Sexy niemendalletjes in uiterst comfortabele uitvoering of goed zittende, stevige modellen met een ultravrouwelijke toets. Rijkdom en eenvoud versmelten moeiteloos in het lingerieaanbod van deze winter.

Er zijn van die dingen die een vrouw voor geen geld zou willen missen. Zich zo nu en dan eens helemaal laten gaan in een lingeriewinkel is daar één van. En hoewel lingerie niet meteen het opvallendste element is van de garderobe, zijn vrouwen op het vlak van ‘ondermode’ uiterst veeleisend. Eigenlijk willen ze alles: lingerie moet comfortabel zijn en lekker zitten, maar het blijft boven alles het ultieme instrument voor een charmeoffensief.

Daarom niets dan goed nieuws: na de uitgesproken weelde van de jaren tachtig en het absolute minimalisme van de jaren negentig kiezen fabrikanten vandaag resoluut voor het beste van beide werelden. De trend zat er al een tijdje aan te komen, maar manifesteert zich deze winter voluit. Wat betekent dit concreet? Royaal gebruik van kant, borduursels of tule, maar dan wel uitgevoerd in boterzachte microvezels. Veel frivoliteiten dus, zonder de verworvenheden van het comfort uit de jaren negentig uit het oog te verliezen.

Mag het ietsje meer zijn?

Wie houdt van romantische kant en geraffineerde borduursels krijgt een meer dan uitgebreid aanbod voorgeschoteld. Bij Simone Pérèle springt de wellustige lijn Sofia in het oog. Borduursels gecombineerd met transparante tule voor de cups of aangebracht op transparante schouderbandjes zorgen voor een mooi tatoeage-effect. In bekoorlijke tinten als lindegroen of bosbesrood speelt deze lijn voorbeeldig in op de laatste trends in de prêt-à-porter.

Met Valencia waagt ook Passionata zich aan het spel van onthullen en verbergen. Naast de vaak sobere en uitgepuurde modellen zorgt deze lijn door zijn fijne broderie in opvallend framboos voor een verrassend verleidelijk accent.

La Perla is nooit afgeweken van zijn sexy imago. Doorzichtige tule in wijnrood, champagne en turkoois of weelderige en kostbare materialen als elastische leavers-kant in amethist, topaas of smaragdgroen. Het ontbreekt deze winter allerminst aan luxueuze en sensuele creaties.

Ook het verwante merk Malizia voelt zich goed in deze oase van vrouwelijkheid. Opwindende setjes, onthullende doorkijkjes bezaaid met naïeve margrieten en bloemknoppen in lycrakant en lycratule zorgen voor een verleidelijk maar absoluut comfortabel aanbod.

Vooral de collecties Chic en Picadilly stelen de show met hun speelse honingraateffecten en kleur-op-kleurversiersels. Voorts zijn zowat alle collecties van Chantal Thomass een lust voor het oog. Wie houdt van sexy met een knipoog, vindt hier beslist haar gading. Een vleugje glamour duikt op in Tule Drapé, terwijl Risille et Dentelle dan weer de aangewezen lijn is voor een pikant setje. Of misschien valt u wel voor het erg vrouwelijke Dentelle Faveur, waar luchtige chantillykant feestelijk wordt afgewerkt met een strookje organza op de decolleté.

Weelde troef ook in de serie Anemone bij Antinéa. De tweekleurige setjes gaan kwistig om met bloemmotieven op een transparante onderlaag. In combinatie met een Braziliaanse slip of tanga en jarretelhouder kan de pret niet op. Opvallend detail trouwens: in het luxesegment duikt bijna overal de jarretelhouder opnieuw op. Van fijne ceintuur tot brede kanten gordel vormt hij een variant op het korset, maar dan wel stukken comfortabeler.

Glitter en glamour

Gewoontegetrouw pakken verschillende merken in de winter uit met een feestcollectie. Een greep uit het aanbod.

