TREND 1 - ACCESSOIRES

'Shelving & showing' is in, we schreven het ook al in onze Black Wonen. Of anders gezegd: rekken vullen. Niet de meubelen gaan met de eer lopen, het zijn kleine deco-objecten die in de schijnwerpers staan.
...

'Shelving & showing' is in, we schreven het ook al in onze Black Wonen. Of anders gezegd: rekken vullen. Niet de meubelen gaan met de eer lopen, het zijn kleine deco-objecten die in de schijnwerpers staan. De Italiaanse onlineverkoper Yoox.com vroeg zestien Italiaanse designers een product te ontwerpen. Studio Blanco ging voor deze plateaus een samenwerking aan met Atelier Bianco Bianchi, een ambachtelijk bedrijf gespecialiseerd in het zogenaamde scagliola, misschien nog het best te omschrijven als schijnmozaïek of schijnmarmer. Als u ooit in Milaan komt en iets buitenissigs wilt gaan bezoeken, één adres : il Museo della Merda. Het museum toont the making ofshit. U krijgt er bijvoorbeeld documentaires te zien van koeien die hun staart optillen voor een nakende grote boodschap. Het museum lanceerde zopas een collectie vazen, bloempotten,... gemaakt van merdacotta. Fecaliën dus. De eigenaar van het museum is een landbouwer met veel koeien. Zijn koeien produceren niet alleen melk voor grana padano, de beroemde kaas uit Noord-Italië, maar ook honderd ton koeienvlaai. museodellamerda.org De Belgen waren niet massaal aanwezig in Milaan, maar wat ze toonden was wel top. Onze landgenoten verzamelden de krachten in de tentoonstelling Belgian Matters, waarbij dertien designers een meubelstuk creëerden met evenveel fabrikanten van eigen bodem. 1 Kaspar Hamacher houdt van hout en een kettingzaag. Deze stoel van tuigleder maakte hij samen met Tannerie Radermecker, een West-Vlaamse leerlooierij uit 1870. 2 Frederik Delbart bedacht samen met steenspecialist Van den Weghe een indrukwekkende marmeren tafel met stenen poten. Voor geïnteresseerde kopers: de tafel wordt als bouwpakket verpakt en transporteert dus makkelijk. De tafel Rectoverso is de start van een homecollectie bij Van Den Weghe. James Van Vossel debuteerde op de beurs in Milaan en deed dat meteen bij het grote Thonet. U weet wel: bekend van oma's rieten stoelen. Zijn table 1205 is een speels en grafisch krukje, vol trompe-l'oeil. Oude meubelen opgefrist. 1 Wat? Womb Settee, een tweepersoonssofa uit 1948, nu opnieuw in productie. Merk? Knoll. Ontwerper? Eero Saarinen, bekend van de Tulip Table. 2 Wat? De Kikicollectie uit 1960, met een sober design dat bijna Japans oogt, is nu ook verkrijgbaar in de stof Reflex, ontworpen door Raf Simons voor Kvadrat. Merk? Artek. Ontwerper? Ilmari Tapiovaara, een Finse ontwerper uit de vorige eeuw die volop herontdekt wordt. 3 Wat? Een make-over van de beroemde Utrechtstoel (1935). Merk? Cassina Ontwerper? De Utrecht werd in de vorige eeuw ontworpen door Nederlander Gerrit Rietveld, en landgenoot Bertjan Pot steekt hem nu in een nieuwe hoes. Zijn oosterse ontwerpers en Japans design op weg om de Scandinaven te overtreffen? Het Japanse Aritaporselein bestaat 400 jaar. Het gelijknamige bedrijf viert dat met nieuwe collecties van 16 designers. Onder meer het Nederlandse duo Scholten & Baijings gaf de borden, potten en karaffen een andere look. De feesttentoonstelling komt naar het Rijksmuseum in Amsterdam, waar ze gepresenteerd wordt tussen stukken uit de eigen museumcollectie. 