Uit een onderzoek van beddenfabrikant Auping begin 2002 blijkt dat nauwelijks twintig procent van de Belgen een televisietoestel in de slaapkamer had. Maar begin dit jaar wezen studies in de ons omringende landen uit dat er méér technologie wordt binnengehaald. Hoe zit dat in Vlaanderen ? Volgen wij die trend ? En zo ja : wat is de functie van de slaapkamer ? Met die vragen in het achterhoofd probeerde Herman Konings het Vlaamse slaapkamergedrag in kaart te brengen. De studie, uitgevoerd door zijn bureau nXt en gefinancierd door beddenfabrikant Sleepy, bevroeg 480 Vlamingen tussen 18 en 74 jaar uit alle lagen van de bevolking. Ze bracht verrassende evoluties aan het licht.
...

Uit een onderzoek van beddenfabrikant Auping begin 2002 blijkt dat nauwelijks twintig procent van de Belgen een televisietoestel in de slaapkamer had. Maar begin dit jaar wezen studies in de ons omringende landen uit dat er méér technologie wordt binnengehaald. Hoe zit dat in Vlaanderen ? Volgen wij die trend ? En zo ja : wat is de functie van de slaapkamer ? Met die vragen in het achterhoofd probeerde Herman Konings het Vlaamse slaapkamergedrag in kaart te brengen. De studie, uitgevoerd door zijn bureau nXt en gefinancierd door beddenfabrikant Sleepy, bevroeg 480 Vlamingen tussen 18 en 74 jaar uit alle lagen van de bevolking. Ze bracht verrassende evoluties aan het licht. Om te beginnen zijn de cijfers inmiddels achterhaald. Konings : "In twee jaar tijd gaan we in Vlaanderen van twintig naar dertig procent. Een enorme toename dus. Je zou aan de juistheid daarvan kunnen twijfelen, maar in het buitenland zien we diezelfde opmars van de tv in de slaapkamer. Opvallend is wel dat dat niet noodzakelijk ten koste gaat van het lezen van boeken en tijdschriften. Meer dan ooit is ook de boekenkast aanwezig in onze slaapkamer, en niet zomaar als meubelstuk."Ander opvallend fenomeen is dat deze trend niet beperkt blijft tot een bepaalde groep in de samenleving. Konings : "Alle lagen van de bevolking en alle leeftijden halen meer technologie naar de slaapkamer. In de eerste plaats de tv, en bij jongvolwassenen, zeg maar tussen 18 en 40 jaar, zien we dat vaker. Op korte tijd heeft er een kamerbrede adoptie van technologie plaatsgevonden. De koudwatervrees is verdwenen. De groei is het duidelijkst bij de groepen die aanvankelijk sterk weerstand boden : 50-plussers, vrouwen en mensen uit de lagere klassen. Door de gsm te gebruiken, merkten zij dat elektronica toch niet zo complex of bedreigend is als ze vroeger dachten." De tv is het eerste maar niet het enige toestel. De computer, de dvd-speler, de videorecorder, de digitale home cinema set... Niet voor niets noemde Konings het onderzoek The Media Rich Leisure Room. Konings : "Het gaat om het ontheiligen van wat vroeger een sacrale ruimte was. Rusten en lusten, dat waren de enige functies van de slaapkamer. Vandaag is dat uitgebreid tot andere ontspanning en tot vroegere tijdstippen. Het was al een tijdje duidelijk dat mensen vaker en vroeger naar de slaapkamer trekken om de avond af te sluiten. En om het lichaam tot rust te laten komen omdat ze vermoeid zijn, om te liggen en te hangen op een plek waar ze zich ook nog volledig kunnen afschermen van de buitenwereld. De slaapkamer is een persoonlijk en privaat deel van het huis. In tegenstelling tot de living, waar je altijd nog te maken hebt met je kinderen en je nog aanspreekbaar bent voor buren, kennissen en vrienden die kunnen aanlopen." Het sacrale mag dan verdwenen zijn, meer dan ooit is de slaapkamer een plek waar we ons terugtrekken van en uit de wereld. "Steeds meer mensen kijken tv in hun nachtgewaad. Uit de cijfers blijkt ook dat de Belgen minder preuts worden. Een derde van de Vlamingen slaapt in de zomer naakt of alleen met een T-shirt, 's winters gaat het nog altijd om een vijfde. Als we de kijkcijfers van De Laatste Show hiermee correleren, zouden we kunnen stellen dat 70.000 à 90.000 mensen naakt naar dat programma kijken. De plaats waar we kijken, bepaalt ook onze programmakeuze. In de slaapkamer zijn humoristische en ontspanningsprogramma's ideaal om de nacht goed in te zetten." Technologie roept meteen een sfeer op van koele rationaliteit. Je zou dus verwachten dat ons interieur met die toename aan snufjes zou verkillen. Het tegendeel is waar, meent Herman Konings. "De kamerbrede adoptie van technologie zorgt ervoor dat mensen juist behoefte hebben aan wat niets met technologie te maken heeft. Een grote paradox. Daarom noem ik ons huis van de toekomst een paradôme, letterlijk een paradox-huis. Er staat veel technologie, steeds meer zelfs, maar ze zal nauwelijks zichtbaar zijn. Enerzijds omdat domotica draadloos werkt en toestellen minder prominent aanwezig zijn. Kijk maar naar de flatscreens. Anderzijds is er ook een grotere behoefte aan wat technologie maskeert. Mensen compenseren de mogelijkheden op dat terrein met wat niet aan technologie doet denken. De inrichting van het huis wordt minder strak en kleurrijker dat vroeger. In een slaapkamer waar tv wordt gekeken, voeren eerder warme tinten de boventoon." n Tekst Hilde VerbiestHerman Konings : "De slaapkamer is een persoonlijk en privaat deel van het huis. In tegenstelling tot de living, waar je altijd nog te maken hebt met je kinderen en je nog aanspreekbaar bent voor buren, kennissen en vrienden die kunnen aanlopen.""Mensen compenseren de technologische mogelijkheden met wat niet aan technologie doet denken. In een slaapkamer waar tv wordt gekeken, voeren eerder warme tinten de boventoon."