Elk jaar lijken er steeds meer lanceringen bij te komen : nieuwe merken, innoverende producten en opvallender campagnes. De beautyexperts van Knack Weekend en Le Vif Weekend vergeleken hun favorieten van het afgelopen jaar en kozen er de beste uit.

HIGH LUXURY

Winnaar : La Prairie Cellular Power Charge Night

La Prairie zet zuurstof en retinol in om ’s nachts de huid weer op te laden. De retinol komt geleidelijk vrij, waardoor de kans op irritaties en droge huid wordt geminimaliseerd, terwijl de huidtextuur verfijnt en aan de stevigheid wordt gewerkt.

Helena Rubinstein Life Pearl Essence

De zeldzame zwarte parel van Tahiti leverde de inspiratie voor het Life Pearl Cellularcomplex, dat werkt aan een egale teint, een gladdere en compactere huid met stevigere contouren.

Lancôme Absolu L’Extrait

Lancôme heeft zijn eigen roos, waarvan het de stamcellen inzet om het zelfherstelvermogen van de huid en de celvernieuwing te stimuleren. De smeuïge crèmetextuur smelt op de huid, geeft instantcomfort en is een plezier voor de zintuigen.

FACE CARE

Winnaar : Estée Lauder Revitalizing Supreme Global Anti-Aging Creme

Speciaal voor de Europese markt ontwikkelde Estée Lauder een product dat beschermt tegen huidveroudering, met de nieuwste technologie die cellen langer laat leven. Geen tijdrovend ritueel van verschillende producten, maar één crème die alles doet en een zintuigelijk plezier is om te gebruiken.

Filorga Time-Filler

Filorga is een Franse producent die bekendstaat om zijn fillers, maar die ook verzorgingsproducten ontwikkelt. Hyaluronzuur is het ster-ingrediënt van Time-Filler, een van de beste vochtbindende stoffen die de huid lichtjes doet opzwellen, waardoor die meer volume krijgt, soepeler aanvoelt en lijntjes vervagen.

La Roche-Posay Redermic R Serum

Retinol is het antirimpelingrediënt bij uitstek dat zijn effectiviteit al ruimschoots heeft bewezen. De verdienste van La Roche-Posay bestaat erin dat ze een manier hebben gevonden om deze snel irriterende molecule progressief vrij te geven, zodat ook gevoeligere huidtypes van de voordelen van retinol kunnen genieten zonder irritaties.

BODY

Winnaar : Aveda Stress-fix

Niet alleen het speciaal ontwikkelde antistressaroma, maar ook de producten zelf dragen bij tot ontspanning. Een bad nemen met het geurige badzout of een smeerbeurt met de bodylotion wordt even efficiënt als ontspannend. En wanneer het snel moet gaan, biedt de ‘pulse point’-roller soelaas.

Clinique Even Better Handcream

Als je wilt weten hoe oud iemand echt is, moet je naar de handen kijken. Waar de lijntjes en vlekjes in ons gelaat vaak minutieus worden opgevolgd en behandeld, vergeten we de sporen van zonneschade en ouderdom op de handen. De toegevoegde waarde van deze hydraterende crème zit hem in de uv-filter, die beschermt tegen nieuwe pigmentstoornissen en blekende stoffen bevat die bestaande vlekjes vervagen.

Nivea Douche Bodylotion

Soms past een douche nemen al nauwelijks in het strakke ochtendschema, laat staan dat je de tijd neemt voor een smeerbeurt erna. Nivea komt ons tegemoet met een body- lotion die je onder de douche gebruikt : in-smeren, afspoelen en klaar.

HAIR CARE

Winnaar : L’Oréal Professionnel Mythic Oil Gamma

Het uitgebreidste olieverzorgingsgamma vind je bij Mythic Oil, dat voor elke behoefte wel een olie heeft. Shampoo, conditioner en masker werken voornamelijk op voeding en glans met behulp van argan- en katoenzaadolie. De prijs-kwaliteitverhouding is de grootste troef.

