Het is een eenvoudig idee : je verkoopt de kleren die modellen dragen aan meisjes die model willen worden. Gerald Marie, grote baas van Elite Europa, is suksesvol bezig om van zijn agentschap een merknaam te maken.
...

Het is een eenvoudig idee : je verkoopt de kleren die modellen dragen aan meisjes die model willen worden. Gerald Marie, grote baas van Elite Europa, is suksesvol bezig om van zijn agentschap een merknaam te maken. Lene KempsOoit was hij mijnheer Linda Evangelista. "Ik word elke dag wakker naast de mooiste vrouw ter wereld", zei hij toen trots. In de wandelgangen werd gefluisterd dat Gerald Marie het brein achter Linda's ophefmakende klim naar de top was ; verantwoordelijk voor zowel haar kameleon-achtige kwaliteit om zich telkens weer volgens de tijdgeest te transformeren, als voor haar verstandige beleggingen en zakelijk instinkt. Gerald Marie is namelijk mister business himself ; hij mag dan een oog hebben voor mooie vrouwen, hij heeft eveneens een goed hoofd voor zaken. Elite Fashions is niet langer alleen een modellenbureau, maar ook een persagentschap en een kledingkollektie. En de Gerald Marie merchandising machine is nog niet uitgewerkt. Elite 25 bureaus wereldwijd steunt op drie mensen : John Casablancas, verantwoordelijk voor de zaken in Amerika ; Gerald Marie, de numero uno in Europa en Alain Kittler, die alle agentschappen financieel begeleidt. Het huwelijk tussen hét model en dé baas is ondertussen afgelopen. Linda heeft een nieuw vriendje dé filmster en mijnheer Marie heeft vast al een stapel nieuwe veroveringen op zijn naam. Want dat is een andere reputatie die hij gaandeweg heeft veroverd. Net als zijn Amerikaanse kollega John Casablancas zou hij een super-playboy zijn. Gerald Marie heeft golvend zwart haar, glad achteruit gekamd, en is zoals dat hoort in het modemilieu volledig in het zwart gekleed. Stoere trui, leren broek, zware schoenen. Hij is op de scooter gekomen, een wijs besluit want Parijs staakt. Hij is vriendelijk, maar niet versierderig. No-nonsense, maar niet onbeleefd. Een zakenman à la mode. Men heeft het u waarschijnlijk vaker gevraagd : hebt u een verklaring voor de topmodellen-cultus ? Gerald Marie : Modellen vullen het gat dat filmsterren achterlieten. Akteurs zijn zich door de jaren heen steeds meer gaan afschermen of gewoner gaan gedragen. Mannequins kwamen net op tijd om het publiek en de media de glamour te geven die ze verlangen. Ondertussen is de filmwereld aan een inhaalmaneuver bezig, maar modellen hebben hun plaats veroverd. Men voorspelt de ondergang van de topmodellen. Is volgens u het einde in zicht ? Marie : Helemaal niet. Alles wijst in de andere richting. Er worden tijdschriften volgeschreven over hoe je model wordt en hoe het is om model te zijn. Er worden TV-series en films over gemaakt. De omvang van het fenomeen verbaast zelfs mij. Toen we het agentschap begonnen, had ik nooit durven denken dat ons bureau zulke afmetingen zou kunnen aannemen. We zijn een echte onderneming geworden, een multinational. Tien jaar geleden was mannequin een beroep in de schemerzone, iets voor meisjes met een slechte reputatie. Nu is het een ernstige carrière-optie. We krijgen twintig keer meer kandidaten over de vloer dan tien jaar geleden. De modellenindustrie wordt voor een heleboel ontsporingen verantwoordelijk gehouden : het dwingende schoonheidsideaal van het jonge piepkuiken bijvoorbeeld. Marie : Ik ben de eerste om te zeggen dat een mooie vrouw niet per se jong en schriel moet zijn. Ik gooi mijn modellen niet buiten als ze de twintig zijn gepasseerd, integendeel. Linda is dertig. Cindy negenentwintig. En