De eindejaarslijn van Chantelle heet Vertige. Ze is gemaakt uit zwarte transparante tule met als eyecatcher een bloemenapplicatie in bordeaux, roze en groen die doorloopt in de bandjes en de zijsluiting van de string. Een ideale cadeautip overigens, want het geheel wordt verpakt in een mooie hoedendoos met zijdepapier.

Met Etoile gooit ook Boléro zich helemaal op het feestthema. De slogan ‘de eerste lichtgevende lingerie’ geeft perfect aan wat we kunnen verwachten: een lumineus eindejaarsidee. Geborduurde sterren in lichtgevende Potencier-kant op een doorzichtige tule zorgen ongetwijfeld voor het nodige spektakel in de donkere uurtjes.

Ook Chantal Thomass heeft een leuk eindejaarssetje: Broderie Noeuds combineert zwart met fuchsia confetti en dito strikje vooraan.

Sexy minimalisme

Kant en borduursels mogen dit seizoen dan wel in overdaad aanwezig zijn, voor veel vrouwen schuilt de kwaliteit van een beha nog steeds in de mate waarin ze die kunnen vergeten. Gladde en naadloze lingerie die onzichtbaar is onder strakke kledij blijft daarom actueel. Maar trouw aan de trend zijn nu ook de minimalistische modellen opgesmukt met een vleugje vrouwelijkheid.

Body Touch is de eerste volledig naadloze beha van Dim die even sensueel als comfortabel is. Door de uitvoering in polyamide en microvezel volgt het model als een tweede huid alle bewegingen van het lichaam. De afwerking is het resultaat van een knap staaltje hightech. Zo zijn de cups voorgevormd met een warmtetechniek en volledige naadloosheid werd bekomen door een combinatie van kleeftechnieken en ultrasone snijmethodes. Gekartelde randjes zorgen daarbij voor een vrouwelijke toets.

Naadloosheid troef ook bij Millennium Jewel van Lovable. Niet in één stuk zoals bij Dim, maar met voorgevormde, naadloze cups waarvan de beugels eveneens met een warmtetechniek zijn ingebracht. De lurexbiesjes op de goudkleurige, rode of zwarte modellen zorgen voor een feestelijke toets.

Passionata geeft in zijn lijn Bali de traditionele beha’s zonder schouderbandjes een nieuwe look door de introductie van voorgevormde cups zonder naad. Het model is voorzien van een extra smalle en laaggeplaatste tussencup, waardoor het gedragen kan worden onder kledij met een diepe decolleté.

Ook bij Marie Jo hebben ze al een tijdje begrepen hoe je moderne en sexy lingerie combineert met vederlichte hightechmaterialen. Voor deze winter voorziet L’Aventure opnieuw een uitgebreide collectie comfortabele modellen uitgevoerd in streelzachte microvezels. Fijne afwerkingdetails zoals transparante bandjes met geborduurd tatoeage-effect geven de pure lijnen een op en top vrouwelijke look.

Vaste waarde in deze categorie is uiteraard ook Schiesser, het huis dat al jaren bekendstaat voor zijn no-nonsenselingerie. Met Uncover gaat het label verder in zijn pure en sobere stijl, dit seizoen echter ondergedompeld in een rijk kleurenpalet. Met modieuze tinten als aardbeiroze, violet en kersenrood bewijst het merk dat comfortabel absoluut niet saai hoeft te zijn.

Handje helpen

Voor de kleine maatjes wat meer volume, voor de grote dan weer een verkleinend effect of gewoon wat corrigeren op ‘probleemgebieden’: lingerie krijgt naast schoonheid en comfort steeds vaker een functionele rol toebedeeld.