Kérastase Elixir Ultime Gamma

Olie is de grote trend in haarverzorging momenteel. Elk merk heeft zijn eigen mix van oliën om het haar zacht en glanzend te maken met behulp van verschillende producten. Dit gamma valt vooral in de smaak bij mensen met dik en veel haar, omdat het het haar zacht, soepel en glanzend maakt zonder het te verzwaren.

Garnier Nutrisse Mousse Kleuring

Zelf je haar kleuren is soms een geklieder. De moussetextuur van Garnier vermijdt druppelen en maakt het gemakkelijker om het product uniform aan te brengen.

DESIGN

Winnaar : Dior make-upborstels

Niet alleen hebben de vier make-upborstels een strak, elegant design, maar er schuilt ook behoorlijk wat onderzoek en techniek achter. Met input van make-upartiesten en de experts van de Raphaëlpenselen werden borstels ontworpen waarmee je make-up perfect egaal kunt aanbrengen.

Lancôme La Vie Est Belle

Voor dit parfum dook Lancôme in de archieven, waar een ongebruikte schets van Armand Petitjean, de stichter van het merk, werd bovengehaald. Het ontwerp werd gemoderniseerd en is door de dubbele bodem en de gebogen lijnen een technisch hoogstandje.

Prada Luna Rossa

De zeilboot van Prada-CEO Patrizio Bertelli leverde de inspiratie voor deze mannengeur. De flacon werd tot in de details uitgewerkt en kreeg de codes van de boot mee.

MAKE-UP

Winnaar : Giorgio Armani Maestro Foundation

Armani ontwikkelde een ultralichte fluïde op basis van vluchtige oliën die moeiteloos uitsmeert, voldoende maar natuurlijke dekking geeft en de huid zacht doet aanvoelen. Het resultaat is streeploos, foolproof en eerder mat.

Bobbi Brown Long-Wear Mascara

Er worden gigantisch veel mascara’s uitgebracht, dus is het moeilijk om het verschil te maken. Toch slaagde Bobbi Brown erin om een opvallend kleine borstel te ontwikkelen die zowel voor korte als voor langere wimpers werkt, en een resultaat op maat biedt dat bovendien de hele dag houdt zonder een krimp te geven.

Clarins 3-Dot Eyeliner

Het ziet eruit als een gadget, maar de aparte penseelkop heeft wel degelijk zijn nut : de drie puntjes helpen om de perfecte lijn te trekken. Aanvankelijk was het een limited edition die zo in de smaak viel dat Clarins besloot om hem in het najaar opnieuw uit te brengen als een permanente referentie.

BEST BUDGET

Winnaar : L’Oréal Revitalift Laser x 3 Gamma

L’Oréal claimt met dit product het resultaat te evenaren van een laserbehandeling, namelijk een stevigere huid met minder rimpels. Dit gamma bewijst dat efficiëntie niet noodzakelijk een hoog prijskaartje heeft.

Les Cosmétiques Design Paris Gamma

In een jaar tijd werden zes lijnen ontwikkeld, met input van experts, om je van top tot teen te kunnen verzorgen tegen zeer toegankelijke prijzen. Wij waren aangenaam verrast door onder andere de haarproducten en de hamamscrub, die een onklopbare prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Yves Rocher Culture Bio Gamma

Met het Culture Bio Gamma doet Yves Rocher een verdienstelijke poging om biologische producten te democratiseren. Het gamma draagt het Ecocertlabel en bestaat uit formules met biologische aloë vera zonder parfum, kleurstoffen en minerale olie. De texturen zijn licht en fris en hebben honderd procent natuurlijke parfums.

MEN’S FRAGRANCE

Winnaar : Cartier Déclaration d’un Soir

Deze frisse, kruidige houtgeur onderscheidt zich door zijn persoonlijkheid : origineel, maar niet extreem en altijd elegant.

Tom Ford Noir

Tom Ford bevestigt zijn liefde voor stevige geuren opnieuw met Noir. Op een gesofisticeerde manier weet hij de verschillende ingrediënten in de juiste verhouding te blenden tot een kruidige compositie die harmonieus evolueert en lang houdt.

