Opeenvolgende generaties hebben bijna zonder uitzondering de ergerlijke neiging om het decennium waarin ze zijn opgegroeid te verheerlijken. De boomers, en soms ook hun kinderen, blijven maar doordrammen over Bob Dylan. Generatie X heeft een wijder palet aan helden dan de Beatles en de Stones. Ze zijn er vast van overtuigd dat ze zich iets minder gemakkelijk laten samenvatten. Maar ook zij w...

Opeenvolgende generaties hebben bijna zonder uitzondering de ergerlijke neiging om het decennium waarin ze zijn opgegroeid te verheerlijken. De boomers, en soms ook hun kinderen, blijven maar doordrammen over Bob Dylan. Generatie X heeft een wijder palet aan helden dan de Beatles en de Stones. Ze zijn er vast van overtuigd dat ze zich iets minder gemakkelijk laten samenvatten. Maar ook zij worden week van alles waarmee ze zijn opgegroeid. De jaren tachtig begonnen met Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (1) en eindigden met Pump Up The Jam (2). Aan het ene eind van de eighties: rolschaatsen (3), aerobicsshortjes (4) en pastelkleurige beenwarmers (5) in duizend-en-een videoclips. MTV zond voor het eerst uit in 1981. Aan het andere eind: smileys (6), kerkhofmedaillons en van auto's afgerukte Mercedes-sterren als souvenirs van New Beat. Popmuziek was eindeloos veel belangrijker dan mode. Mode werd gezien door het spectrum van de hitparade, en bepaald door wat popsterren droegen in Avro's Toppop of in Top of the Pops (7) op BBC. In onze kast: schoenen van Bikkembergs, een jasje van Helmut Lang, een hemd van Dirk Van Saene. In de eighties was de wereld minder geglobaliseerd, en al helemaal niet connected. We lazen The Face (8), i-D (9), Vinyl, Blitz, Interview (10). Op tv was er Roodvonk en Villa Tempo en de modeprogramma's van Ghislaine Nuytten. In Amerika leek alles volstrekt zorgeloos: Disneyland, aerobics en shoppingmalls (11). België daarentegen kleurde behoorlijk donker: we waren bang voor de atoombom, voor werkloosheid, voor de CCC en de Bende van Nijvel. De stijl van de jaren tachtig zindert nog na, in collecties van Moschino tot Mugler, of in het nieuwe parfum van ERL, het hipste label van het moment: het ruikt naar zwembadchloor en zonnecrème, optimistisch, een tikje vulgair (om niet te zeggen: dom), en tegelijk onwaarschijnlijk sexy. En dan is er nog de doorsnee TikTokker: die lijkt rechtstreeks uit 1984 geteletransporteerd.