Elk jaar komen er honderden schoonheidsproducten uit. Ons panel experts selecteerde de favorieten van 2006 en koos de toppers in elk van de tien categorieën.

1. Huidverzorging

Twee op de drie verkochte verzorgingscrèmes zijn gericht op rimpels, geen wonder dus dat we diezelfde verhouding ook in de nominaties terugvinden. Dior zette de grote middelen in met Sharon Stone als ambassadrice voor Capture Totale, wat een stormloop op de parfumerie ontketende. Vichy voorzag de Novadiol-lijn van een nieuwe molecule die de densiteit en voeding van de huid zou verbeteren. Neovadiol is dan ook geknipt voor een huid die te lijden heeft onder hormonale tekorten. Ook Estée Lauder gaf een klassieker een upgrade : Advanced Night Repair, een serum dat ’s nachts herstelt, bestaat nu in een geconcentreerde versie die als kuur te gebruiken is. De resultaten vielen unaniem in de smaak bij de jury, al moet wel vermeld worden dat het product wellicht te actief is voor te jonge huid (vanaf veertig jaar).

Winnaar : Estée Lauder Advanced Night Repair Concentrate.

Ereplaatsen : Dior Capture Totale en Vichy Neovadiol.

2. Parfums

Opvallend in de parfumoogst van 2006 is de klassieke tendens : klassiekers die een facelift krijgen, kwaliteitsverpakkingen en tijdloze geuren. Voor Estée Lauder gaf Tom Ford Youth Dew, een kruidige oriëntal met amberbasis uit 1952, een verjongingskuur. Ford maakte er een moderne, warme geur van zonder aan de identiteit te raken. Ook bij de mannen scoorden warme parfums goed. Prada vertrok voor zijn eerste mannengeur opnieuw van een amberbasis en wist die mooi te verzoenen met de frisheid van een eau de cologne. Netjes verpakt in een stukje design dat stijl, kwaliteit en een vleugje nostalgie ademt. Ook Terre d’Hermès is op klassieke leest geschoeid : deze herengeur wist de meerderheid van de jury te verleiden door zijn evenwichtige constructie met mooie kwaliteitsingrediënten en lange adem.

Winnaar : Terre d’Hermès.

Ereplaatsen : Estée Lauder Youth Dew Amber Nude en Prada pour homme.

3. Design

Dat er veel aandacht en geld gaat naar het design is niet verwonderlijk voor luxemerken. Chanel verzoende functionaliteit met esthetiek en voorzag Rouge Allure van een ingenieus kliksysteem dat de lipstick tevoorschijn tovert.

Vaak worden ook de grote namen ingeschakeld. Zo ontwierp Fabien Baron de moderne Armani make-uplijn en tekende Karim Rashid de abstracte ‘vogelflessen’ van Kenzo Amour, het nieuwe damesparfum van Kenzo. Rashid stelde zijn ontwerp voor in drie kleuren omdat hij niet kon kiezen. Kenzo kon dat ook niet en bedacht elke maat (30, 50 en 100 ml) met zijn eigen kleur. De jury wist het wel meteen en koos bijna unaniem voor dit kleurrijk, modern design.

Winnaar : Kenzo Amour.

Ereplaatsen : Chanel Rouge Allure en Giorgio Armani make-up.

4. Make-up

Van de synergie tussen make-up en huidverzorging is Prodigy foundation van Helena Rubinstein een mooi voorbeeld. De ingrediënten van de gelijknamige verzorging voeden en hydrateren de huid, de pigmentenmix geeft een mooie gloed aan het gelaat en verdoezelt oneffenheden in de teint. Ook vernieuwende technieken en materialen zijn schering en inslag. YSL voorzag zijn foundation Perfect Touch van een borstel, naar het voorbeeld van Touche Eclat, de succesvolle highlighter. Foundation aanbrengen met penseel is een techniek die bekende make-upartist-merken als Bobbi Brown en Giorgio Armani Cosmetics toepassen omwille van het perfecte resultaat. Bij Perfect Touch is dat wel even oefenen, beginners raden we zeker aan om eerst de rug van je hand als schilderspalet te gebruiken. Ook Chanel ging terug aan de tekentafel zitten en ontwierp een flexibel mascaraborsteltje dat de ideale applicatie garandeert met de perfecte hoeveelheid pigment en een mooie krul.