Serge Lutens Santal Majuscule

Houtgeuren zijn bijzonder trendy de laatste tijd. Serge Lutens slaagde erin om een zeer persoonlijke interpretatie van sandelhout te ontwikkelen, die toegankelijk en tegelijk apart is.

WOMEN’S FRAGRANCE

Winnaar : Chanel Coco Noir

De sensuele Coco en het jongere Coco Mademoiselle kregen er met Coco Noir een nieuwe zus bij. Duidelijk van dezelfde stamboom, maar toch een eigen persoonlijkheid. Coco Noir is een schoolvoorbeeld van de moderne oosterse geur : eerder warm dan zwaar. Voorzien van de typische Chanelelegantie.

Guerlain Shalimar Initial

Een Shalimar voor jonge meisjes maken die niet intimideert, was de uitdaging van huisparfumeur Thierry Wasser. Een legende moderniseren is een heikele taak, maar Wasser bracht het er meer dan goed van af. De ci-trusnoten in de aanzet geven de geur een sprankelende levendigheid, terwijl de vanillebasis de sensualiteit van het origineel behoudt.

MMM Replica Beachwalk

Geïnspireerd door de Replicacollectie van het modehuis werd een reeks van drie geuren ontwikkeld die bij iedereen beelden en herinneringen oproepen. Uit de reeks was Beach Walk onze favoriet : een parfum waarbij je de zon op je huid voelt branden en het zilte zeewater over je voeten voelt stromen.

NEW LINE IN BELGIUM

Winnaar : Etat Pur

De vernieuwende, consequente aanpak van Etat Pur wist de jury te charmeren : het ‘mix and match’-principe van pure activa en verzorgingsproducten op basis van huideigen stoffen om specifieke behoeften gericht aan te pakken, een transparant én geëngageerd ingrediënten- én prijsbeleid, en de zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Etat Pur is een toekomstgericht concept dat als schoolvoorbeeld kan dienen.

Philosophy

Humor (ludieke namen als Hope in a Jar) en efficiëntie zijn de grootste troeven van dit Amerikaanse merk. Het lijkt een beetje een schizofrene combinatie, maar werken doet het wel.

Radical

De twee dochters van een Amerikaanse plastische chirurg besloten, na een carrière in de cosmetica-industrie, de efficiëntste producten voor zichzelf te ontwikkelen toen ze zelf de eerste tekenen van huidveroudering vaststelden. De resultaten moedigden hen aan om de producten te commercialiseren. Antioxidanten en een technologie die hun activiteit beschermt, vormen de basis van Radical.

BEST PUBLICITY SPOT

Winnaar : Guerlain La Petite

Robe Noir

Reclamecampagnes voor parfums vervallen vaak in clichés. Maar dat gaat niet op voor La Petite Robe Noir, dat het hoofdpersonage werd in een heuse animatiefilm. Designerduo Kuntzel en Deygas brengen het parfum tot leven in de vorm van een zwart jurkje, wat prachtige beelden geeft in een ludiek verhaal met verschillende hoofdstukken. Een van de zeldzame campagnes waar je uitkijkt naar het vervolg.

Chanel N°5 met Brad Pitt

Grote sterren inhuren is een beproefd recept dat nog weinig deining veroorzaakt, maar een man inhuren voor een vrouwenparfum ? En hem poëzie laten voordragen ? De campagne van Chanel heeft zijn voor- en tegenstanders en heeft voor heel wat discussie gezorgd. En laat dat net de essentie zijn van een geslaagde communicatiecampagne : dat ze opgemerkt en besproken wordt.

Kenzo Homme Sport

In de beautyindustrie werkt men graag met ideaalbeelden die doen dromen. Kenzo valt op met een verfrissende aanpak door de clichés van de sportieve man met de perfecte torso met veel humor op de korrel te nemen.

DOOR SOFIE ALBRECHT • FOTO’S DIANE HENDRIKX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content