:: Info : www.lafilledO.com
...

:: Info : www.lafilledO.com:: Info : www.haegelsteen.com:: Info : www.nathalieverlinden.be:: Info : 03 281 04 74 of 0485 82 93 74:: Info : 04 221 05 52:: Info : www.billa.beNuttige ervaring : ontwerp vrouwencollectie Stephan Schneider en Point Virgule. Kreeg de lingeriemicrobe te pakken als productieleidster bij lingeriefabrikant Triolet. Inspiratiebronnen : zogenaamde fiftease. Denk aan pin-ups van Vargas en Elvgren en snelle Hotrods, maar ook aan Nabokovs Lolita én aan de SM-bijbel l'histoire d'O (of vanwaar dacht u dat de naam van de collectie kwam ?). Thema van de huidige collectie : "Ik werkte rond een imaginaire roadmovie : een meisje op zoek naar de limieten van verleiding. Wat zijn de spelregels ? Waar ligt de grens tussen sexy en vulgair ?" Functie van lingerie : "Accessoires dragen is de toeschouwer uitnodigen om tussen de regels van de total look te lezen. Ze kunnen een eenvoudig silhouet opwaarderen, maar de foute accessoires laten je al gauw door de mand vallen, vind ik. Zo ook met lingerie : vals spelen heeft geen zin ! Met mijn lingerie wil ik in de verf zetten wat mooi is, de aandacht vestigen op fraaie rondingen, en aandacht afleiden van wat een vrouw minder geslaagd vindt aan zichzelf. Plagen ook." Favoriete materialen : "Ik kies voor eenvoudige materialen van een hoogwaardige kwaliteit en met een extreem hoog draagcomfort. Ik wil er de grenzen van verkennen en die eenvoud vertalen naar een complexe vorm, eerder dan een opvallend materiaal in een eenvoudige vorm te gieten. Want : less is m'Ore !" Helden : pin-up Betty Page, Hollywood-madam Heidi Fleiss, Playboy-baas Hugh Hefner, beeldend kunstenaar Allen Jones en designers Charles Eames en Joe Co-lombo. Ondernemersfilosofie : "Ik wil het lef hebben om tegen de stroom in te gaan. Om keer op keer vragen te creëren in plaats van vragen te beantwoorden." Toekomstperspectieven : "d'O more of the same ! Oftewel : pretentieloos verderwerken." Leeftijd : 26 Uitvalsbasis : Gent Ontwerpt : lingerie met de naam La Fille d'O Opleiding : Modeontwerp, Hogeschool GentLeeftijd : 26 Uitvalsbasis : Lasne Ontwerpt : exclusieve juwelen Opleiding : Gemmologie (studie van de edelstenen) aan de Hoge Raad voor Diamant in Antwerpen. Nadien : (onder meer) graduate jeweler na een extra opleiding in Los Angeles in de gemmologie, de juweeltechniek en het sieradenontwerp Nuttige ervaring : Wolfers Brussel (gespecialiseerd in antieke juwelen), Blackman Ltd Newport Beach Californië (ontwerp van juwelen-op-maat en horloges), en haar eigen Rubio-Haegelsteen Design-studio in Los Angeles. Jawel, Stéphanie is pas 26, en toch heeft ze er al vier jaar ervaring in de USA opzitten. Haar de-signstudio aldaar creëerde exclusieve juwelen van hoge kwaliteit voor juweliers en privé-klanten. Maar nu ze weer in België opereert, wil Haegelsteen zich volledig wijden aan juwelen op bestelling. Inspiratiebronnen : "Ik vind mijn inspiratie vaak in alledaagse objecten waarvan de schoonheid me overvalt : de lijnen van een auto, een mooi beeldhouwwerk, 'vreemde' objecten, de natuur. Ik hou ook veel van het hergebruiken van antieke juwelen. Ik wil ze moderniseren, maar op een klassieke manier." De functie van een juweel : "Het dient ter verfraaiing van diegene die het draagt. Het moet iemands persoonlijkheid benadrukken, maar toch vooral mooier maken. Juwelen zijn ook herinneringen aan gelukkige momenten én de scheppers van nieuwe." Favoriete materiaal : "De saffier, een zeer waardevolle edelsteen die bestaat in alle mogelijke kleuren. Of hij nu groen, geel, roze, blauw, oranje of paars is, zijn glans is zo magisch en warm dat geen enkele andere steen hem evenaart." Held : " Harry Winston, exclusieve-juwelenontwerper, omdat hij zowel de passie voor schoonheid bezat als het streven naar perfectie en het vuur van de creatie." Ondernemersfilosofie : "In samenspraak met mijn klanten juwelen op maat creëren van een uitzonderlijke kwaliteit." Toekomstperspectieven : "De mensen laten kennismaken met het plezier van een juweel gemaakt volgens hun eigen voorkeur en smaak. En steeds mooiere juwelen ontwerpen !" Inspiratiebronnen : "Ik ga het niet te ver zoeken, put zoveel mogelijk inspiratie uit eigen ervaringen : de mensen rondom mij en de gevoelens die zij bij mij opwekken, en de natuur." Thema van de huidige collectie : "A ma manière ! Dat spreekt voor zich, denk ik." Functie van schoenen : "Ik zie ze niet als een accessoire, omdat