Een nieuw merk lanceren, het blijft een uitdaging. Deze creatievelingen vonden nog een gaatje in de markt.

Tuchila : door de ogen van een kind

Een kind verandert je leven. Bij de Nederlands-Antwerpse Tuchila Kamps zorgde haar dochter er zelfs voor dat mama zonder enige ervaring met naald en draad aan de slag ging. Haar eigen kinderkledinglijn Tuchila werd een feit. Ook haar zoontje inspireert haar nu tot nieuwe uitdagingen.

Hebt u dankzij uw dochter verborgen talenten ontdekt ?

Tuchila Kamps : Waar een wil is, is een weg, en ik wou Lena echt graag leuke en unieke kinderkleedjes aantrekken. Het enige wat ik vond, waren fantasieloze spullen, dus ben ik maar zelf achter de naaimachine gekropen en daar heb ik honderden uren gezeten. Ik had helemaal geen ervaring, maar des te meer ideeën. Mijn eerste ontwerpen vielen meteen uit elkaar, maar door te blijven doorzetten en opnieuw te proberen, heb ik mijn droom kunnen waarmaken.

Welk idee hebt u van leuke kinderkleedjes ?

Origineel en eigenzinnig ! Kinderen komen echt overal mee weg en vinden alles leuk wat kleurrijk is. The sky is the limit. Dat komt mij goed uit, want ik heb een rijke fantasie. Een kind moet een kind kunnen zijn, dus het mag best speels en gek zijn : drukke prints, felle kleuren, botsende stijlen,… Hoewel ik al lang in België woon, zul je mijn Nederlandse roots wel zien doorschemeren in de collectie. Belgen vinden Nederlanders immers nogal schreeuwerig, ( lacht) ook mijn ontwerpen zijn nogal in your face.

Waar komt de inspiratie vandaan ?

Vooral bij mijn kinderen. Wie probeert om alles door de ogen van een kind te bekijken, zal heel leuke dingen vanuit verrassende invalshoeken zien. Als ik zie hoe Lena bepaalde zaken interpreteert, opent dat een nieuwe wereld.

De geboorte van Storm heeft me dan weer aangezet tot het ontwerpen voor jongetjes. Ook het materiaal waarmee ik werk, brengt me op ideeën. Dan zie ik meteen voor me wat ik met dat geruite stofje zal maken. Strooptochten langs rommelmarkten en kringwinkel zijn heel inspirerend.

Zo te zien kunt u nog wel even voort.

Ik heb te veel ideeën, mijn dagen zijn te kort. Maar doordat ik van alle ontwerpen slechts één exemplaar of een heel kleine oplage heb, kan ik mijn al fantasieën botvieren. Ik probeer iets uit en slaat het niet aan, dan is dat niet zo erg. Slaat het wel aan,… tja, op is op. Maar zo blijft elk kledingstuk wel uniek.

U hebt uw droom waargemaakt. Wat nu ?

Ik ben nog lang niet uitgedroomd. Ik zit nog boordevol plannen, maar ik neem dag per dag. Voorlopig is mijn collectie enkel via mijn webshop te koop en bij Talent in de buurt in Berchem. Maar ik droom van meer verkooppunten en een eigen atelier waar mensen kunnen komen kijken, passen en kopen.

Info: De prijs van Tuchila’s kindercollectie varieert van 15 tot 45 euro. www.tuchila.com

Dallas & Vegas : accessoires met een boodschap

Sinds eind januari ligt de allereerste handtassen- en accessoirecollectie van Dallas & Vegas in de winkel. Olivier Waelkens en Audrey van der Velden zijn de ontwerpers achter dit eigenzinnige en – letterlijk – waardevolle label.

Toch nog een onbevredigd segment gevonden op de quasi verzadigde modemarkt ?

Olivier Waelkens : En daar hebben we niet lang naar moeten zoeken. Door al die massaproductie schreeuwt de modemarkt om originaliteit. Audrey en ik hebben allebei ervaring bij commerciële merken en hebben gezien hoe modeartikelen door overproductie worden gereduceerd tot een wegwerpproduct. Als reactie brengen wij een tijdloos label met respect voor het metier. Bovendien worden accessoires vaak stiefmoederlijk behandeld door kledinglabels. Ze zijn bijkomstig en worden niet conceptueel uitgewerkt. Dat doen wij wel. We voorzien accessoires van inhoud, waardoor ze generaties lang kunnen meegaan.