dat zijn toch prachtige vrouwen. Ze hebben stijl en allure. Zo'n kind van zestien in een mantelpak van Chanel, dat slaat toch nergens op ? Verwacht u konkurrentie van computerbeelden ? Als adverteerders zelf de ideale vrouw kunnen samenstellen, hebben ze uw agentschap dan nog nodig ? Marie : Daar geloof ik niet in. Je kan alles samenstellen met een machine, maar uiteindelijk wil iedereen het menselijke element behouden. Anders kunnen we net zo goed astronautenpillen slikken in plaats van zelf te koken. Je zou ook de Olympische spelen kunnen simuleren, maar wie is daar in geïnteresseerd ? Je ziet liever echte mensen rennen en zweten. Op dezelfde manier zullen we altijd naar echte mannen en vrouwen willen kijken. Ziet u onmiddellijk of een meisje potentieel heeft ? Marie : Door de ervaring, gewoonte en feeling merken wij het sneller dan iemand anders : die heeft het, daar zit iets in. Maar fysieke perfektie is geen garantie. Als het meisje de discipline, het talent of het doorzettingsvermogen niet heeft, dan lukt het nooit. Je kan de meisjes leren wandelen en bewegen, maar je kan ze niet alles bijbrengen. Ze moeten ook over die magische faktor X beschikken die hen boven de anderen uittilt. Of ze moeten op het juiste moment door de juiste fotograaf in beeld worden gebracht. Marie : Het triumviraat : fotograaf, visagist en stilist is erg belangrijk geworden. Zij kunnen je carrière maken of breken, dat is juist. U hebt al een Elite persagentschap dat reportages over de modellen verkoopt. Nu een kledinglijn : Elite Models Fashion. Waar kwam het idee vandaan ? Marie : Journalisten belden ons voortdurend voor interviews met de meisjes, dus was het logisch om dat een beetje te regelen en zelf een persbureau te beginnen. De kledingkollektie is er gekomen omdat we hier stapels post krijgen, allemaal genre : krijg ik een T-shirt van het agentschap, of : waar koop ik zo'n legging als Linda draagt op die foto ? Het idee vloeide er als vanzelf uit voort : we beginnen een kledinglijn die gebaseerd is op de manier waarop modellen zich kleden. Modellen kleden zich zelden zoals ze in reportages te zien zijn. Ze hebben hun eigen, herkenbare stijl : jong en makkelijk, komfortabel, vaak tweedehands, dicht tegen het lichaam, sexy. Volgens die grote lijnen zijn we aan het werk gegaan : ik en een stiliste, want ik heb wel goede ideeën, maar ik heb iemand nodig die mijn gedachtenkronkels in patronen kan omzetten. Fabrizio Ferri had voor Industria net hetzelfde uitgangspunt : een kollektie van modellen-kleding maken. Marie : Industria is sportiever. Fabrizio levert prachtige basics, ontspannen en losjes. Wij willen glamour : de stijl van een meisje tussen shootings, terwijl ze weet dat ze misschien een potentiële klant kan ontmoeten. Fabrizio maakt mooie kleren voor een luie dag op het platteland. Wij situeren onze kollektie in de grootstad. De basis van de kollektie is tricot, er zitten weinig stuks in stof bij. Er is veel zwart, maar ook felle kleuren. Er zijn leggings, veel jurken waaronder het befaamde zwarte jurkje dat elk model in de kast heeft hangen , rokjes, strakke T-shirts, korte topjes. Makkelijk te kombineren stukken. Alles in materialen die makkelijk te onderhouden zijn, want jonge meisjes willen niet elke dag aan de strijkplank staan. Het zwarte jurkje van een topmodel is waarschijnlijk van Alaïa en kost een fortuin. Marie : Wat we net niet wilden. We willen een mode voor meisjes van 14 tot 24 die wegdromen bij de foto's in een modeblad, maar telkens gefrustreerd worden omdat ze het toch niet kunnen betalen. Wij willen onze prijzen redelijk, zeg maar laag, houden. Daar