“Haar kleuren is als een fijne maaltijd bereiden” aldus de Franse ‘colorist’ Christophe Robin. “Een delicate oefening, maar als je de ingrediënten optimaal tot hun recht laat komen, is het resultaat om van te snoepen.”

Het voorlopige levensverhaal van Christophe Robin heeft alles weg van een successtory. Als veertienjarige landbouwerszoon uit Champagne droomt hij al van glamour en glitter. Hij gaat in de leer bij een plaatselijke kapster die oog heeft voor zijn aangeboren talent voor kleuringen en hem stimuleert om daar zijn handelsmerk van te maken. Vanaf dan gaat het razend hard. Hij belandt al snel in Parijs, waar hij als artistiek directeur bij Jean Louis David belast wordt met het uitwerken van nieuwe kleuringstechnieken. Wanneer hij amper 19 is, vraagt L’Oréal hem om haarkleuringen te verzorgen voor reclamespots. Zo komt hij voor het eerst in contact met vedettes als Claudia Schiffer, Andie MacDowell en Laetitia Casta. Eén voor één leggen zij het lot van hun haardos in zijn handen, en met succes. Op zijn vierentwintigste opent hij in de lichtstad een eigen huis dat exclusief gewijd is aan kleuringen. Daar laat de internationale jetset zich maar al te graag door hem onder handen nemen. Maar ook ‘gewone’ Parisiennes, weliswaar met een gespekte bankrekening, vinden bij hem een hoogst persoonlijke kleur. Sommigen brengen zelfs hun bontmantel mee met het verzoek hun lokken daarmee te harmoniëren. Tussen de bedrijven door consulteert Robin L’Oréal bij de ontwikkeling van producten voor thuiskleuring.

“Bij haarkleuring moet je hoofdzakelijk met drie dingen rekening houden”, zegt Christophe Robin. “De ogen, de huid en de leeftijd. Nog te veel vrouwen – én hun kappers – maken verkeerde keuzen. Het valt bijvoorbeeld op hoeveel vrouwen hun haar radicaal blonderen zodra ze wat ouder worden. Ze beseffen niet dat een te lichte haarkleur de ogen doffer maakt. Precies wanneer men kiest voor een haartint die een toontje donkerder is dan die van de ogen lijkt de blik sprekender. Vertrekkend van die basis kunnen dan haarlokken opgehelderd worden om zachtheid en beweging te creëren. Vrouwen die niet de tijd en de middelen hebben om van hun haar een deeltijdse job te maken, raad ik in elk geval af hun haar te verven in een kleur die meer dan twee tonen afwijkt van de eigen haarkleur : verlevendig de natuurlijke kleur. Grote wijzigingen geven vaak een teleurstellend resultaat en betekenen een regelrechte aanslag op de haarkwaliteit. Overigens verandert een kleuring hoe dan ook de chemische structuur van het haar. Een intensieve verzorging is dus onontbeerlijk en moet minstens bestaan uit het wekelijkse gebruik van een haarolie of -masker.”

Robin creëerde ook een eigen verzorgingslijn voor gekleurd haar. “Ik moet soms radicale transformaties uitvoeren. Denk maar aan Kristin Scott Thomas, van nature een brunette, die ik voor de film The English Patient omtoverde tot platinablond. Tijdens de weken van de defilés kan het gebeuren dat ik de haarkleur van een model drie keer per week moet veranderen. Zulke behandelingen zijn niet bepaald een weldaad voor het haar. Daarom heb ik een serie ontwikkeld met diepwerkende producten voor kwetsbaar haar.” Het gamma bestaat uit zes producten, waarvan de huile à la lavande het fetisjproduct is van Catherine Deneuve.

Info, bestelling en verkoop-

adressen : www.colorist.net

Anne Roggen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content