De mode staat zelden stil. En gelukkig maar. Bij Louis Vuitton gaf Marc Jacobs in oktober nog subtiel commentaar op het ritme - en op de vluchtigheid - van het systeem: op de Cour Carrée van het Louvre liet hij een glanzend witte draaimolen bouwen. Op en af. Jacobs werd op dat moment beschouwd als de waarschijnlijke opvolger van John Galliano bij Christian Dior. Maar de overstap van Jacobs ging niet door, en bij het ter perse gaan van dit nummer had het Franse luxemerk nog altijd geen nieuwe artistiek directeur. Er wordt nu door de sector gego...

De mode staat zelden stil. En gelukkig maar. Bij Louis Vuitton gaf Marc Jacobs in oktober nog subtiel commentaar op het ritme - en op de vluchtigheid - van het systeem: op de Cour Carrée van het Louvre liet hij een glanzend witte draaimolen bouwen. Op en af. Jacobs werd op dat moment beschouwd als de waarschijnlijke opvolger van John Galliano bij Christian Dior. Maar de overstap van Jacobs ging niet door, en bij het ter perse gaan van dit nummer had het Franse luxemerk nog altijd geen nieuwe artistiek directeur. Er wordt nu door de sector gegokt op Raf Simons. Die is nog aan de slag bij Jil Sander in Milaan, maar heeft daar geen langlopend contract meer. De benoeming bij Dior is potentieel belangrijk. Het merk, dat met de affaire Galliano de gevaren van het modesysteem heeft aangetoond (kort samengevat: veel druk, weinig tijd), is machtig genoeg om dat systeem een koerswijziging op te dringen. De vakpers verwacht een heuse aardverschuiving. En de hele sector houdt zijn adem in. Opgelet: ontploffingsgevaar. Terwijl Dior het voorlopig zonder kapitein moet stellen, vaart een vloot andere merken dit seizoen onder het blazoen van nieuwe creatieve leiders.De Spaanse parfummastodont Puig (die vorig jaar Jean Paul Gaultier overnam) doet een poging om Paco Rabanne opnieuw te lanceren, met de Indiase ontwerper Manish Arora als creatief directeur. Een interessante combinatie, omdat de stijl van Arora toch erg verschilt van Rabannes hardcore futurisme uit de sixties.Kenzo, al jarenlang een zorgenkind van LVMH, plaatste Humberto Leon en Carol Lim in het zadel. De relatief jonge stichters van de trendy Amerikaanse zaak Opening Ceremony hebben een goed ontwikkeld gevoel voor marketing en hype. Maar kan het duo Kenzo heruitvinden voor de eenentwintigste eeuw (zie ook pagina 122)? Umit Benan gooide het voorbije seizoen al hoge ogen met zijn door de jaren tachtig geïnspireerde mannencollecties. Deze zomer maakt de Duitser van Turkse afkomst zijn debuut bij Trussardi, met een uitstekende, opvallend casual collectie.Cacharel verving, tot consternatie van nogal wat fans, de uitstekende Belgische ontwerper Cédric Charlier door een jong Chinees duo: Ling Liu en Dawei Sun (ze hebben sinds drie jaar ook een eigen merk, Belle Ninon). Cacharel was de voorbije jaren allesbehalve geduldig voor zijn ontwerptalent. Benieuwd of dat verandert.Bij Chloé overtuigt Clare Wright Keller in plaats van Hannah MacGibbon. Haar baan bij Pringle of Scotland wordt ingenomen door Alistair Carr. Bij Ungaro, een huis dat de voorbije jaren soms meer leek op een circus dan op een modebedrijf, kwam Jeanne Labib-Lamour in de plaats van Giles Deacon. Lacoste verving Christophe Lemaire (die naar Hermès ging) door Felipe Oliveira Baptista. DOOR JESSE BROUNS