Vier weken lang volgden onze redacteurs de defilés, van New York via Londen en Milaan tot in Parijs. Een terugblik.

NEW YORK

11/9

Riccardo Tisci neemt Manhattan. Givenchy ruilt voor één keer de Parijse modekalender voor die van New York. De aanleiding is dubbel : een nieuw Amerikaans vlaggenschip, en de tiende verjaardag van Tisci als artistiek directeur van het merk. De show, op 11 september, is door kunstenares Marina Abramovic opgevat als een herdenking van die fatale dag in 2001. Het decor : een pier in de Hudson, met op de achtergrond de lichtschachten die de verdwenen Twin Towers moeten oproepen, en een liturgische soundtrack (Ave Maria).

14/9

Tommy Hilfiger houdt een zomerse trip naar de Caraïben – rum, reggae, palmbomen, en Gigi Hadid in bikini. Tropisch !

15/9

Het door ontwerper Stuart Vevers geleide Amerikaanse tassenmerk Coach, 75 dit jaar, toonde voor het eerst een volwaardige kledingcollectie. Verdict ? Fris en stoer, met coole leren jekkers en assemblages van bloemenprints.

17/9

Marc Jacobs speelt een thuiswedstrijd in het legendarische Ziegfeld Theater, met big band en popcorn à volonté. De exuberante collectie is een liefdesbrief aan Amerika, Hollywood en New York – aan glamour en grunge. Net als bij Givenchy is de show niet louter toegankelijk voor pers en inkopers. ‘Gewone’ mensen kunnen een graantje meepikken van de show langs een lange rode loper voor het theater. That’s Entertainment !

LONDEN

19/9

London Fashion Week wordt al enkele jaren gedomineerd door dezelfde namen. Dit seizoen maakt vooral Simone Rocha een goede indruk, met een onder meer door fotograaf Nobuyoshi Araki en haar eigen zwangerschap geïnspireerde collectie.

MILAAN

23/9

Begin dit jaar was Gucci een wat uitgeblust luxemerk. Nog geen tien maanden later is het een hype, hét merk waar iedereen (of toch modemensen met centen) iets van wil hebben. Die wederopstanding is helemaal te danken aan de nieuwe hoofdontwerper, Alessandro Michele. Hij zette zijn stijl neer : retro, overladen, romantisch en een tikje nerdy.

Wie veel show wil, moet bij Philipp Plein zijn. Het spektakel kwam deze keer van zangeres Courtney Love en enkele levende robots.

24/9

Dangerous Couture Ahead“, waarschuwde één bord. Een ander : “No Parking, Couture Zone“. Geen Moschino zonder humor, ook met Jeremy Scott achter het stuur. Verkeersborden, oranje veiligheidskegels en zelfs een zeepbellen blazende carwash pronkten op de catwalk.

24/9

Het was zijn tweede collectie voor Emilio Pucci, maar de eerste die Massimo Giorgetti toonde in Milaan. Voor zijn catwalkdebuut haalde hij inspiratie uit archiefprints van schelpen, sirenes en Capri.

25/9

Donatella Versace ruilde sexy voor sterk en toonde een van haar beste collecties in jaren.

26/9

Na tussenstops bij Ungaro en Pucci keert de Noor Peter Dundas terug naar Roberto Cavalli, het modehuis waar hij zijn carrière begon. Voor zijn collectie mengde hij invloeden uit de streetwear met nachtclubkleren uit de jaren tachtig.

28/9

“Mijn ego dwingt me te zeggen dat er nooit een tweede Giorgio Armani zal zijn.” Dat zei Armani tijdens de persconferentie van het boek dat wordt uitgegeven voor de veertigste verjaardag van zijn merk. De 81-jarige ontwerper voegde er ook nog aan toe dat hij geen opvolger op het oog heeft.

PARIJS

29/9

Christelle Kocher lanceerde vorig jaar Koché, waarvoor ze de savoir- faire van haute couture combineert met streetwear. In de catacomben van les Halles : luxe met street credibility.

30/9

Courrèges wordt nieuw leven ingeblazen door twee jonge Franse ontwerpers : Sébastien Meyer en Arnaud Vaillant.

30/9

De collectie van Dries Van Noten is maximalistisch en Hollywoodiaans : pailletten, borduursels, goud, koper en fuchsia. En tasjes met hetzelfde tattoomotief als de handschoenen.

1/10

Julien Dossena heeft Paco Rabanne in twee jaar tijd opnieuw relevant gemaakt. De vrouw van Dossena is glam en grunge : gerafelde babydolljurkjes, joggingbroeken, motorcross-leder en zichtbaar logo-ondergoed.

1/10

Clare Waight Keller van Chloé combineert landelijke jurken in alle kleuren van de regenboog met trainingsjasjes. De show is opgedragen aan meisjes met namen als Kate, Chloé, Cecilia, Corinne, Rosemary, Emma en Courtney – de modellen van de jonggestorven fotografe Corinne Day, verantwoordelijk voor een aantal van de belangrijkste modesessies van de nineties.

1/10

Meer motorenchic bij A.F. Vandevorst, waar de modellen één na één worden gedropt door in leer gehulde motards op ronkende machines. Coolfactor 10 !

PARIJS

2/10

Dior showde in een met blauw ridderspoor begroeide berg bij het Louvre. Binnen was de berg oogverblindend wit, net als het eerste silhouet. De rest van de collectie ? Zuiver, romantisch en zachtjes futuristisch.

2/10

Undercover was misschien wel de mooiste show van het seizoen : prints van The Stones in de late sixties, clownskostuums, pakken die tegelijk rugzakken zijn. Romantisch, clever en wars van marketing.

2/10

Afscheid bij Balenciaga van Alexander Wang (foto), die zich in New York op zijn eigen merk gaat concentreren. Hij wordt opgevolgd door Demna Gvsalia, de ontwerper achter Vêtements, de grootste hype van het moment. Na de groezelige sexclub van vorig seizoen, showde Vêtements dit keer in een al even versleten Chinees restaurant, Le President in Belleville. De mode van Gvsalia blijft clever, en schatplichtig aan Martin Margiela.

6/10

Gastoptreden van actrice Gwendoline Christie, bekend als Brienne of Tarth van de serie Game of Thrones, tijdens de show van ontwerpster Iris Van Herpen. De 3D-printer die live een jurk rond haar moest printen (foto), werkte helaas niet.

6/10

“Welkom in Terminal 2C. Boarding zal beginnen aan gate N°5.” Voor de lente/zomercollectie 2016 van Chanel transformeerde Karl Lagerfeld het Grand Palais tot een luchthaven van de maatschappij Chanel Airlines, met incheckbalies, luchthavenstoeltjes, hostessen en een bagageband. Een opvallende nieuwkomer in de collectie was de trolley, de Coco Case. “We reizen meer en meer”, zei de ontwerper achteraf. “Waarom dan niet met bagage van Chanel ?”

7/10

Nicolas Ghesquières vierde collectie voor Louis Vuitton werkte rond een provocatief, post-apocalyptisch thema, met verwijzingen naar de Japanse anime.

Door Ellen De Wolf en Jesse Brouns & foto’s Imaxtree

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content