'Arita porselein van nu', tot 09/10, rijksmuseum.nl Het lichte Scandinavische hout maakt plaats voor donkere tinten uit de tropen. De Antwerpse architect ging met dé Belgische primeur aan de haal: hij wordt creatief directeur voor het grote Italiaanse Molteni. "Ingegroeid." Zo verklaart Vincent Van Duysen hoe hij aangesteld werd tot artistiek directeur bij het Italiaanse meubelmerk Molteni. "Het is allemaal heel natuurlijk en persoonlijk verlopen. Ik kende hen al een beetje, maar ben nauw met hen gaan samenwerken toen ik een kantoor in Riyad in Saudi- Arabië aan het bouwen was. De meubelen werden geleverd door het merk Unifor, deel van de Moltenigroep. Het klikte goed met Dottore Carlo Molteni en zijn familie. Hij vroeg me om in 2015 een kastensysteem te ontwerpen en zo zijn we nauw beginnen samen te werken. Dat leidde dit jaar tot nieuwe meubelen en een update van een keuken voor het zusterbedrijf Dada, die we nu in Milaan toonden. Dottore Carlo vroeg tussendoor al eens naar mijn mening over andere zaken, en zo is de band steeds hechter geworden. Ik heb een groot respect voor hun vakkennis, hun materialenkennis en hun geschiedenis. Ze maken mooie tijdloze Italiaanse elegante meubelen, maar altijd op een beheerste en kwaliteitsvolle manier. Het bedrijf Molteni had vroeger altijd architecten die mee hielpen beslissen, maar na de dood van Luca Meda eind jaren negentig was er een beetje een vacuüm ontstaan. Dat ga ik nu mee opvullen." Wat zijn uw plannen bij Molteni de komende maanden ? Vincent Van Duysen: We bouwen de winkel in Tokio verder uit, ik zal er een vertaling maken van mijn eigen huis. Ook in New York komt een grondige vernieuwing van de winkel. Ik zal als creatief directeur andere ontwerpers mee begeleiden. Aan de collectie van dit jaar werkten Jasper Morrison, Patricia Urquiola, Ron Gilad, Michele De Lucchi, Tobia Scarpa mee. Dat zijn niet de minsten. Het zijn heel integere ontwerpers, en ik zal uiteraard de bestaande verhoudingen tussen hen en het bedrijf respecteren. U presenteerde in Milaan ook een lichtinfrastructuur bij Flos en drie nieuwe lampen, een armstoel bij Poliform, een collectie bij Paola Lenti, kranen bij Fabtibi Rubinetti. Waarom klikt het zo goed met de Italianen ? Milaan is eigenlijk mijn tweede thuis geworden. Ik ben er gaan werken vlak na mijn studie, ik spreek intussen goed Italiaans. De materialen- en vakkennis over meubelen is er ook zo groot. Ik kan er zoveel leren. Andersom hebben zij een gigantisch respect voor onze cultuur, zowel de oude als de nieuwe. Ze kennen onze architectuur en design, maar ook onze schilderkunst, theater, mode... Maar het ligt ook aan de mensen: zowel Noord-Italianen als Belgen zijn individualisten, maar harde werkers, passievol en gedreven. Amper 35 is hij en de jonge Duitser is al een gevestigde waarde in de meubelwereld. "Kom, ga hier maar zitten", zegt Sebastian Herkner terwijl hij ons naar zijn fauteuil voor Dedon dirigeert en zelf op de voetenbank plaats neemt. "Je kent mijn werk intussen : ik hou van spelen met materialen, kleuren en texturen. Ik hou van comfort, nuchterheid en eerlijk design." Hij leerde de knepen van het vak op de Offenbach University of Art and Design en als stagiair bij modeontwerper Stella McCartney. Ondertussen heeft hij enkele medewerkers : "We kunnen nog allemaal aan één tafel. Simpel." Hij kreeg al meerdere design awards, onder meer bij Wallpaper. Op de meubelbeurs in Milaan presenteerde Herkner de collectie Mbraced bij Dedon. "Ik wilde iets casuals en kwam met een schommelstoel, een lage en hoge fauteuil met voetsteun. We hebben er twee jaar aan gewerkt. Aan het weefpatroon, de kleurcombinaties, de modellen. Als je buiten wilt ontspannen, heb je een soort cocon nodig. Maar je wilt ook niet afgesloten zitten van de omgeving, de natuur of de tuin. Dus heb ik het weefpatroon open gelaten, zo kan het geluid makkelijk door de schulp. Dat kan een detail zijn, maar ik vind dat belangrijk." Verder was er ook een tafelcollectie bij Linteloo, een lamp bij Fontana Arte, en een nieuwe chaise longue voor zijn collectie Pipe voor Moroso. "Ze zijn wat ongeduldig, de Italianen. Ze willen nieuwe ontwerpen zien, maar ik wil liever dat de Pipe helemaal op punt staat en in de winkels komt." Tekst Leen Creve & Veerle Helsen