De mens is gemaakt om te bewegen. Alleen hebben we duizend excuses om het niét te doen : geen tijd, geen zin, de lift nemen is gemakkelijker dan trappen lopen, met de auto zijn we er sneller dan te voet. Maar de statistieken liegen er niet om : niet bewegen is even slecht voor onze gezondheid als diabetes, roken en overgewicht samen. Wie daar nog niet van overtuigd is, kunnen we het amusante stop motion filmpje van de Amerikaanse arts Mike Evans op YouTube aanbevelen : 23 and oe hours. What is the single best thing we can do for our health ? Zijn conclusie, na het bestuderen van allerlei onderzoeksresultaten : een slechte conditie, te wijten aan te weinig beweging, is de doorslaggevende voorspellende factor van een voortijdige dood. Vandaar zijn laconieke boodschap : als we het zitten, hangen en liggen nu eens tot 23 oe uur per dag zouden beperken.
...

De mens is gemaakt om te bewegen. Alleen hebben we duizend excuses om het niét te doen : geen tijd, geen zin, de lift nemen is gemakkelijker dan trappen lopen, met de auto zijn we er sneller dan te voet. Maar de statistieken liegen er niet om : niet bewegen is even slecht voor onze gezondheid als diabetes, roken en overgewicht samen. Wie daar nog niet van overtuigd is, kunnen we het amusante stop motion filmpje van de Amerikaanse arts Mike Evans op YouTube aanbevelen : 23 and oe hours. What is the single best thing we can do for our health ? Zijn conclusie, na het bestuderen van allerlei onderzoeksresultaten : een slechte conditie, te wijten aan te weinig beweging, is de doorslaggevende voorspellende factor van een voortijdige dood. Vandaar zijn laconieke boodschap : als we het zitten, hangen en liggen nu eens tot 23 oe uur per dag zouden beperken. Een half uur beweging per dag, zo moeilijk kan dat toch niet zijn ? De hond uitlaten, te voet naar de bakker gaan, samen met Maroon 5 en Christina Aguilera rondspringen op Moves like Jagger, het is een begin. Nog beter is twee of drie keer per week minstens een half uurtje lopen. Doet wonderen voor hart en bloedvaten, haalt je cholesterolgehalte omlaag, verbetert ademhaling en longfunctie, versterkt spieren en botweefsel. Bovendien zorgt beweging voor een beter afweersysteem, krijg je er meer energie door en een fris hoofd. En als je drie keer per week minstens een half uur loopt, komen de kilo's er minder gemakkelijk aan. Voor de zevende keer al geven de Knack Weekend Ladies Run-ambassadrices het goede voorbeeld. Toegegeven, het team ziet er dit jaar enigszins anders uit. Cathérine Moerkerke geniet nog van zwangerschapsrust na de geboorte van haar zoontje Eliott en ook Martine Tanghe kan er niet bij zijn. We duimen hard voor haar herstel, in haar en onze meest optimistische dromen staat ze op 28 mei alsnog aan de start in Kortrijk. Starten voor het eerst: Erika Van Tielen (Studio Brussel en Vlaanderen Vakantieland) en actrice Veerle Dobbelaere. Zijn als vanouds present : Gella Vandecaveye, Francesca Vanthielen, Marleen Finoulst en Linda Asselbergs. Een nieuwigheid : de ambassadrices konden zich in een trainingsbegeleidingscentrum van Energy Lab laten testen om zich met behulp van een persoonlijk loopschema op de run voor te bereiden. "Ik ga eerlijk zijn, de laatste tijd was de fut om te lopen er een beetje uit, de winterprik van februari was een geweldig excuus om mij onder het televisiedekentje te verschansen. Nochtans hoort lopen bij mijn levensstijl, ik ben alerter en voel mij beter in mijn vel als ik minstens twee keer per week in de buitenlucht ga trainen. En kijk, sinds vorige week heb ik een nieuwe stimulans : het persoonlijke trainingsschema dat na een bodyscan en inspanningstest bij Energy Lab voor mij uitgestippeld werd. Voor het eerst in jaren loop ik opnieuw met een hartslagmeter, zodat ik gerichter kan trainen, wat tot een betere basisconditie en een betere vetverbranding zou moeten leiden. Benieuwd naar het effect op mijn tijd in Knokke en Kortrijk. Ook een opsteker : de nieuwe loopoutfit en schoenen. Is het maar een idee of ga ik echt flitsender door de bocht ?""Ik word 45 en wil echt iets aan mijn conditie doen. Een productie als Blue Remembered Hills, bijvoorbeeld, was fysiek best zwaar, maar een loopwedstrijd van vijf kilometer is nieuw voor mij. Twee keer ben ik aan Start to Run begonnen, maar heb ik halverwege opgegeven, wegens te veel werk en niet genoeg discipline. De test bij Energy Lab wees uit dat mijn basisconditie nul is. Kon ook niet anders, ik had al lang niet meer aan sport gedaan. Ook geestelijk ben ik aan ontspanning toe, als