De zomer belooft dus vrolijker, zeg maar gerust opwindender te worden dan de voorbije winter.
...

De zomer belooft dus vrolijker, zeg maar gerust opwindender te worden dan de voorbije winter. Ligt het zwartste, deprimerendste dieptepunt van de crisis eindelijk achter ons ? Of hebben ontwerpers in de mannensector collectief beslist niet langer te malen om geslonken winstmarges en verloren zakencijfers ? De mode heeft dit seizoen iets carnavalesk. Verkleedpartijen zijn er à volonté (soldatenuniform, avonturierspak, wielrenner). Uitkleden mag ook - neen : moet, met focus op biceps, dijen en kuiten. De zomer staat in het teken van zon, zand en legioensoldaten in Noord-Afrika. Zandkleuren domineren, van wit (nooit een goed idee, tenzij voor koorknaapjes) tot donkerbruin. Blauw is een belangrijke contrastkleur en dat geldt ook voor zonsondergangsrood (onder meer bij Damir Doma, maar ook bij DirkBikkembergs of Paul Smith). Stoffen zijn vederlicht, vaak transparant (bij Dior bijvoorbeeld, maar ook bij Ann Demeulemeester of Calvin Klein Collection). De geschiedenis van de mannenmode wordt al enkele jaren door dezelfde ontwerpers geschreven, en dat lijstje blijft onveranderd : Lucas Ossendrijver bij Lanvin, Dries Van Noten, of nog Raf Simons, wiens collectie dit seizoen zowel voor- als tegenstanders heeft (wij situeren onszelf in het tweede kamp). Onze favoriete catwalkcollectie is zwart en grijs en veeleer ingetogen. Niet vrolijk, niet echt avontuurlijk en eigenlijk ook al niet opwindend. Maar toch : leve Prada. En verder : leve Kolor en leve Cosmic Wonder Light Source, een paar van de merken die we deze zomer zelf het liefst zullen dragen. Veel ontwerpers hunkeren dit seizoen naar avontuur, alsof ze liever niet worden geconfronteerd met de werkelijkheid (en dat kunnen we begrijpen). De collectie van Missoni zit vol etnische elementen maar is ook verweerd en zongebleekt, en daarmee typisch voor de mannenmode van 2010. Hoogtepunt in het etnische genre : Dries Van Noten, jong van geest, maar tegelijk erg verfijnd, met losse, comfortabele silhouetten in vloeiende stoffen en uiteenlopende exotische prints. Bij Versace gaat het over avonturiers die moeten overleven zonder water : dikgespierde legionairs op drift in de woestijn, in beige tenues met hier en daar een toets bruin leder. Antonio Marras, bij Kenzo, doet iets soortgelijks, net als Kris Van Assche, voor zijn eigen lijn en voor Dior. Variaties op een thema : woestijnratten, Lawrence of Arabia. Ontdekkingsreizigers en huursoldaten, fietskampioenen ( Emporio Armani) en boyscouts ( Dsquared) : één strijd. Preppy blijft het, na verschillende seizoenen, nog steeds erg goed doen ( Hugo, Junya Watanabe, Dries Van Noten en vooral Band Of Outsiders en Kitsuné). De jaren tachtig zijn ook nog lang niet verteerd. Roberto Cavalli zoekt heil bij Alphaville en Nik Kershaw, en in nauwzittende zwartlederen pantalons ( Relax ! Don't do it !). Het tijdperk van de supermodellen is voorbij maar voor jongensmodellen is dit wel een gouden moment, met een reeksje toegewijde tijdschriften en websites. Het type van 2010 : engelengezichtje gecombineerd met flinke spieren. De gewone sterveling denkt beter even na alvorens een van de hierbij afgebeelde lijfjes aan te trekken.De korte broek is daarentegen wel geschikt voor jong en oud en voor dik en dun. De short is, veel meer dan vroeger, een item in de mode geworden. En kan zonder voorbehoud worden gedragen als onderdeel van een pak, met das of strik. De overtuigendste zomercollectie is voor ons die van Prada, volledig getint in zwart en grijs, met veel geperforeerde materialen, in laagjes over elkaar gedragen. In essentie : een gesublimeerde businessgarderobe, perfect voor wie met succes (of toch tenminste met stijl) de economie wil trotseren. Verwant, en ook erg goed : de op-en-top-hedendaagse collectie van Italo Zucchelli voor Calvin Klein Collection. Bij Jil Sander is de collectie opgehangen aan de figuur van Foujita, een Japanse schilder van de Parijse school. Details uit diens werk dienen als print voor lijfjes en broeken. Witte T-shirts en chemisettes krijgen bij Jil Sander gouden randjes, in de stijl van oud horecaporselein. Wit is ook populair bij Gucci en Ann Demeulemeester. Of haal je paard van stal. Een van de hardnekkigste clichés van de mannenmode is dat van de all American cowboy . Dit seizoen is die op post bij onder meer D&G en de jonge ontwerper Adam Kimmel. Die liet zijn kleren fotograferen door de man die destijds verantwoordelijk was voor de campagnes van Marlboro. Bij Louis Vuitton dient een ander Amerikaans archetype als voorbeeld : de bike messengers van Manhattan (denk asfaltgrijs en taxigeel). Het doorsneejongenskapsel was nooit zo verzorgd. Stijlvoorbeeld : het soort foto's dat in het midden van de jaren tachtig bij elke kapperszaak aan de wand hing. Uw desertboots, ten slotte, kunnen nog een seizoen mee. En vergeet uw broekspijpen niet op te rollen. Door Jesse Brouns