ze noodzakelijk en belangrijk zijn voor onze gezondheid. Slechte schoenen kunnen een hele reeks gezondheidsproblemen veroorzaken. Mijn ontwerpen concentreren zich vooral op comfort, op aarding, op de natuur en natuurlijk ook op vormgeving. De natuurlijke artisanale schoenen en handtassen die ik maak zijn voor mensen die bewust leven, het gaat over liefde en respect voor jezelf. Ze leven, ze worden een uiting van de persoonlijkheid van de drager." Favoriete materialen : "Enkel natuurlijke materialen die warm aanvoelen in mijn handen, zoals natuurlijk gelooid leder en zuiver katoen. De voering is getest in een Duits biolab, mensen met een chroomallergie kunnen zonder problemen mijn schoenen dragen." Helden : "Ik ontmoette Kristien De Winter en Alain Smits, die onlangs de cd Twin Soul ( Kristalan Productions) uitbrachten. De manier waarop zij hun liefde en bezieling uiten, raakt mij. Hun zuivere uitstraling is voor mij een voorbeeld." Ondernemersfilosofie : "Ik heb totaal geen boodschap aan de snelle consumptiemaatschappij. Ik streef naar de ideale schoenen, waarin de verhouding prijs-kwaliteit, duurzaamheid en mijn eigenwijze vormgeving primeren." Toekomstperspectieven : "Natuurlijk zou het leuk zijn dat mijn schoenen over de hele wereld rondwandelen en dat mijn handtassen ook in Tokio over schouders bungelen. Maar om dat te bereiken, wil ik niet van mijn basisgedachten afwijken, en wil ik mijn onderzoek naar mogelijkheden met natuurlijke materialen verderzetten." Leeftijd : 30 Uitvalsbasis : Italië en Antwerpen Ontwerpt : schoenen en handtassen in natuurlijk gelooid leder Opleiding : beeldhouwen, en artisanaal schoenen maken in Brussel, Antwerpen en IndonesiëLeeftijd : 27 Uitvalsbasis : Berchem, Antwerpen Ontwerpt : hedendaagse sieraden Opleiding : koos na een ommetje langs de faculteiten geneeskunde en psychologie voor de opleiding juwelenontwerp aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten Nuttige ervaring : was als kind al een knutselwonder. Werkte bij Wouters & Hendrix, maar werd door haar bazinnen gestimuleerd om een eigen collectie op te starten. Sinds een dik half jaar is die een feit. Inspiratiebronnen : "Mijn Peruviaans-Belgische roots. Tot mijn vijftiende woonde ik in Lima. In mijn creaties zit steeds een zweem van heimwee naar de culturele tradities en het warme familieleven in Peru. Antwerpen, en bij uitbreiding België, is zo open-minded : echt een fantastische omgeving als je conceptueel werkt." Thema van de huidige collectie : "Vrouwen willen onafhankelijk zijn, maar ook mooi en verleidelijk. Ik ervaar dat niet als een conflict, maar als een rijkdom. Blush is daarom een collectie van contrasten, die speelt rond die dualiteit die vrijwel iedere hedendaagse vrouw in zich draagt. Die van het meisje tegenover de vrouw, van onschuld tegenover femme fatale, van roze bloempjes tegenover zwart onyx. Allemaal met de nodige humor en lichtvoetigheid." Functie van het sieraad : "Je wordt verliefd op een stuk, draagt het en maakt het je eigen." Favoriete materialen : "Zilver en goud. En leder, omdat het zo soepel en zacht is. Het laat veel bewerkingen toe, en het wordt mooier met de tijd. Leder lééft." Helden : ,,De Antwerpse modemensen, omwille van de openingen die zij forceerden voor onze creatievelingen en designers. Ik mocht ook backstage meehelpen bij Haider Ackermann en A.F. Vandevorst. Daardoor heb ik nog meer respect gekregen voor hen. Mode inspireert me sowieso : ik kan uren in coutureboeken bladeren." Ondernemersfilosofie : "Contact met de mensen vind ik erg belangrijk. Als klanten bij mij in het atelier komen om bijvoorbeeld een verlovingsring te bestellen, kan er in samenspraak met hen iets moois ontstaan." Toekomstperspectieven : "De wereld ver-overen ! Positieve stress is op dit moment mijn belangrijkste stimulans. De regen trotseren in Amsterdam met mijn boeken onder de arm, heerlijk vind ik dat." Nuttige ervaring : werkte eerst als gids en kunstcritica. Zag zich, door het uitsterven van de modistes, genoodzaakt om meteen als zelfstandig hoedenmaakster aan de slag te gaan, maar is daar allerminst rouwig om. Inspiratiebronnen : "Het beroep van modiste heeft op zich al iets retro, ik voel me soms een anachronisme. Het is dan ook onvermijdelijk dat je inspiratie zoekt in het verleden. Ik laat me bijvoorbeeld leiden door de hoeden van de gouvernantes uit de belle époque, of door de kanten linten die men toen als diadeem gebruikte." Thema