actrice, mental coach en ontwerpster ben ik met zoveel verschillende dingen bezig. Mijn weerstand is hoog, met een aangepaste training moet ik die vijf kilometer in Kortrijk zeker aankunnen. Lopen is een goede sport omdat alle spieren erbij betrokken zijn. Hopelijk kunnen mijn knieën het aan, daar heb ik nogal gemakkelijk last van. Daarom ben ik blij met de persoonlijke begeleiding van Mieke Boeckx van Start to Run, die mij bijstaat met al haar ervaring." "De appel valt niet ver van de boom : onlangs liet mijn zoon van achttien me weten dat hij in het najaar een marathon wil lopen. Eigenlijk vind ik hem nog wat jong, ik heb geprobeerd hem dat uit het hoofd te praten. Maar goed, als hij dat echt wil, dan lopen we samen. Trainen doe ik sowieso liever in de zomer, met die zalige lange avonden. De marathon van New York vorig jaar was een geweldige ervaring, hoewel de laatste vijf kilometer, lichtjes bergop, echt de killing fields waren. De Ladies Run is natuurlijk een heel andere wedstrijd, gezellig met al die taterende vrouwen. Hoewel, naar het einde van de elf kilometer tateren ze al wat minder. Maar zolang ik me kan herinneren lopen we altijd in goed weer. Lopen is hoe ook een way oflife voor mij : ik loop de stress van me en achteraf zie ik het leven rooskleuriger. Als ik een paar dagen stil lig, voel ik : 'Ik heb het nodig, snel de loopschoenen aan.'" "Sneller, verder is aan mij niet besteed. Ik heb vroeger fanatiek aan sport gedaan, nu is het een aangename bezigheidstherapie om mijn kop tekuisen. In mijn huidige job stippel ik onder andere sportprogramma's als teambuilding uit voor bedrijven. Mijn hoofd uit de dossiers halen en een uurtje lopen, vind ik een leuke afwisseling. In groep lopen of fietsen is trouwens ook een prima manier om aan netwerken te doen. Ik heb wel graag een doel voor ogen. Vorig jaar heb ik op de fiets de Col du Galibier bedwongen, dit jaar ga ik met een bedrijf de Mont Ventoux op. Daar leef ik nu helemaal naartoe. Ik probeer ook in conditie te blijven om niet te hoeven afzien. Met lopen is dat hetzelfde : het laatste stuk van het parcours van de elf kilometer in Kortrijk is niet van de poes. Als je niet goed getraind bent, is dat miserie. En sport is voor mij nu puur genieten, afzien heb ik vroeger genoeg gedaan." "Lopen was altijd mijn beste sport, als kind al liep ik mee in elke schoolcross. Mijn vader was ook een loper, dat heeft zeker een rol gespeeld. Op de middelbare school zat ik in de afdeling sport/wetenschappen, het heeft niet veel gescheeld of ik was sportkot gaan doen. Tot in de vierde maand van mijn zwangerschap ben ik blijven lopen, daarna was het niet meer comfortabel en ben ik overgestapt op de crosstrainer in de fitness. Finn kwam via een keizersnee, daarna kon ik natuurlijk niet meteen opnieuw beginnen trainen. Maar nu probeer ik toch drie keer per week te lopen, nog een voordeel dat je het vrij gemakkelijk met een onregelmatige job kunt combineren. Ooit heb ik de tien mijl van Antwerpen in 1 u. 26 gelopen. Voor mij was dat een hoogtepunt, ik weet dat ik dat kan, dus wil ik dat proberen te evenaren. De Ladies Run is een extra motivatie om te trainen, voor een wedstrijd lukt het mij beter dan wanneer ik vrijblijvend loop." "Op mijn programma dit jaar : de tien mijl van Antwerpen en de elf kilometer van de Ladies Run in Kortrijk. Maar eigenlijk heb ik geen wedstrijden nodig om mij te motiveren. Lopen is voor mij een manier om stoom af te laten. Ik ben ooit met yoga begonnen, maar ik ben een te onrustige natuur om mij op die manier te concentreren. Lopen is ook een gemakkelijke sport ; je bent niet gebonden aan een locatie of uurschema, je trekt je schoenen aan en weg ben je. Toen ik vorige zomer na een elleboogbreuk een paar weken niet kon lopen, heb ik het echt gemist. Normaal gezien loop ik drie keer per week een uurtje, maar nu ik bezig ben met de voorbereiding van een nieuwe talkshow, is dat niet zo simpel. Daarom loop ik bij voorkeur 's morgens vroeg, voor ik naar Brussel vertrek. Dan ontwijk ik meteen ook de files en kom ik vol energie op mijn werk." Om in te schrijven : www.knackweekend.be/ladiesrunseries. Ook voor vragen en loopschema's kunt u daar terecht. Loopschoenen en -outfits : Brooks, www.brooksrunning.com Make-up : Vasko Todorof voor Dior. DOOR LINDA ASSELBERGS - FOTO'S STUDIO BOLSTERVEERLE : "DE BASISCONDITIE IS NUL, MAAR MIJN WEERSTAND IS HOOG. DIE 5 KM MOET IK ZEKER AANKUNNEN" MARLEEN : "GEZELLIG MET AL DIE TATERENDE VROUWEN, MAAR AAN HET EINDE VAN DIE 11 KM WORDT HET WEL WAT STILLER"