www.minotti.it, +39 0362 343 499. In België : One 4 One, 052 42 50 30.

Vier Minotti’s werken nu in het bedrijf dat in de jaren 1950 door Alberto Minotti in Meda werd opgericht : zijn twee zonen, architect Roberto en zijn vijf jaar oudere broer Renato en de twee zonen van Renato, de 27-jarige tweeling Alessio en Alessandro. Alessio wil zijn weg maken in de creatieve afdeling van het bedrijf, Alessandro wil zich met het administratieve beheer bezighouden. “Maar ze zijn hier in de eerste plaats om te leren. Je hebt vijftien jaar beroepservaring nodig om er iets van te weten”, zegt hun vader.

Roberto en Renato vormen een heel hecht team. Behalve Rodolfo Dordoni is er geen enkele externe consultant voor de creatieve aanpak van het merk. Alles wat de signatuur Minotti draagt, vloeit voort uit de visie van de familie. De twee broers houden van mooie dingen waarmee je je kunt onderscheiden, zoals Roberto’s Porsche Cayenne die op de binnenkoer van de fabriek geparkeerd staat.

“Wij zijn Italianen, maar we exporteren meer dan 80 % van onze productie naar 50 landen. Globalisering is voor ons geen loos begrip. Zowat tien jaar pasten wij de producten die op beurzen werden gepresenteerd aan aan de smaak van de plaatselijke markt. Vandaag exposeren wij dezelfde producten in Keulen, New York of Kortrijk. Weet u, de Belgische markt is voor ons heel belangrijk.”

Om je te vergewissen van de juistheid van dit wereldwijde referentiesysteem, hoef je maar enkele minuten op de geliefkoosde plek van de Minotti-broers te zitten. Dat is naast de CAD-zaal. Er staan twee grote vergadertafels. Langs de muur een rek zonder einde met daarop stapels magazines, gerangschikt per land. Daar liggen de zowat honderd bladen waarin Minotti adverteert, naast nog enkele andere titels. ” Avant-gardetijdschriften interesseren ons in hoge mate omdat ze trendsettend zijn. Wij moeten die nieuwe trends aanvoelen, ontdekken in een collectie schoenen bijvoorbeeld, een kunsttentoonstelling, zelfs een restaurant.”

De Minotti-broers onderscheiden zich inderdaad van andere bekende merken in de zin dat ze geen sofa, fauteuil of tafel uitbrengen, maar een collectie met een jaartal. “Je kunt ons vergelijken met de mode, want elk jaar op de meubelbeurs van Milaan presenteren wij onze nieuwe collectie die een geheel vormt, een nieuwe woning als het ware. Zoals de grote modemerken vertrekken wij van nul : we stellen de kleuren samen voor de stoffen, de ledersoorten, we brengen onze eigen stoffen uit, we bewerken het leder op onze manier… Dat betekent dat wat de klant bij Minotti zoekt en vindt, originele elementen zijn, millésimes, die dankzij hun klassiek-hedendaagse vorm de tijd doorstaan.”

Uit de luxueuze catalogi van de voorbije jaren blijkt dat er gezocht is naar eenheid in de collecties en dat ze passen bij uiteenlopende psychologische profielen, van het meest extraverte tot het meest klassieke. Zo staat 2003 voor een behoefte aan comfort. Alle zittingen zijn ruim. De jaren ’70 worden te hulp geroepen. Je zou je in een van de favoriete steden van Renato en Roberto Minotti kunnen wanen, Londen of Los Angeles, omdat daar veel gebeurt.

Maar vraag de broers om over Italië te praten en ze nemen je mee naar kleurrijke landschappen. “Mijn voorliefde voor een plek is seizoengebonden. In de winter zijn het de Dolomieten,” zegt Roberto, “maar vanaf de lente tot het einde van de zomer zou ik een boottocht op het Comomeer aanraden, van Como naar Bellagio.” Renato houdt van het zuidwesten van Sicilië, van de barokke zeventiende-eeuwse architectuur die je vindt in Modica, Scili, Ragusa. En in het najaar gaat er niets boven de kleuren van de Chianti.

Teksten en foto’s Jean-Pierre Gabriel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content