Ondanks zijn naam hebben we lang op de Avantime moeten wachten. De Renault met het behoorlijk non-conformistische uiterlijk, die was aangekondigd voor begin 2000, verschijnt uiteindelijk met ongeveer anderhalf jaar vertraging ten tonele. Zo verwonderlijk is dat niet, want de ontwerpers hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt, ze wilden absoluut originele features inbouwen. Zo resulteerde het idee om de middenstijl weg te laten in een moeilijk duel met de wetten van de rigiditeit, de bijbehorende indrukwekkend grote deuren (140 cm lang en 55 kg zwaar) maakten het probleem er niet eenvoudiger op. Om dezelfde reden moesten de veiligheidsgordels in de stoelen worden geïntegreerd. Bovendien wilde de denktank van Renault vasthouden aan het begrip coupéspace (een tweedeurscoupé met de ruimte va...

Ondanks zijn naam hebben we lang op de Avantime moeten wachten. De Renault met het behoorlijk non-conformistische uiterlijk, die was aangekondigd voor begin 2000, verschijnt uiteindelijk met ongeveer anderhalf jaar vertraging ten tonele. Zo verwonderlijk is dat niet, want de ontwerpers hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt, ze wilden absoluut originele features inbouwen. Zo resulteerde het idee om de middenstijl weg te laten in een moeilijk duel met de wetten van de rigiditeit, de bijbehorende indrukwekkend grote deuren (140 cm lang en 55 kg zwaar) maakten het probleem er niet eenvoudiger op. Om dezelfde reden moesten de veiligheidsgordels in de stoelen worden geïntegreerd. Bovendien wilde de denktank van Renault vasthouden aan het begrip coupéspace (een tweedeurscoupé met de ruimte van een Espace of daaromtrent) en stond originaliteit hoog op de verlanglijst. De futuristisch ogende startkaart, die de klassieke sleutel vervangt (intussen wel beschikbaar op de Laguna), werd dan weer weerhouden. Wel kreeg de nieuweling behalve zijn weidse, zijdelingse uitkijk het grootste panoramische dak uit de autowereld mee: in zijn geheel 1,7 m² groot. Het voorste gedeelte schuift helemaal naar achteren. Uiteindelijk werd de Avantime dus toch een soort coupé van de Espace, waarvan hij trouwens het onderstel gebruikt. Tijdens de rit door en rond Berlijn zorgde de onconventionele auto alvast voor de nodige consternatie bij de omstanders. De Avantime is een opvallende verschijning. Qua constructie is gretig gebruik gemaakt van de Espace-technologie: een structuur van thermisch gegalvaniseerd staal waarop een carrosserie van composietmateriaal wordt vastgeklonken. Niet toevallig gebeurt de assemblage ook bij Matra Automobiles. Opmerkelijk is wel dat de tweedeurse Avantime twaalf centimeter langer uitvalt dan de Espace en zes centimeter lager is, terwijl zijn originele styling niet echt gestroomlijnd is. Voeg daarbij een gewicht van bijna 1,8 ton en je krijgt ongeveer een idee over het eindresultaat. De eerste exemplaren krijgen de inmiddels vertrouwde drieliter V6 uit de Laguna, de Citroën C5 en de Peugeot 406 ingebouwd, gekoppeld aan een manuele zesbak. Later komt er ook een tweeliter turbo als keuzemogelijkheid. De immense deuren met hun originele dubbele scharniering geven toegang tot een interieur met centraal opgestelde instrumenten, ook dat doet sterk aan de Espace denken. De stoelen zijn indrukwekkend van constructie en steun, maar beperken door hun omvang wel de voetenruimte voor de passagier achterin. Die zit daardoor met de bovenbenen in een ongemakkelijk hoge hoek, voor lange ritten is dat niet echt comfortabel. Een uitholling in de vloer of een uitsparing in de stoelbasis zou al veel verhelpen. Die handicap komt zeer ongelegen omdat de Avantime uitgerekend voor die passagiers het aantrekkelijkst is. Wie achterin zit en zich laat cruisen, kan met een druk op de Grand Air-knop in één beweging het schuifdak en alle ruiten openen. Het resultaat is een majestueus uitzicht, een unicum. Aanvankelijk vond ik het verhaal van de ontwerpers over het cabriogevoel overdreven, maar in de praktijk bleek dat aardig te kloppen. Met de drielitermotor beschikt de rijder natuurlijk over een fors potentieel van 210 pk, maar het gewicht en de wat lange spreiding van de zesbak verhinderen de flitsende prestaties die van een coupé verwacht kunnen worden. De Avantime is vooral een comfortabele roadrunner voor lange afstanden, die eens op dreef met de beste meekan en een topsnelheid van 220 km/u in het vooruitzicht stelt. Ook aan de veiligheid hebben de Avantime-vaders gedacht. Ze stelden een omvangrijk pakket samen met daarin ABS met antislipsysteem, frontale airbags voor rijder en passagier, zijdelingse airbags vooraan en over de lengte doorlopende gordijnairbags.RENAULT AVANTIMEMOTOR:dwars voorin gemonteerde V6 benzinemotor met een slagvolume van 2946 cm3, die via een manuele zesbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 210 pk/152 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 285 Nm bij 3750 toeren/minuut.AFMETINGEN:464,2 cm (l), 182,8 cm (br), 162,7 cm (h) en 270,2 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:530 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:15,9 (stad), 8,9 (buiten stad), 11,3 (mix).CO2-EMISSIE:266 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:1.472.406 fr., vermeerderd met 100.000 fr. BIV (resp. 36.500 en 2478,94 euro).JAARLIJKSE AUTOBELASTING:23.430 fr./ 580,81 euro.PIERRE DARGE