Welke inhoud ?

De collectie bestaat uit vijf thema’s, die staan voor waarden die wij belangrijk vinden. Bi ngo Casino staat voor nostalgie uit onze kinderjaren, Archaic dwellers verwijst naar de primitieve prehistorie, in More than lace romantiseren we de traditie, aandacht voor minderheidsgroepen uit zich in Mohawk en Processief verwijst naar religie. Met die concepten willen we via mode onderwerpen aanhalen en standpunten innemen.

Jullie kennen de modewereld goed. Hoe kennen jullie elkaar ?

Toen we elkaar meer dan tien jaar geleden bij Stephan Schneider ontmoetten, klikte het gewoon : we werkten goed samen, hadden dezelfde humor, gingen samen uit.

Maar ook karakterieel bleken we op dezelfde golflengte te zitten : we zijn allebei rechtdoorzee. Zo weet je snel wat je aan elkaar hebt, wat een heel goeie basis is om een zaak op te funderen. We ontwerpen samen en in dat creatieve deel is een evenknie belangrijk. Op administratief vlak heeft ieder zijn verantwoordelijkheden. A match made in heaven, kortom.

Jullie naam klinkt eerder duivels decadent dan hemels braaf.

Dan hadden we ‘Audrey & Olivier’ moeten kiezen, maar dan was ook de originaliteit er meteen af. We willen net iets onvoorspelbaars brengen. Het platvloerse vertier in Vegas staat lijnrecht tegenover de glimmende bankiersstad die Dallas is. Dat contrast ligt ook in onze collectie. We willen een zekere spanning opbouwen met niet voor de hand liggende zaken, zoals plastic kralen in combinatie met keramische parels. Het mag best een beetje fout zijn, dat is boeiend én vernieuwend !

Info : De tassen van Dallas&Vegas kosten tussen 350 en 700 euro. De juwelen variëren tussen 125 en 180 euro. www.dallasvegas.com

Lore : stout en Belgisch

Al met haar collectie die ze in het derde jaar aan de Modeacademie maakte voor de Italiaanse pornoster La Cicciolina, liet Lore Ongenae ons kennismaken met haar wild side. Achttien jaar later is ze die haren en streken nog lang niet kwijt en stelt ze trots haar accessoirecollectie Lore voor.

Nog altijd ‘wild thing’ ?

Lore Ongenae : Ik heb al jaren mijn eigen stijl, die je inderdaad kan omschrijven als stoer, gedurfd en opvallend. In deze accessoirecollectie vind je dan ook invloeden uit de metal- en punkwereld terug. Vrienden noemen het “typisch Lore” en het feit dat ik deze stoute stijl al heel lang heb, bewijst dat hij tijdloos is. Hij is misschien wat rustiger dan vroeger, maar dat komt omdat ik nu meer rekening hou met de draagbaarheid van de stukken. Maar ik heb nog steeds dat wilde kantje en dat kan zo weer naar boven komen.

Hoe uit zich dat in de collectie ?

Ik gebruik meestal leer, dat is zowat mijn handelsmerk. Het is een stoer, maar vooral dankbaar materiaal : stevig, duurzaam, mooi en het wordt nog mooier met de tijd. Bruin leer is braaf. Het wordt pas pittig als je een rood jasje maakt ! Of een gele leren riem. Ik heb de combinatie van zwart, geel en rood altijd heel fascinerend gevonden en daar speel ik dan ook graag mee. Dat het typisch Belgisch is, komt goed uit. In deze communautair moeilijke tijden is het misschien riskant, maar mijn prijskaartjes hebben de vorm van ons land. ( lacht)

Waarom maakt u enkel accessoires ?

