Een van de meest indrukwekkende lanceringen is Guerlains nieuwe damesgeur: Mahora (EDP vapo 30 ml: 1780 fr., 50 ml: 2450 fr., 75 ml: 2990 fr.). Jean Paul Guerlain haalde de mosterd op Mayotte, een eiland in de Indische Oceaan waarop hij verliefd werd.
...

Een van de meest indrukwekkende lanceringen is Guerlains nieuwe damesgeur: Mahora (EDP vapo 30 ml: 1780 fr., 50 ml: 2450 fr., 75 ml: 2990 fr.). Jean Paul Guerlain haalde de mosterd op Mayotte, een eiland in de Indische Oceaan waarop hij verliefd werd. Hij kocht er een plantage en liet zich inspireren door de plaatselijke natuur. Mahora is een zonnig bloemenparfum met frangipane, tuberoos, sandelhout, vanille, vetiver, ylang-ylang en natuurlijk ook jasmijn. De flacon heeft een onmiskenbare fallusvorm met moderne (glas) en etnische elementen (de gouden amulet zou een talisman zijn die geluk brengt). De parfumeur ging te werk volgens het principe van zijn grootvader: een parfum maak je voor een vrouw van wie je houdt. Dat moet dan een standvastige liefde zijn, want Jean Paul Guerlain heeft er zeven jaar aan gewerkt. Na het omstreden Champs Elysées, het enige Guerlain-parfum dat niet door iemand van de Guerlain-dynastie werd gemaakt, past Mahora als een moderne klassieker in de traditie van het huis. Wie ook terugkeert naar zijn roots is Givenchy. Met Hot Couture (EDP vapo 30 ml: 1440 fr., 50 ml: 2260 fr., 100 ml: 3280 fr.) wordt de link met de haute-couturelijn opnieuw benadrukt. Deze verrassende geur sluit goed aan bij de huidige mode van het merk: excentriek en humoristisch. Sinds het vertrek van Hubert de Givenchy is er veel veranderd wat mode betreft, maar ook de beauty is niet achtergebleven. Men begon voorzichtig te sleutelen aan het imago door sensuele spin-offs van bestaande succesgeuren: Extravagance d'Amarige en Organza Indécence gaven het merk meer punch en sex-appeal. De grote test is echter Hot Couture, waarin het originele framboosaroma wordt ondersteund door een bloemig akkoord en een warme basis van vetiver, sandelhout en ambergrijs. Jacques Cavallier en Alberto Morillas tekenden voor de geur en meesterdesigner Serge Mansau ontwierp een originele flacon. Die doet een beetje denken aan de jaren '30: de transparante rechthoek toont een collage van metalen strips, die een couturesilhouet voorstelt. De nieuwe verpakking moet het stellen zonder de traditionele logoboord, maar is bezaaid met naalden en heeft een etiket van lapjes stof met de vermelding: Collection N°1. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. Een ander couturemerk dat zijn imago opfrist met een nieuw parfum, is Escada. Het ronde gouden lettertype werd ingeruild voor een hoekig rood logo, dat meer aansluit bij de modelijn. Escada, bekend om zijn seizoensgeuren, lanceert na tien jaar een tweede damesgeur: Sentiment (EDT vapo 30 ml: 1220 fr., 50 ml: 1785 fr., 70 ml: 2290 fr.). De naam dekt de lading: een romantische bloemengeur met een oosters tintje in een langwerpige, hartvormige fles (alweer Serge Mansau). De iris uit Verona, de lievelingsbloem van de stichtster Margaretha Ley, legt de link tussen het romantische parfumconcept en de love story van Romeo en Julia. L ancôme en Estée Lauder bewandelen een heel ander pad, om een andere markt te kunnen veroveren. Lancôme trekt voor het eerst in zijn geschiedenis een niet-Franstalige schone aan om het Amerikaanse publiek beter te bereiken. De keuze viel op actrice