Om met een klassieker te beginnen: zeven jaar na de grote lanceringscampagne doet Wonderbra het nog steeds erg goed. Hoewel de meeste merken nu wel een up (de iets minder uitbundige versie van de push up) in hun collectie hebben zitten, blijft Wonderbra de absolute koning van de ‘opduwertjes’. Het geheim? Een aparte montagetechniek waarbij in plaats van gemiddeld 20 onderdelen, zoals bij de klassieke beha, 42 verschillende elementen op een specifieke wijze aan elkaar gezet worden. Dat dit niet echt past in de heersende trend van absolute naadloosheid, vinden ze bij Wonderbra geen enkel probleem.

“Vrouwen die het wat breder willen etaleren hebben andere behoeftes”, klinkt het daar. Deze winter zweert het merk opnieuw bij de basic Wonderbra. De meeste gadgets, zoals de met lucht gevulde Airbra, zitten niet meer in de collectie. Toch nog één speeltje: de Variable Cleavage Wonderbra. Afhankelijk van de zin voor wulps vertoon kan het volume van de boezem door middel van een rijgkoordje à la minute geregeld worden.

Vrouwen met een grote boezem – en naar verluidt zijn dat er steeds meer – zijn misschien beter gebaat met een minimizer, een beha die de borsten ondersteunt en kleiner doet lijken. Soprane bij Chantelle belooft alvast dat effect. Door de fijne en naadloze afwerking is dit model bovendien onzichtbaar onder strakke kledij.

Ook Hélène Des Champs concentreert zich op de grotere cupmaten. Hoofdbekommernis is vooral om naast steun en comfort ook mooi ogende, fijne korsetterie te bieden. Resultaat: een kleurrijke collectie waar Franse leavers-kant, borduursels en tule rijkelijk aanwezig zijn.

Een corrigerend en afslankend effect is dan weer te vinden bij Triumph International, dat dit seizoen voortborduurt op het succesvolle Software-thema. Leuk is het model Super Curves, dat omhoog duwt maar eveneens corrigeert aan de zijkant.

En verder

Bij wijze van uitsmijter nog een aantal onmiskenbare trends.

Dessus-dessous: lingerie evolueert steeds meer van intieme ondermode naar uitbundige body fashion. Idole van Chantelle is zo’n voorbeeld van ondergoed dat gezien mag worden. Uitgevoerd in kostbaar ogende, intens framboze tactelstof is dit model de opvolger van de twee jaar geleden geïntroduceerde collectie Divine. Zonde om te verbergen. De kleurrijke modellen van Occhi Verdi vallen evenmin te bestempelen als ondergoed. De short en push up in lycratule met denim sierstiksels, en sheriffsterretje, passen zo in een jeansoutfit. Vrouwen die er niet voor terugdeinzen om nachtkledij te dragen overdag, zijn helemaal in. De grens tussen dag en nacht vervaagt in onweerstaanbare negligés en lieftallige babydolls. Het nachthemd Lisa bijvoorbeeld uit de serie Nuances van La Perla heeft met zijn nauwsluitende buste in stretchkant en dubbele, wervelende rok in cyclaamroze zijde de allures van een avondkleed.

Lingerie à la carte: customizing is een trend die al een tijdje heerst in de mode, en nu ook de lingeriewereld lijkt te veroveren. Het recept is eenvoudig: kies en combineer naar hartelust. Vooral bij het jongere publiek lijken lingeriesetjes waarbinnen verschillende kleuren en accenten kunnen worden gecombineerd in de smaak te vallen. Leuk is Dim Kit, de jonge lijn van Dim die met omkeerbare beha’s (pruimzwart of zwart-kaki) en verwisselbare schouderbandjes helemaal inspeelt op de trend. Ook de bijbehorende slip is in drie kleuren te verkrijgen.

