst om dat - letterlijk - rimpelloze bestaan, om de ongelooflijke snelheid waarmee die twintigers sms'en en om het feit dat ze nog moeiteloos piepkleine lettertjes kunnen lezen. Maar daar gaat het vanzelfsprekend niet echt om. Veel fascinerender aan de jaren tussen je twintigste en dertigste zijn natuurlijk de mogelijkheden. Je kunt nog zoveel kanten uit, zoveel wegen liggen open. Twintigers vormen dus boeiend studiemateriaal en we laten hen in dit nummer ruim aan het woord. Pieter Baert, 28 jaar oud en digital planner bij het reclamebureau VVL BBDO, bijt de spits af ( Inzicht, p. 22). Hij wil zich niet opwerpen als stem van een generatie, maar met zijn blog en fotoblog biedt hij toch een kijk op zijn leefwereld en die van leeftijdgenoten. Om te weten hoe twintigers anno 2009 naar de wereld kijken, hebben we via Mediapoll, het lezers-panel van Roularta Media Group, en via Facebook, een enquête opgezet ( Twintigers op de rooster, p. 25). Wat in de resultaten opvalt, is dat het om een pragmatische generatie gaat. Bij hun studiekeuze houden ze rekening met toekomstperspectieven, maar dat betekent niet dat de job ten koste van alles gaat. Het lijkt in ieder geval een zelfbewuste en ook evenwichtige generatie. Twintigers van vandaag weten best dat de wereld vierkant draait, maar dat is geen reden tot pessimisme. Wim Denolf, een prille dertiger, vatte de resultaten samen en peilde ook naar reacties van onder meer marktonderzoeker Fons Van Dyck. Trui Moerkerke