hebben we ook echt naar toe gewerkt : we hebben beknibbeld op de afwerking en de stoffen. De zomerkollektie werd volledig in Portugal geproduceerd. Voor de winter zijn er modellen in stof die in Polen werden gemaakt en de truien komen uit Italië. Het was heel belangrijk voor ons dat we de modellen-droom binnen het bereik van die meisjes brachten, dat het een betaalbare droom zou zijn. De modellen-fantazie is aanwezig op elk niveau. Zo zal de Elite-boetiek in de winkel ingericht zijn als een mannequin kleedkamer of fotostudio. Er zullen komposieten (fotokaarten) van onze modellen of een book van het agentschap liggen, of er zal een Elite-video lopen. We verkopen niet alleen kleding, maar ook een sfeer, een droom. U lanceert de lijn in grote warenhuizen, in België in Inno. Marie : In Parijs werken we met de Galeries Lafayette. La Redoute geeft ons zes of acht pagina's in hun catalogus en ze willen hun reklamecampagne rond onze lijn opstarten. De reakties zijn overweldigend positief. Hebt u voor de lancering een onderzoek gedaan naar de naambekendheid van Elite ? Marie : Er is een algemeen onderzoek naar de bekendheid van modellenbureaus gebeurd. Als mensen op straat werd gevraagd of ze een modellenagentschap kenden, dan antwoordde 25 % : Elite. Het volgende agentschap haalde slechts 1 %. Als een lijst werd getoond met mogelijke namen, dan haalde 53 % er de naam Elite uit. Dat is toch een mooie score. Dragen uw modellen ook echt Elite Models Fashion ? Marie : Sommigen. We krijgen hier veel meisjes over de vloer die door een talentenscout in een ver land werden ontdekt. Ze komen in Parijs aan met een minimum aan geld op zak en in kleren die vaak hopeloos verouderd zijn. Die lopen nu allemaal in Elite Models Fashion rond. Bent u van plan om van de naam Elite een echt merk te maken ? De mogelijkheden zijn legio. Marie : We kunnen het koncept uitbreiden. Van de prêt-à-porter naar de lingerie en de accessoires, dat spreekt vanzelf, maar nog breder ook. Als er een verband is tussen de produkten en het beroep model, zal het verkopen. Ik denk aan een lijn van voedingsprodukten voor jonge meisjes. Gezonde dingen waarmee je in vorm blijft. Let op mijn woordkeuze : je blijft en forme, we hebben het niet over de vormen. Geen dieet-middelen, geen valse beloftes van : eet dit en je wordt slank als Nadja Auermann, maar een gezond voedingspakket. We denken er ook aan om in de apoteek vitamines te lanceren : schoonheid van binnenuit voor haar, nagels en huid. Make-up, nee dat niet. Er zijn al genoeg mooie produkten voor jonge meisjes op de markt. Die ambitie hebben we nooit gehad. Bovendien moeten we onze grootste klanten geen konkurrentie aandoen. Wat vond u van het boek van Michael Gross : "Model, the ugly business of beautiful women", waar hij de modellen-business beschrijft als een vleesfabriek vol drank, drugs en vieze oude mannen ? Marie : Gross wilde per se naam maken met een ophefmakend boek en daar is hij in geslaagd. Aan alle beroepen zitten negatieve aspekten, ook aan de modellenwereld. Hij heeft zijn boek met biezonder weinig klasse geschreven. Ik heb er niet minder om geslapen. Er worden zo'n twintig pagina's aan mij gewijd, dus ik voelde me vereerd. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken. Elite Models Fashion, vanaf 15 december in Inno, Louizalaan, Brussel. Gerald Marie (met ex-vrouw Linda Evangelista) : oog voor vrouwen, hoofd voor zaken.De stijl van Elite Models Fashion : dicht tegen het lichaam, sexy.Het befaamde zwarte jurkje, maar dan aan een heel redelijke prijs."Een mode voor meisjes van 14 tot 24 die wegdromen bij de foto's in een modeblad. "