Uma Thurman, vanwege haar internationale uitstraling en succes in kaskrakers als Pulp Fiction, Dangerous Liaisons en Henry & June. Ze is de ambassadrice van het nieuwe Miracle (EDP vapo 30 ml: 1390 fr., 50 ml: 2050 fr., 100 ml: 2850 fr.) en zal later haar gezicht ook lenen voor make-up- en huidverzorgingsnieuwigheden. Niet alleen de actrice, maar ook de geur is niet gespeend van enkele Amerikaanse trekjes. Miracle is een licht bloemenparfum met lychee, witte bloemen, kruiden, musk en amber voor een vleugje sensualiteit. De roze jus zit in een eenvoudige flacon, die een herwerking zou zijn van de oude Tropique. Lancômes grootste concurrent is Estée Lauder, en omgekeerd. In de Verenigde Staten behoren vijf van de tien best verkochte parfums tot de Lauder-groep, maar alleen Pleasures raakte in de Europese toptien. Lancôme schopte het met Trésor tot een zesde plaats in de Verenigde Staten, het zou nog altijd een van de vijf best verkochte parfums ter wereld zijn. Met Miracle wil Lancôme dat succes evenaren. Beide merken willen hun positie versterken op de thuismarkt van de ander. Lauder gaat voor Intuition (EDP vapo 30 ml: 1450 fr., 50 ml: 2050 fr., 100 ml: 3100 fr.) nog een stapje verder: Elizabeth Hurley, het gezicht van het merk, is een echte Britse, maar ook het parfum is op-en-top Europees. Parijs kreeg uitzonderlijk de primeur voor de ontwikkeling en lancering. Volgens Peter Lichtenthal, vice-president en general manager van Estée Lauder International, bestaat er een groot verschil in de manier waarop geuren worden ontwikkeld en gepositioneerd in de twee contintenten. De Amerikaanse benadering is directer, terwijl Europeanen abstracter inspelen op emoties en fantasie. Intuition is een luminous oriental: oosters zonder zwaar te zijn, dankzij een toets grapefruit en de Double Delight-roos. Het is een warme geur dankzij de sensuele amber, letterlijk en figuurlijk het hart van dit parfum. Zeer Amerikaans, meer bepaald New Yorks, is Donna Karans DKNY (EDP spray 50 ml: 1750 fr., 100 ml: 2550 fr.). Een parfum voor de stadsvrouw, met zeer originele ingrediënten als bloedsinaasappel, vodka, tomatenblad en de geur van natte kasseien. Ons doet het vooral denken aan clementines, gevangen in een matglazen wolkenkrabber. De flacons zijn smal en hoog en vormen samen de skyline van de stad. De reclamecamapgne draait rond het koppel Mark VanderLoo en Esther Canadas, twee modellen die elkaar ontmoetten op een fotosessie van Donna Karan. Ze werden verliefd, trouwden en werden het uithangbord van het merk. Nog een parfum dat de stadsvrouw wil verleiden, is Cerruti Image Woman (EDT vapo 30 ml: 1355 fr., 50 ml: 1930 fr., 75 ml: 2325 fr.). Tien jaar na zijn eerste parfum, 1881 Pour homme, wil Nino Cerruti samen met zoon Julian de wereld veroveren met deze damesgeur. Een wereldwijde lancering en 10.000 verkooppunten tegen het einde van dit jaar, zijn de ambitieuze plannen voor deze sprankelende groene geur. De ontwerper wou geen lieve bloemengeur, hij koos voor een aromatische mix van bijzondere ingrediënten als gekneusde groene bladeren, steenkoolscherf en leder, het handelskenmerk van Cerruti-parfums. De flacon is een vrouwelijke versie van de mannelijke evenknie, die drie jaar geleden met succes werd gelanceerd. Hun boodschap is er een van optimisme, hoop en harmonie in een (stads)wereld van extremen. Ook bij Kenzo's Flower (EDP vapo 30 ml: 1350 fr., 50 ml: 1995 fr., 