Winnaar : Chanel Inimitable mascara.

Ereplaatsen : Helena Rubinstein Prodigy foundation, YSL Perfect Touch foundation.

5. Lichaamsverzorging

Producten die meerdere dingen tegelijk kunnen, liggen goed in de markt, zeker als ze gebruiksvriendelijk zijn. De categorie haarverzorging had verscheidene lanceringen in 2006, waar Redken’s All Soft een van de uitblinkers was. Letterlijk dan : glanzende, voelbaar zachte haren zijn het resultaat bij het eerste gebruik. Die troeven hebben ook de twee andere genomineerden : zowel Nuxe als L’Oréal ontwikkelde een bodylotion met een lage concentratie zelfbruiner die na enkele dagen een lichte tint geeft zonder strepen. Nuxe geeft een mooie glans en heeft een smakelijke karamelgeur, die echter niet iedereen wist te smaken. L’Oréal’s Nutribronze heeft een subtieler parfum en sprak daarom de meerderheid van de jury aan.

Winnaar : L’Oréal Nutribronze.

Ereplaatsen : Redken All Soft haarverzorging en Nuxe Lait Corps Multi-Fonctions Soleil Prodigieux.

6. High Luxury Skincare

De trend van de dure crèmes is geen eendagsvlieg, de categorie breidt zich geregeld uit. Een van de pioniers is Crème de la Mer, dat een ongelooflijke hype werd ondanks het hoge prijskaartje. Ondertussen heeft het merk de lat nog een paar keren een flink stuk hoger gelegd (met onder andere een serum van 2100 euro dat enkel op uitnodiging te koop is) en een heel gamma uitgebouwd. De laatste aanwinst is het Radiant Facial Mask, een masker dat de huid verzacht en de teint verheldert.

Behalve de ultieme luxe van een mooie verpakking, fantastische texturen en geuren, zijn de state of the art technologieën en exclusieve ingrediënten de troeven die verschillende mensen over de streep trekken om hun portemonnee open te trekken. Dergelijke producten beloven doorgaans alles tegelijkertijd aan te pakken : pigmentvlekken, rimpels, verslapping, enzovoort. Opvallendste nieuwkomers zijn Chanel met Sublimage, waarvoor het merk een eigen plantage aanlegde en jaren onderzoek deed om een eigen technologie te ontwikkelen. Lancôme heeft voor dertigplussers een pareltje in huis gehaald : Secret de Vie viel in de smaak bij de jury met zijn smeltende textuur en zichtbare resultaten.

Winnaar : Lancôme Secret de Vie.

Ereplaatsen : Crème de la Mer Radiant Facial Mask en Chanel Sublimage.

7. Beste mannenproduct

Na jaren trekken en sleuren komt er eindelijk schot in de zaak, er komen meer en vooral betere verzorgingsproducten op de markt. Al moeten er een paar codes gerespecteerd worden, bleek tijdens het testen van de producten. Clarins Men Rêves d’Homme fungeert als een hydraterend masker dat je ’s avonds aanbrengt om ’s morgens een betere scheerbeurt te krijgen, dankzij zachtere baardharen (en dito huid). Hoewel de resultaten positief waren, vielen enkele proefkonijnen over de ingewikkelde gebruiksaanwijzing en was het even wennen om de avond voordien al aan een ochtendscheerbeurt te beginnen. Dat scheren nog altijd een zekere weg naar succes is, bewijst Shiseido Men dat scoort met zijn scheercrème. Enkele gewoontedieren keken even op dat dit product niet schuimde, maar waren wel zeer te spreken over het resultaat. Beduidend minder roodheden en een praktische aangename verpakking, noteerden we ook nog. Die laatste is best zo eenvoudig mogelijk : een enkeling stoorde zich aan de kleine letters op de tube van Liérac’s Soin Anti-fatigue. Maar de resultaten overstemden die kritiek. De Weekend Mannen vielen als een blok voor deze gezichtsverzorging die je er wakkerder en beter doet uitzien. Ook de textuur werd aangenaam bevonden, met een frisse, neutrale geur.