Ik wil niet afhankelijk zijn van de seizoensgebonden mallemolen en als je met een kledingcollectie begint, wordt wel van je verwacht dat je elk seizoen met iets nieuws komt. Als ik een mooi leren vestje koop, is dat niet om het na een jaar weer weg te doen. Vandaar dat ik tijdloze en degelijke stukken aanbied. Ik heb een basiscollectie van handtassen, portemonnees, jasjes, riemen, city helmets en doggy bags en elk jaar komen daar een paar nieuwe modellen bij. Niet door een trend, maar omdat ik het zo aanvoel.

Welke verkooppunten kunnen uw heavy collectie aan ?

Voorlopig enkel bij Walter, de garagestore van Walter Van Beirendonck. Ik heb op de modeacademie les gekregen van Walter en we hebben nog altijd een goed contact. Door dat schoolverleden blijft hij voor mij iemand om naar op te kijken, maar intussen is hij ook fan geworden van mij. Hij heeft enkele van mijn vesten en dat doet me toch wel iets.

Info : De prijzen van Lore liggen tussen 150 en 500 euro. http://lasirenapica.tripod.com

Benoît Bxl : à la Magritte

Met de naam Benoît Bxl laat Dieter Van Walle, ontwerper van dit nieuwe jeanslabel voor vrouwen, zijn voorliefde voor onze hoofdstad duidelijk blijken. Ook voor ons kleine landje zelf heeft hij een boon, waardoor hij perfect in ons plaatje past : dit is Belgisch.

Wat hebt u met Brussel ?

Dieter Van Walle : Ik ben er geboren en heb altijd in of rond onze hoofdstad gewoond. Ik voel me een Brusselaar en hou van de kosmopolitische stad. Vandaar die Bxl in de naam van mijn label. De jeansmodellen hebben bovendien allemaal de naam van een straat in Brussel : Dansaert, Flagey, Toison,… En de Brusselse skyline gidst je door mijn website. Benoît is gewoon mijn tweede naam.

En wat hebt u met België ?

Ik verwerk kleine Belgische vlagjes subtiel in mijn ontwerpen, maar dat is geen politiek statement. Ik vind wel dat we trots mogen zijn op veel waardevolle dingen die door Belgen als René Magritte, Victor Horta, Jacques Brel en Henry Van de Velde gecreëerd werden. Zij hebben ons land mee op de kaart gezet en dankzij hen wordt België in het buitenland geassocieerd met kwaliteit op allerlei vlakken. Mode dit is Belgisch is op dezelfde leest geschoeid, niet waar ? Met Benoît Bxl wil ik ook Belgische kwaliteit leveren.

Waarom jeans ?

Het is het enige wat ik kan ! ( lacht) Nee, ik ben al meer dan 25 jaar bezig met jeans, dus waarom zou ik me aan andere dingen wagen ? Ik ben intussen zowat geobsedeerd geraakt door het maken van een perfecte pasvorm, een die voor 100 procent comfortabel zit en het figuur flatteert. Elk merk heeft een model dat voor een bepaald vrouwenlichaam goed is. Ik wil een model aanbieden dat quasi élke vrouw goed zit. De grootste gemene deler, zeg maar. We zijn vertrokken van enkele technische kenmerken waaraan een jeans moet voldoen om goed aan te passen. En zo is de ideale pasvorm geboren.

Welke doelgroep houdt u voor ogen ?

Om bij Belgische kwaliteit te blijven : zowat dezelfde doelgroep als Kuifje ( lacht). Heel breed dus, maar geen kinderkleding. Ik pik daarbij telkens weer de nieuwste trends op, maar helaas zijn die extreme rages niet voor elk vrouwenfiguur bestemd en ook niet voor ieders smaak. Ook daar ga ik op zoek naar de grootste gemene deler en ik vertaal die trends naar een breed publiek. Jonge meisjes met een mannequinmodel kunnen perfect weg met een heel lage taille, dames van boven de 50 appreciëren dan dat ik een soortgelijk model met iets hogere taille aanbied. Het comfort primeert.

Info : De prijs van een Benoît Bxl-jeans varieert van 125 tot 150 euro. www.benoitbxl.be

Door Grete Flies I Foto’s Ann Vallé

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content