Om te beginnen een degelijke quiz. Dat mag een originele format als De IQ Kwis of De Wies Andersen Show zijn, maar evengoed fijne adaptaties à la Waagstuk en Wie Van De Drie.

Het betere reportagewerk sla ik evenmin af. Ik vind dat Canvas er met Kwesties en Histories in geslaagd is een duidelijke lijn te volgen: human interest, vormelijk én inhoudelijk heel sterk. Dat geldt ook voor De Wereld Is Klein. Ik herinner mij een uitzending over de Marollen, wat heel ver staat van mezelf. Op zo’n moment is dit medium een venster op de wereld. Het is trouwens een verademing dat er 50 minuten lang over één item kan doorgeboomd worden.

Paul Jambers, hoe controversieel ook, is in mijn ogen één van de weinige televisiemakers die aan een oeuvre werkt dat de tand des tijds kan doorstaan. De beelden van de alleenstaande boer met zijn katten of van die West-Vlaamse landbouwer die samen met zijn zoon een Filippijnse in huis had gehaald, zitten in het collectieve geheugen gebeiteld. Ik vrees dat Jambers enkel omwille van zijn persoonlijkheid zoveel kritiek moet slikken. Sterke karakters drukken nu eenmaal hun stempel op het kastje. Neem Luk Alloo. Bij momenten is Sterren En Kometen hilarisch en fris. Dat zoiets kan in de context van een afgelikte en voorspelbare zender als VTM: chapeau!

Voor de Woestijnvis-stal heb ik een zwak, omdat het heel gedreven mensen zijn die bereid zijn risico’s te nemen en grenzen af te tasten. De Mol is net een ui die je afpelt: dat heeft zovele lagen! Verder kan ik de slimme humor van Alles Kan Beter en De Commissie Wijndaele zeer smaken.

Op het gebied van drama ben ik als filmfreak uiteraard verwend. Toch zijn er Vlaamse series die me bijbleven en waar ik gezond jaloers op ben. Terug Naar Oosterdonk, bijvoorbeeld. Dat is een reeks die enkel door de VRT kon gemaakt worden. Traag maar mooi. Het magisch realisme waar Frank Van Passel zo’n kei in is. Daar is in geïnvesteerd, dat zie je. Zelden was een serie zo goed gecast. Fred Van Kuijk, die in zowat elke productie welgeteld twee zinnen krijgt, mocht daarin eindelijk tonen wat een groot acteur hij wel is. Heel verschillend maar toch ook de moeite: Diamant. VTM mag als commerciële zender het publiek ook wel eens een praline geven. Spannend en met grote spektakelwaarde. (PVD)

Jan Verheyen werkt in Londen, waar hij verantwoordelijk is voor de internationale distributie van de films van Polygram, en bereidt als regisseur een nieuwe rolprent voor, getiteld “Buitenspel”.

PVD Lene Kemps

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content