Ticuta Racovita

Ticuta Racovita (21) gaat naar het laatste jaar aan de Antwerpse Modeacade-mie. De jonge Vlaamse mocht in juni de etalage van de Louis-boetiek in Antwerpen vullen met haar werk. In de toekomst wil ze werken vanuit haar kritiek op het huidige vrouwbeeld in de mode : "Vrouwelijk wil niet zeggen alles open en bloot. Het mag iets subtieler."
...

Ticuta Racovita (21) gaat naar het laatste jaar aan de Antwerpse Modeacade-mie. De jonge Vlaamse mocht in juni de etalage van de Louis-boetiek in Antwerpen vullen met haar werk. In de toekomst wil ze werken vanuit haar kritiek op het huidige vrouwbeeld in de mode : "Vrouwelijk wil niet zeggen alles open en bloot. Het mag iets subtieler." Hideki Seo (30), die aan zijn laatste jaar Modeacademie in Antwerpen begint, kreeg in juni de Weekend Knack-prijs voor de origineelste collectie. Tot zeven jaar geleden werkte hij als grafisch vormgever in Osaka in Japan. Hij kreeg het daar te benauwd, begon te reizen en belandde uiteindelijk terug op de schoolbanken. Zijn achtergrond en reizen blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie : "Kleding vertelt alles over een volk. Ze weerspiegelt het klimaat waarin mensen leven, hun geloof, de economie, de hele maatschappij." Céline Desmecht (26), net afgestudeerd aan het Institut Saint-Luc in Brussel, deed stage bij de Brusselse ontwerper Willy en droomt ervan het plezier dat zij aan het creëren beleeft te delen met anderen. Mode blijft voor haar een manier om te tonen wie ze is en waar ze van droomt. En liefst zo ludiek, licht en pretentieloos mogelijk. Perrine Mees (23), net afgestudeerd aan La Cambre, werkte mee aan het Festival International des Arts de la Mode in Hyères. Ze omschrijft mode als "een zuurtje dat je in je mond stopt en waarvan je blijft genieten tot het helemaal op is". Een eigen kledinglijn ontwerpen is haar ultieme doel, maar in afwachting doet ze er alvast alles aan om haar kennis over de (mode)wereld te verruimen. Christopher De Vos (23) gaat naar het laatste jaar aan de Modeacademie. Vorige zomer deed hij twee maanden stage bij Christian Wijnants. "Mode is op dit moment de beste manier om me uit te drukken", vindt hij. "We zullen wel zien waarheen deze studie leidt. Op dit moment wil ik alles openlaten, me omringen met mensen die me energie geven en me voorbereiden op mijn eindejaarscollectie." Helena Lumelsky (28) studeerde als beste af aan de modeafdeling van het Israëlische Shenkar College. "Maar dat is geen referentie", zegt ze zelf. Als tweedejaars van de Antwerpse Modeacademie kreeg ze in juni de Christine Mathijs-prijs. In 2000 was ze finaliste in Mittelmoda in Italië en nu raakte ze met een handtas in de finale van een wedstrijd van LouisVuitton. Referenties die beginnen te tellen. Liefst van al wil ze ontwerpen voor mannen "omdat die gewoon veel te weinig keuze hebben". Sandrina Fasoli (27) komt net van de schoolbanken van La Cambre en was er vorig jaar ook al bij op het Festival. In 2003 won ze zowel de Grand Prix Du Festival des Arts de la Mode als de 1,2,3-prijs in Hyères. Ze droomt ervan een eigen kledinglijn te maken, maar voegt er wel nuchter "en ze ook verkopen" aan toe. Voor Pierre Daras (23) is net het laatste jaar van La Cambre in Brussel gestart. Mode is voor hem een vorm van poëzie en zijn ideale toekomstbeeld deelt hij met velen : "Doen wat ik graag doe." Cathy Pill (23) rondde haar studies aan La Cambre in juni succesvol af, maar het jaar daarvoor al charmeerde ze de jury van ITS#TWO in Italië en ging ze daar met de Collectie van het jaar aan de haal. Op dit moment heeft ze één prioriteit, maar die is niet min : "Ik wil alle voor- en nadelen van de modewereld zien en ervaren. Pas over tien jaar zal ik echt kunnen zeggen wat mijn ding is." Matthieu Mouton en Nicolas Collet (25) studeerden drie jaar geleden allebei met grote onderscheiding af aan het Institut Saint Luc van Doornik. Ondertus-sen deden ze elk apart ervaring op bij onder anderen Martin Margiela en Hervé Leger. Het voornemen om zoveel mogelijk te leren uit ontmoetingen en reflecties moet resulteren in een herkenbare stijl en profiel. En die hebben ze dit jaar al uitgebreid kunnen tonen : op Bilbok in culturele hoofdstad Lille, als finalisten bij de Coral Fashion Awards en op Modo Bruxellae. Demna Gvasalia (23) heeft er nog maar twee jaar aan de Modeacademie van Antwerpen op zitten, maar in juli ging hij tot zijn eigen verbazing lopen met de prijs voor de Collectie van het jaar op de internationale ITS#THREE-wedstrijd van Diesel. "Mode", vindt de Georgiër, "is een mix : 80 procent visueel en 20 emotioneel, niet omgekeerd." Marion Michel (23) deed na haar humaniora een jaartje Foundation Course in Arts and Design in Bristol eer ze vier jaar geleden naar Antwerpen kwam. Op de Fashionshow in juni kreeg de Brusselse de ASAP-prijs voor de meest fotogenieke collectie. Wat ze met haar opleiding wil doen ? "Och, een school is niet het echte leven. Ik denk liever niet te veel aan de toekomst, want dan voel ik me niet vrij genoeg om nu te ontwerpen." n Tekst Leen Creve I Foto's Frédéric Sierakowski, Isopix