De eenentwintigste eeuw is begonnen op 11 september 2001, met de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten. Het begin van de jaren nul was, kortom, eerder traumatiserend. Net zoals het begin van de jaren twintig dat nu zijn.
...

De eenentwintigste eeuw is begonnen op 11 september 2001, met de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten. Het begin van de jaren nul was, kortom, eerder traumatiserend. Net zoals het begin van de jaren twintig dat nu zijn. Voordien hadden de jaren 2000 en 2001 altijd iets futuristisch. We zouden door het plafond gaan en auto's zouden welhaast zeker rondjes vliegen tussen de wolkenkrabbers. De werkelijkheid was (vanzelfsprekend) anders. De digitale revolutie was weliswaar begonnen, maar nog timide. In 2000 ging boo.com live, een soort voorafspiegeling van de moderne e-commerce, met een virtuele personal shopper, Miss Boo. Het bedrijf ging snel failliet. Apple lanceerde de iPod in 2001 (1): van de iPhone of de iPad was nog geen sprake. We communiceerden, eerder primitief, maar toch professioneel, met de BlackBerry. De jaren nul waren niet echt cool. Masstige was een fenomeen, net als de it-bag, een Saddle Bag van Dior (gelanceerd in 1999) (2), of een Louis Vuitton x Stephen Sprouse, de lijn met vette graffiti op het monogram (uit 2002) (3). Fast fashion ging voor het eerst een alliantie aan met de luxesector - of was het omgekeerd - toen H&M in 2004 een collectie van Karl Lagerfeld uitbracht (4). Plots streefde iedereen naar luxe. Misschien waren we op zoek naar troost. Madonna, Jennifer Lopez, Paris Hilton en Britney Spears droegen fluwelen joggingpakken van Juicy Couture (5) en trucker hats van Ed Hardy. Dat leek toen imbeciel, nu iets minder: Ed Hardy is terug, en lanceerde afgelopen lente een collab met trendy Frans merk Koché. Paris Hilton was te zien in een campagne van Lanvin en in haar eigen, rare kookprogramma op Netflix. In de loop der nillies ruilden mannen overal ter wereld hun te wijde dad jeans en oversized T-shirts voor te krappe skinny jeans en veel te nauwe T-shirts: de schuld van ontwerper Hedi Slimane en van trendy denimlabels als Cheap Monday (opgericht in 2000) en April 77.Op de retour van skinny en undersized is het nog even wachten. Hedi Slimane toonde in zijn laatste filmpje voor Celine deze zomer een opvallende, extra wijde jeans, en big blijft allicht nog even beautiful. De Saddle bag, daarentegen, is bij Dior uit de archieven gehaald door Kim Jones, voor de mannencollecties. Met de Saddle bag uit de collab van Dior met Sacai, dit najaar, kan zelfs de term it-bag van onder het stof worden gehaald.