Winnaar : Liérac pour homme Soins Anti-fatigue.

Ereplaatsen : Clarins Rêves d’Homme en Shiseido Men scheercrème.

8. Best Budget Buy

Dat aan goede producten niet noodzakelijk een hoger prijskaartje hangt, wordt regelmatig bewezen. Opvallend is dat make-up deze categorie domineert : het volgt als geen ander de modetrends en pikt de interessantste technologieën op uit andere sectoren om vernieuwende effecten te bekomen. Zoals Bons Baisers de Paris van Bourjois bijvoorbeeld, een praktische viltstift die een kleurwaas op de lippen geeft waardoor ze beter uitkomen. Een favoriet bij aanhangers van de natuurlijke look, maar helaas te niche om alle leeftijden en voorkeuren van de jury te bekoren. Vorig jaar werden er veel mascara’s gelanceerd. Opvallend waren de kamborsteltjes, waarvan L’Oréal’s Mascara Telescopic het best scoorde qua gebruiksvriendelijkheid en eindresultaat. Ook Nivea’s Ideal Revolution viel in de smaak : het flexibele borsteltje geeft een intense kleur en een natuurlijk, gedefinieerd resultaat dat de hele dag houdt. Het feit dat deze mascara gebruiksvriendelijk is voor verschillende soorten wimpers beslechtte de strijd in zijn voordeel.

Winnaar : Nivea macara Ideal Revolution.

Ereplaatsen : Bourjois Bons baisers de Paris en L’Oréal Mascara Telescopic.

9. Beste nieuwkomer

In deze categorie was de keuze van de drie genomineerden snel gemaakt : de artisanale verfijning van de parfums van Mona di Orio, de visuele en olfactorische originaliteit van het Franse nieuwbakken parfumhuis Etat Libre d’Orange en de langverwachte lancering van de Armani make-upcollectie. Die laatste loste de hooggespannen verwachtingen allemaal in : design en resultaten van de foundations, lipsticktinten, mascara’s en andere producten konden op de goedkeuring van de voltallige jury rekenen en werd de winnaar in deze categorie.

Winnaar : Giorgio Armani Make-up.

Ereplaatsen : parfums Mona Di Orio en parfums Etat Libre d’Orange.

10. Backstage

De nude make-up is al enkele seizoenen favoriet, waardoor het speuren was naar echt spectaculaire make-ups. Dat deze look een grote technische knowhow en de juiste producten vergt, is duidelijk : een mooi egale teint leggen zonder een geplamuurd effect is een echte evenwichtsoefening. Daarin toonde YSL zich van zijn sterke kant : geen spektakel met bizarre kleuren of kunstzinnige effecten, maar hun stralende modellen met de perfecte huid sprongen eruit. Met een perfecte teint, lichte lippen en een creatieve twist van het klassieke eyelinerlijntje leverde Shiseido’s Tom Pecheux het Amerikaanse Rodarte de perfecte make-up die diens hippe imago perfect illustreert. Dior slaagde erin om verschillende trends te combineren : gedefinieerde wenkbrauwen en smokey eyes voor gevorderden. Zwart met een toets metaalkleur die voor het nodige leven, mysterie en glamour zorgt.

Winnaar : Dior najaar 2006

Ereplaatsen : YSL najaar 2006 en Shiseido voor Rodarte voorjaar 2007.

Door Sofie Albrecht – Foto’s Jasmine Van Hevel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content