De grens tussen technische sportoutfits en modieuze kleding is al een hele tijd aan het vervagen. Modemerken gebruiken technische innovaties uit sportcollecties of brengen aparte sportlijnen uit, sportmerken positioneren zich als modieus en logominded. Die trend vond ook zijn weg naar de skipistes. Zo kunnen sinds deze winter echte fashionista's de berg afzoeven in een Chanel-skipak-met-grote-logo's.

Er bestaan evenwel tussenwegen. Zo is het Italiaanse Post Card de verpersoonlijking van de moderne sport habillé. Het merk bestaat al sinds 1988, maar nu pas wordt gestructureerd en ambitieus aan een imago- en communicatieplan gewerkt. Ze willen een klinkende naam worden, bij voorkeur een Armani of Prada van de sportieve kleding. De ambities steunen op de decennialange ervaring van de firma Belfe, waar Post Card deel van uit maakt. Sinds de jaren '30 maakt het familiebedrijf uit Marostica (Noord-Italië) kleding die we vandaag zouden omschrijven als sportswear, onder meer windjekkers, waxjassen en leren motorjacks. Belfe deed, als leverancier van het Italiaanse leger, ook ervaring op met innovatieve materialen en brengt sinds de jaren '50 een van de eerste, complete skicollecties. Belfe is nog altijd een echte sportlijn gespecialiseerd in onder meer tennis-, ski- en golfoutfits. In het atelier in Marostica worden ook ledercollecties voor huizen als Armani en Céline geproduceerd.

De oprichting van Post Card was Belfes stap richting mode. "Het is sportieve merkkleding met een klassieke twist", zegt Benelux-invoerder Stany Laenen. "Met de helft van de wintercollectie kun je zo op de ski's, de andere helft kan perfect naast de piste gedragen worden."

Voor een volledig Post Card-skipak moet je rekenen op 25.000 tot 30.000 frank. Voor dat prijskaartje wordt wel technisch onderbouwde kleding geleverd, uitgevoerd in dure materialen (verschillende leersoorten) en vaak artisanaal afgewerkt.

Laenen, tot voor enkele jaren kinesist en leraar lichamelijke opvoeding, is zelf een verwoed skiër. Hij was zo onder de indruk van Post Card dat hij er achteraan ging om het merk in de Benelux te verdelen. Er zijn nu bijna 30 verkooppunten, vooral chique sportwinkels. Op korte termijn mikt Laenen ook op een aantal echte modeboetieks. "Post Card past perfect in de wereld tussen sportieve en stadskleding. Een leren ski-jas kun je ook in de stad over een pak dragen."

Info Post Card: Tel. 03-653 24 16.

Trui Moerkerke