Amper 24 en nu al aan zijn derde collectie toe, Armando de Vincentiis verliest zijn tijd niet. Een portret van de Italo-Belg die Tanja Dexters in haute couture stak en haar prompt uitkoos als het gezicht van zijn collectie.

De ontwerpen van Armando de Vincentiis zijn in België nog niet te koop, maar ze zijn wel te bezichtigen in de showroom van Sou-pr in Antwerpen, Sint-Michielstraat 2a, 03 248 64 55.

Meer info : www.armandodevincentiis.com

Hij pendelt tussen Maasmechelen, zijn geboortedorp, en Milaan, waar hij een haute-coutureatelier deelt met groten als Valentino, Alexander McQueen en Versace. Die laatste is, samen met Armani, al jaren zijn grote held. “Na mijn eerste show schreef een moderedactrice van de Vogue dat ik ‘een soort Versace met Armanistijl’ was. Het grootste compliment dat ik ooit kreeg.”

Zijn parcours loopt door korte bochten. Onder druk van zijn vader, een projectontwikkelaar van outlet-dorpen over heel Europa, volgt Armando de Vincentiis twee jaar architectuur in België, maar de lokroep van de mode is te sterk. “Op mijn vijf jaar kende ik mijn roeping al. Samen met mijn Italiaanse grootmoeder naaide ik jurkjes voor mijn barbiepoppen.” Vader zwicht en geeft zoonlief uiteindelijk dan toch de toestemming om zich in te schrijven aan de Marangoni Fashion School in Milaan. Maar na twee jaar geeft hij er de brui aan. Met het kapitaal van zijn vader ontwierp hij in datzelfde jaar een eerste collectie. “Het was een evenwichtsoefening tussen mode en architectuur. Daarom word ik vaak vergeleken met Gianfranco Ferré, een van mijn grote voorbeelden. Ook hij studeerde architectuur en verwerkt de strakke elementen in zijn ontwerpen. Samen met de fijnheid die ik van mijn Italiaanse grootmoeder erfde, maakt het mijn persoonlijke stijl.” Niet gestoord door valse bescheidenheid omschrijft hij zijn werk als een stijl die “een stuk boven die van andere Milanese designers uitsteekt”. En hij vervolgt zonder verpinken : “In Milaan volgen alle ontwerpers eenzelfde trend. De prêt-à-porter die er op de catwalk getoond wordt, vind ik zelden verrassend. Ik volg meer een idee in plaats van een trend.”

Waarom hij dan toch voor Milaan en niet voor een modeacademie in zijn geboorteland koos ? “Qua stijl leun ik toch dichter aan bij de Italiaanse mode. Die is eleganter, met meer aandacht voor de afwerking”, verduidelijkt de ontwerper. “In Antwerpen bijvoorbeeld vergeten ze nogal vaak het commerciële aspect. Ze denken te conceptueel waardoor ze een aanzienlijk deel van hun potentiële kopers afschrikken. Een prêt-à-porterlijn moet relatief eenvoudig ogen en op een breed publiek gericht zijn, anders verkoop je niet. Voor de haute couture ligt dat anders. Die is bij mij nog exclusiever dan in Antwerpen.”

Het klinkt zelfverzekerd uit de mond van een jonge twintiger. Op het randje van verwaand zelfs. Niemand kan echter ontkennen dat sommige creaties uit zijn wintercollectie de vergelijking met haute couture kunnen weerstaan. Zoals het golvenkleed waarvoor driehonderd meter organza in spiraaltjes werd verknipt. Vier naaisters waren er elk ruim vijfhonderd uur zoet mee. Armando gebruikt alleen stoffen van de beste kwaliteit. Reken daarbij de uren handwerk en je krijgt een jurk met een duizelingwekkend prijskaartje. “Ik richt me tot de hogere kringen, prinsessen en baronessen. Het rijkere volk”, verduidelijkt de ontwerper.

Nogal vreemd dat hij als gezicht van de nieuwe wintercollectie voor Tanja Dexters koos. De link tussen prinsessen en de Vlaamse babe ligt niet voor de hand, maar de ontwerper en zijn entourage zijn wél razend enthousiast over de samenwerking. “Ik zag Tanja voor het eerst op de Nacht van Exclusief in Knokke en was onmiddellijk weg van haar”, vertelt Armando. “Zij is niet enkel een beeldschone vrouw, ze heeft ook een heel sterk karakter. En dat is wel nodig als je met mijn kleren wilt opvallen. De jurk mag jou niet dragen, jij moet de jurk dragen. En dat doet Tanja als de beste.”

Twee maanden geleden werd Armando opgenomen in de Camera Nazionale Della Moda Italiana, de professionele vereniging van Italiaanse mode. De jury was naar verluidt onder de indruk van zijn ontwerpen en nog meer van zijn jonge leeftijd. Met zijn familiekapitaal als fundament lijkt weinig hem nog in de weg te staan om internationaal door te breken.

Marjolijn Vanslembrouck

“Mijn stijl steekt een stuk boven die van andere Milanese ontwerpers uit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content