String: vrouwen durven het nog wel eens ontkennen, maar de string – al dan niet in shortmodel, de zogenaamde boxerstring – is volledig ingeburgerd. Marktonderzoek van Triumph International heeft uitgewezen dat in Europa vorig jaar 50 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. In België zijn vooral jonge vrouwen gehecht aan het kleinood. Volgens Alldays, bekend van de inlegkruisjes, heeft iets minder dan de helft van de vrouwen tussen zestien en dertig er minstens één in hun lingeriekast liggen. Bijna alle gevestigde merken hebben verschillende strings in hun collecties, maar de ultieme creaties vinden we zoals steeds bij Undressed. De krachtige ontwerpen van de Nederlandse Marlies Dekkers laten romantische kantjes voor wat ze zijn en fascineren door een geometrisch spel van lijnen. Opvallend deze winter is het Swarofski-thema: beha’s met op de rug gekruiste bandjes en details in kristal en strings met T-vormige kristallen juweeltjes op de rug.

Lingerie on line: een merk zonder website wordt tegenwoordig niet meer serieus genomen, en daarom stort ook de lingeriewereld zich vol overgave op de e-business. Kleine en grote fabrikanten prijzen hun waar steeds vaker via het internet aan. Toch hoeven de ‘reële’ verkopers zich volgens de Unie van Zelfstandige Ondernemers niet bedreigd te voelen door deze virtuele concurrent. Lingerie on line zal nooit huge business worden. Want lingerie moet je nog steeds kunnen voelen en passen. En dat kan niet op het internet.

It’s a man’s world

Al die aandacht voor lingerie zou haast doen vergeten dat ook de herenmarkt niet stilstaat. Paul Smith, 2Xist, Lacoste, allemaal verkennen ze die relatief nieuwe maar lucratieve markt. De tijd dat vrouwen, na hun bezoek aan de lingeriewinkel, op de terugweg bij de GB een setje herenslips kochten voor hun man, ligt immers ver achter ons. Tegenwoordig koopt ongeveer een op de twee mannen zelf zijn ondergoed, schatten insiders. “Alleen winkelende vrouwen worden zeldzaam”, stelt Pierre Cornelissen van Abanderado. De Belgische verdeler wijst daarbij vooral op jonge koppels, bij wie kleding kopen samen en in samenspraak gebeurt. Voor populaire merken als Abanderado, Hom en Schiesser liggen de kansen dan ook voor het grijpen.

Bij gebrek aan cijfers over de Belgische markt kijken we even over de grens: in Europa’s vijf belangrijkste markten, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië, werden in ’99 225 miljoen herenslips gekocht, in ’90 nog slechts 174 miljoen. Hun gemiddelde prijs steeg ondertussen van 565 frank (14 euro) naar 675 frank (16,73 euro). Een gestage vooruitgang dus, al blijft de achterstand groot in vergelijking met de dames: zij kochten in ’99 647 miljoen slips aan voor een gemiddeld hogere prijs.

Volgens Patrick De Spiegelaere, verdeler van onder meer Punto Blanco– en Bjorn Borg-ondergoed, heeft veel te maken met de inmiddels algemene lichaamscultus: “Ook van mannen wordt nu verwacht dat ze sexy voor de dag komen. Kijk naar de reclame: overal mannen met getrainde lichamen. Bovendien zijn heren ook steeds modebewuster. Net als bij dames speelt ook bij hen het ondergoed dus een grotere rol. Het is onbetwistbaar een modeartikel geworden.” Of dacht u dat de retour van het marcelleke, onder meer op het strand en in de disco, puur toeval is? Vooral de designers begrijpen het potentieel van herenondergoed, zegt De Spiegelaere: eerst Calvin Klein, later Armani, Gucci, Dolce & Gabbana en elk ander modehuis met naam. De uitdagende, sexy beelden op de verpakking leggen de inhoud (en bedoeling) meteen bloot. “De traditionele merken waren in slaap gevallen. Toen bleek dat de designers een flinke hap van de markt zouden inpikken, schoten ze wakker en kwamen de productinnovaties op gang.”