van de huidige collectie : "Ik wil in de toekomst vooral hoeden maken die nauw aansluiten op hoofd en gezicht." Functie van de hoed : "Hij maakt het silhouet af. Zowel het esthetische als het praktische trekt me erin aan. Een gek model bijvoorbeeld kan een stijve outfit breken en tegelijk opwaarderen." Favoriete materialen : "Ik kies een materiaal omdat ik het graag aanraak, en sculpteer er vervolgens een hoed uit. Het is bijna beeldhouwen. Van hightech hou ik niet. Mijn favorieten zijn vilt, wol, en tricot. Tricot is ongewoon voor hoeden, maar het is zeer soepel en het past goed bij mijn sculpteermethode." Held : "Regisseur Tim Burton. De manier waarop hij met iedere film een nieuw en eigen universum creëert, vind ik fantastisch. Neen nu Edward Scissorhands, met Johnny Depp : die gekke kapsels, de enorme scharenhanden, het is allemaal grotesk. En tegelijkertijd ontroerend en poëtisch." Ondernemersfilosofie : "Twee keer per jaar een collectie, hoewel een hoed vooral iets is voor de winter. En creëren op bestelling en de hoed opnieuw populair maken." Toekomstperspectieven : "Het artisanale is eigen aan dit beroep. Klanten vinden het dan ook fijn om eens in het atelier te komen kijken. Ik wil wel groeien, maar ook koste wat het kost het traditionele van het hoedenmaken behouden. Dus geen tekeningen opsturen naar de fabriek en dan even de prototypes gaan keuren. Ik wil alles zelf in de hand hebben." Leeftijd : 30 Uitvalsbasis : Luik Ontwerpt : hoeden, mutsen en sjaals Opleiding : maakte al van jongs af hoeden voor zichzelf, en op een dag ging ze dat ook voor anderen doen. Haalde eerst een diploma geschiedenis, en volgde daarna avondcursussen hoedenmaken, o.a. bij een gepensioneerde modiste in LuikOpleiding : studeerde eerst voor apotheker-cosmetoloog. Nadien trok ze naar het Londense Cordwainers College, afdeling schoenontwerp. Dat was meer een beroeps- dan een modeopleiding. Mortelmans kan dus echt een schoen maken : het patroon tekenen, het leer snijden, stikken en leesten. Nuttige ervaring : als cosmetologe werkte ze voor verschillende bedrijven. Ze zat o.a. in China, waar ze de productie van een cosmeticalijn opstartte. Na de verhuizing naar Madrid vestigde ze zich onmiddellijk als zelfstandig ontwerpster. Ervaring bij schoenbedrijven had ze niet, maar ze heeft van jongs af een shoe-tic. Inspiratiebronnen : "Ik laat me leiden door de materialen, zowel natuurlijke als synthetische. Zowel het artisanale als het artificiële fascineert me. Wat me ook inspireert zijn de details en de snit van kleding : sluitingen, wikkel- en drapeersystemen. Ik probeer op die manier tot nieuwe schoenvormen te komen." Thema van de huidige collectie : "Het contrast tussen lief en sterk. Ik versierde schoenen met bloemblaadjes, en met een onderdeel van de hak : gestapeld leer dat eruitziet als hout." Functie van schoenen : "Een accessoire is geslaagd als het discreet weet op te vallen. Zo ook met schoenen. Natuurlijk is het draagcomfort van primordiaal belang. Goede schoenen zijn ook modieus, en daarmee bedoel ik : zo tijdloos mogelijk." Favoriete materiaal : "Leder, zonder twijfel." Helden : "Persoonlijk : mijn ouders. Op zakelijk vlak : iedereen die met succes zelf iets uit de grond stampt. En op artistiek vlak : een creatieve duizendpoot als modeontwerper Angelo Figus." Ondernemersfilosofie : "Kop op en doorbijten !" Toekomstperspectieven : "Ik zou Billa graag stilaan zien groeien en willen uitbreiden met handtassen. En een totaal nieuwe collectie met hele zachte prijzen zegt me ook wel iets : dan bereik je toch meer mensen." Leeftijd : 31 Woonplaats : Madrid, aanvankelijk om privé-redenen, nu ook om zakelijke. De schoenennijverheid en vooral de toeleveringsindustrie (zeker voor vrouwenschoenen) sterft in België langzaam maar zeker uit Maakt : schoenen dus, onder de naam BillaTekst Katia Vlerick I Foto's Lieve Blancquaert,,Lingerie dragen is de toeschouwer uitnodigen om tussen de regels van de total look te lezen.",,Juwelen maken iemands persoonlijkheid mooier, zijn herinneringen aan gelukkige momenten én de scheppers van nieuwe.",,Ik hou het meest van natuurlijke materialen die warm aanvoelen in mijn handen.",,Pas als een vrouw een juweel draagt waarvoor ze 'viel', kan het haar mooier maken.",,Tricot is ongewoon voor hoeden, maar het is soepel en past goed bij mijn sculpteermethode.",,De details en de snit van kleding inspireren me : sluitingen, wikkel- en drapeersystemen."