100 ml: 2760 fr.) duikt de stad op, hier in de vorm van een klaproos. Deze bloem groeit op de meest onwaarschijnlijke plaatsen, waar ze de stadsvrouw inspireert. Het parfum is een hommage aan Kenzo, die vorig jaar met pensioen ging. De klaproos was immers een terugkerend onderwerp in zijn ontwerpen. Serge Mansau hernam dit thema op een slanke glazen flacon, die herinnert aan de ranke stengel van de bloem. Elke flacon buigt volgens zijn grootte lichtjes in een andere richting, en beeldt een andere levensfase van de bloem uit. Zijdepapier rond de fles meldt een boodschap in 16 talen: de kracht van een enkele, sterke, pure en sensuele bloem. De klaproos ruikt niet, maar dat was voor Alberto Morillas geen probleem. Hij bouwde de geur op rond drie akkoorden: bloemen, poederachtige noten en artificiële ingrediënten als hedione en cyclosal voor een moderne toets. S ensations (EDT 40 ml: 1565 fr., 75 ml: 2350 fr., bad & body vanaf 765 fr.), de nieuwe vrouwengeur van Jil Sander, bestaat ook uit enkele akkoorden. Vier om juist te zijn, ontwikkeld aan de hand van Mood Mapping-testen om gevoelens van geluk, welzijn en ontspanning op te roepen. Heel apart zijn het cereal milk-akkoord, dat doet denken aan romige melk en granen, en iridescent skin, dat een indruk geeft van fluweel en de zachtheid van de huid. Het houtakkoord voegt kracht en sereniteit toe, terwijl netelbloem een groene, natuurlijke toets geeft aan het geheel. Als je er een naam op zou moeten plakken, komt transparante oriental nog het meest in aanmerking. Het leuke is dat elk product een beetje anders ruikt, een andere variatie is op hetzelfde thema. De texturen zijn aangenaam en verrassend: badolie die in melk verandert, douchegelschuim en een gelcrème met kasjmier. De verpakkingen zijn functioneel, dankzij hightechverstuifsystemen en ergonomische vormen. Een mooi concept, hoewel we niet naast de afwezigheid van de hoofdrolspeelster konden kijken bij de lancering. Jil Sander stapte op bij Prada, dat haar naam heeft gekocht. "Maar het hele project draagt haar stempel. Ze heeft alles mee ontwikkeld", verzekerde Hans-Kristian Hoejsgaard, international president van Lancaster. Sensations is een verlengstuk van Sanders mode: sensueel en vrouwelijk op een pure, eenvoudige manier. Een ander modemerk dat een damesgeur uitbrengt, is het Duitse Boss. Het merk stelde onlangs zijn eerste dameslijn voor aan de pers. Een ideale gelegenheid om meteen de bijbehorende geur te introduceren: Boss Woman (EDP 50 ml: 1895 fr., 90 ml: 2645 fr.) is een luchtige fruitgeur in een minimalistische halve maan met een verchroomde dop. De geur is vanaf 20 september te koop, voor de damesmode moet u tot de volgende zomer wachten. P aul Smith is een Engelse modeontwerper met een stevige reputatie; een parfum was een logische volgende stap in de ontwikkeling van zijn merk. Zowel de mannen- als de vrouwengeur weerspiegelen zijn typische stijl: klassieke elegantie met een streepje durf en humor. Sophie Hicks, de architecte die zijn boetiek in het Londense Notting Hill inrichtte, ontwierp de vierkante flacons in zwaar glas, gekleurd door de jus. Knalroze voor de vrouw (EDT 30 ml: 1350 fr., 50 ml: 1850 fr., 100 ml: 2590 fr.), die ruikt naar fruit, groene noten en hout; appelgroen voor de frisse, groene mannengeur (30 ml: 1190 fr., 50 ml: 1599 fr., 100 ml: 2095 fr.). Transparant en metaal zijn de kleuren voor Gucci's Rush for men (EDT spray 50 ml: 1750 fr., 100 ml: 2500 fr.). Deze sensuele houtgeur draagt lavendel en cypres in de top, heeft een hart van hout en een basis van grijze musk. Minimalistisch design, net zoals zijn vrouwelijke voorganger: geen shocking pink deze keer, maar wel dezelfde rechthoekige vormen voor een witmetalen box die transparant plastic verbergt. Zeer hip en modern, maar vooral zeer Gucci. Creatieve duizendpoot Ford zou ondertussen alweer aan een nieuwe vrouwengeur werken. I sabella Rossellini is ook iemand met een eigen, herkenbare stijl. Haar eerste parfum (EDT 30 ml: 1350 fr., 50 ml: 1975 fr., 75 ml: 2350 fr.) kreeg de naam van haar make-uplijn: Manifesto. Een rode draad van pragmatische eenvoud typeert ook nu de verpakking: de elegant-eenvoudige flacon heeft een hightechdop die er geen is, en die je dus ook niet kan verliezen. Een draai aan de ring tovert hem te voorschijn. In de fles zit een fris bloemenparfum, met ingrediënten uit Rossellini's eigen tuin: rozen, basilicum, witte bloemen en hout. Meer eenvoud en lichtheid is er te vinden bij Bulgari, dat met Blu (EDP 40 ml: 1850 fr., 75 ml: 2700 fr.) aan zijn zesde parfum toe is. Het is een geur met onverwachte contrasten, die warme en koude ingrediënten combineert. Het juweliersmerk koos daarom voor IJsland met zijn gletsjers en geisers om het parfum voor te stellen aan de internationale pers. Blu begint fris met gember en bergamot, om geleidelijk warmer te worden door noten als vanille en sandelhout. Qua design past het parfum mooi in het rijtje van zijn voorgangers: de diepblauwe, vierkante flacon heeft dezelfde ronde vormen, flessenhals en dop. Het Italiaanse juweliersmerk hoopt met Blu de omzet van zijn parfumafdeling op te voeren, dat die ongeveer 16 procent van de totale omzet vertegenwoordigt. De reclamecampagne toont een brunette met ijsblauwe ogen en een opvallend halssnoer. Bulgari ontwierp dit uniek stuk speciaal voor deze gelegenheid: de transparante stenen contrasteren mooi met het overdadige van het ontwerp. internetgeuren van Helmut LangEen scent credit in het programma van zijn herfstdefilé kondigde het grote nieuws aan: Helmut Lang heeft een geurtje. En niet zomaar een: je kan hem niet ruiken. Althans niet voor je hem gekocht hebt in zijn boetieks in New York of via internet. De internetlancering doet veel stof opwaaien, want waarom zou iemand een parfum kopen zonder hem te ruiken? Lang drijft het principe ten top, dat consumptie geleid wordt door merkbekendheid. Hij is blijkbaar overtuigd van de sterkte van zijn merk: in september opent hij in SoHo zijn eigen parfumerie om de dames- en herengeur in een noncyber-omgeving te verkopen. Department stores zullen volgen, al blijft het allemaal zeer selectief: "Het is immers geen mainstream commercieel product", verklaarde de ontwerper in Vogue. "Het moet zich langzaam ontwikkelen, op de manier waarop oude parfums dat deden". Beide geuren hebben wel iets van zo'n oudere geur: de eau de cologne heeft dat lekkere zeepachtige van een ouderwetse aftershave, het eau de parfum voor dames is zinnelijk met een vleugje Parijs. Ze gelijken in niets op de modieuze grapefruitgeuren van dit moment. Ook de flacons herinneren aan de eenvoud van vroeger: rechthoekig, zwaar glas, met een simpele zwarte dop en een groot wit etiket. Te bekijken en te bestellen op de website: www.helmutlang.com. Sofie Albrecht / illustraties: Tim Oeyen en Sanny Winters