Ook bij mannen zijn technische stoffen als microvezel, lycra, tactel en elastaan nu in zwang: de HO1-collectie van Hom, Unno van Abanderado, Absolu van Dim, Seamless van Calida, allemaal zijn het voorbeelden van hightech herenondergoed dat als een tweede huid rond de bips zit. “Dames zijn al langer vertrouwd met zulke elastische, aangename en gebruiksvriendelijke stoffen. Mannen zijn wat terughoudender, temeer daar hun echtgenotes altijd op veilig speelden en katoen aankochten. Nu ze steeds vaker zelf hun ondergoed aankopen, stijgt het uitgavenpatroon echter sterk. Vooral kwaliteitsmerken zijn populair”, aldus De Spiegelaere. Comfort en gebruiksgemak staan centraal. Heikele thema’s voor mannen, die op dat vlak eigenlijk hogere eisen te stellen hebben aan ondergoed dan dames. De horizontale gulp van Hom, een radicale vernieuwing in een voordien op koopgewoonten steunende markt, speelt hier bewust op in.

Dat er een gulp aan moet zitten, is immers duidelijk. Variaties zonder hebben merkbaar minder succes. De louter functionele herenslip is echter verleden tijd: zowel bij Sloggi, Hom als Abanderado wordt gemeld dat het model du jour een strakke, nauw aansluitende boxershort is. Ongeveer een op de vier verkochte items is van dit type. De verklaring? Niet alleen kleden mannen zich in het algemeen strakker en verdwijnt de schroom om zijn vormen te tonen, aan de buitenkant willen ze juist zo weinig mogelijk prijsgeven van hun ondergoed. Niets zo vervelend als een lijntje in je broek, zeg maar. Anderzijds camoufleren pijpjes of een boxer brief (een Y-slip met iets bredere heupen) meer dan een gewone slip, nog steeds 50 procent van de markt. Ook de esthetische kant van herenondergoed telt dus mee.

Het kleurengamma is dan ook niet meer beperkt tot wit en lichtblauw, hier en daar kan er zelfs een fantasie van af. Logo’s op het ondergoed zijn een blijver, dankzij de doorbraak van herkenbare Calvin Klein-rekkers in de gay scene. “Het cliché dat mooi ondergoed te maken heeft met verwijfdheid of extravert zijn, was hardnekkig”, zegt Janine Berden. Als zaakvoerster van Rafael in Antwerpen, een van de weinige speciaalzaken voor herenondergoed, kan Berden de evolutie goed inschatten. “Homo’s waren inderdaad trendsetters inzake herenondergoed, maar nu zijn modieuze, comfortabele modellen een algemeen verspreid fenomeen. Nu, mannen hebben vaak nog advies nodig en weten dikwijls nog niet goed wat ze willen, maar wat telt, is dat we in het algemeen minder schroom hebben om ondergoed te tonen: in het sportlokaal, bij het douchen, bij het snel omkleden op het sportterrein, onder vrienden enzovoorts. Zo gaan trends natuurlijk snel rond. De grenzen tussen boven- en onderkleding vervagen, denk maar aan home wear. Paul Smith stemt de kleuren van het ondergoed zelfs af op de bovenkleding. Ik zou trouwens de vrouw niet willen zijn die nog ondergoed koopt voor haar man. Midden jaren tachtig waren er een twaalftal grote merken en drie courante modellen. Nu is de keuze zo groot, daar moet hij zelf wel over beslissen.”

Wat met de lossere, Amerikaanse boxershort? Negen op de tien Amerikaanse mannen draagt er een, maar bij ons kent het model weinig fans: slechts één op de twintig mannen houdt ervan. Alleen designerlabels als Ralph Lauren doen er goede zaken mee. Tot slot, wat met de schrik van elke vrouw: de herentanga of string? Die is volgens insiders aan een inhaalbeweging bezig. Een troost: als Victoria Beckham vorig jaar op een Britse radiozender beweerde dat zelfs haar man haar tanga’s draagt, wat zou de Vlaamse man zich dan ontzeggen? (WD)

Rafael, Schuttershofstraat 25, 2000 Antwerpen. Info Hom en Sloggi: Tel. 03-322 73 30, Abanderado: Tel. 03-777 99 17.

Ine Renson

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content