Vriend en vijand hadden het al in de gaten, en de autosalon van Barcelona bracht de bevestiging : Seat staat er weer, en hoe. Het begon met de zwierige en func- tionele Altea, daarna maakte de Toledo zijn opwachting, en nu wil de Leon in het aartsmoeilijke Golf-segment hoge ogen gooien. Het liefst in vlammend rood, want Seat staat voor emoción, en in het geval van de Leon for those who believe in driving.
...

Vriend en vijand hadden het al in de gaten, en de autosalon van Barcelona bracht de bevestiging : Seat staat er weer, en hoe. Het begon met de zwierige en func- tionele Altea, daarna maakte de Toledo zijn opwachting, en nu wil de Leon in het aartsmoeilijke Golf-segment hoge ogen gooien. Het liefst in vlammend rood, want Seat staat voor emoción, en in het geval van de Leon for those who believe in driving. "Seat wil sportief, emotioneel en onconventioneel zijn", zegt Steve Lewis, Seats chief designer, die onder de supervisie van de- signgoeroe Walter de Silva voor een frisse wind zorgt. "We willen jonge mensen aanspreken en de cijfers bewijzen dat we met Seat de jongste klanten uit de Volkswagen-groep hebben aangetrokken. Natuurlijk blijkt dat sportieve uit de keuze van motoren, en onze 2 liter turbodiesel met zijn 140 pk is de krachtigste dieselmotor in het segment. Maar dat volstaat niet : die sportieve roeping moet ook via het design tot uiting worden gebracht. Alles begint met proporties, met de verhouding tussen glas en metaal en een wat agressieve neus. Maar ook details als wielen en spiegels spelen mee om de sportieve flair over te brengen. Seats krijgen ronde schouders mee, die spieren suggereren, en forse wielkasten, zitten breed op de weg en dragen op de flanken een dynamic line mee. Door de handvatten van de achterportieren te verbergen wordt de coupélook versterkt, ook al gaat het om een vijfdeurs." Steve wordt in zijn werk bijgestaan door Simona Falcinella, een stevige Italiaanse die zich over het interieur buigt, kleuren en materialen kiest, in het zog van de Silva naar Barcelona verhuisde, en zéér autogek is. "Ik zie een auto als het verlengstuk van mezelf, als een jas die ik elke dag draag. Daarom is het belangrijk dat niets aan die auto me tegenstaat, niet de kleuren, niet de vormen, niet de materialen. Voor een auto als de Leon liet ik mijn emoties de vrije loop en vertrok daarbij van de textuur van een doorleefde Formule 1-band zoals je die aan het einde van de race ziet : korrelig, soms vermengd met slijk, en blinkend. Die sensatie verwerkte ik in een trend book dat naar alle toeleveranciers ging, samen met een technische fiche en een richtprijs, want uiteraard moet je op de centen letten. Een maand later kreeg ik de voorstellen binnen, etaleerde ze op een grote tafel en probeerde ze in mekaar te passen zoals een puzzel. Toen die puzzel klaar was, bouwden we een basisinterieur met stuur, pook, stoelen, inlegstukken voor dashboard en deuren, zodat we de sfeer in drie dimensies konden aftasten. Voor de Leon gingen we de Altea achterna, en zorgden voor geometrische patronen in het textiel, zeer grafische elementen op het dashboard. Het interieur is ook op de bestuurder gericht, met een centrale toerenteller en stevig steunende stoelen, zodat de rijder voelt dat hij de zaak onder controle heeft." Als we zelf achter het stuur plaatsnemen, overvalt ons een Alfa-gevoel en de zin om meteen te vertrekken. Alleen is het daar wat te vroeg voor, de Leon staat pas over een paar maanden in de showroom, met een keuze uit twee benzinemotoren (1.6 en 2.0) en twee turbodiesels (1.9 en 2.0 met 140 pk). Dat belooft. Pierre Darge