Het is niet duidelijk wanneer Karl Lagerfeld de tijd vindt om zijn tanden te poetsen en haren te witten, laat staan zijn medaillons op te blinken. De designer is, op zijn onbekende maar gezegende leeftijd, niet alleen artistiek directeur van Chanel, Fendi en het label dat zijn naam draagt, hij zou ook een hotel gaan ontwerpen in China, en schrikt niet terug van samenwerkingen met merken als Coca-Cola Light en Magnum.
...

Het is niet duidelijk wanneer Karl Lagerfeld de tijd vindt om zijn tanden te poetsen en haren te witten, laat staan zijn medaillons op te blinken. De designer is, op zijn onbekende maar gezegende leeftijd, niet alleen artistiek directeur van Chanel, Fendi en het label dat zijn naam draagt, hij zou ook een hotel gaan ontwerpen in China, en schrikt niet terug van samenwerkingen met merken als Coca-Cola Light en Magnum. Zijn recentste project is al even opvallend : een kleine collectie voor grote concurrent Louis Vuitton. Zijn designs maken deel uit van The Icon and The Iconoclasts : Celebrating Monogram, waarmee het Franse luxehuis zijn 160ste verjaardag wil vieren. Lagerfeld werd samen met vijf andere baanbrekende createurs, elk aan de top in hun domein, gevraagd om het wereldberoemde monogram van Vuitton onder handen te nemen. De andere iconoclasten zijn fotografe Cindy Sherman, productdesigner Marc Newson, schoenontwerper Christian Louboutin, architect Frank Gehry - die ook het pas geopende museum van Vuitton tekende -, en Rei Kawakubo, die in 2008 al eens een tas voor het huis ontwierp. "Toen ik met Nicolas Ghesquière (artistiek directeur van de damescollectie van Vuitton) sprak over de uitzonderlijke talenten die we wilden benaderen, hebben we simpelweg gekozen voor de besten in elk domein", zegt Delphine Arnault, vicepresident van Louis Vuitton. "We waren geïnteresseerd in mensen die met hun hoofd en handen werken... Dit is een groep genieën." Chaneldesigner Karl Lagerfeld had zin in een robbertje vechten met grote concurrent Vuitton. Hij ontwierp een bokscollectie. "Ik ken steeds meer vrouwen, en ook mannen, die boksen. Wat ik daarvan denk : als je het doet, en kunt, dan zo chic mogelijk. Daarom heb ik een grote koffer ontworpen met een boksbal in. Je kunt de bal eruit halen en de koffer gebruiken als een kast. Er staan zelfs wieltjes onder om hem te verplaatsen. We hebben ook een speciale mat gemaakt, met een hulpmiddel voor beginners : waar en hoe de voeten te plaatsen en te bewegen. Er is een kleine tas met bokshandschoenen met een speciaal ontworpen monogram. Het was een heel kinderlijk, simpel idee. Ik weet ook niet hoe ik erop gekomen ben. Het kwam tot mij in een flits. Niet iets waarop je kunt rekenen als inspiratiebron dus, maar in dit geval werkt het. Weet je dat ik alles zelf teken ? Ik heb ook een studio waar andere mensen schetsen, maar als het niet door mij gedaan wordt, dan verveel ik me. Voor dit project met Louis Vuitton hebben ik alles met de hand ontworpen. Ik weet dat anderen het op de computer doen, maar ik gebruik mijn handen." Schoenontwerper Christian Louboutin koos voor een klassieke, Parijse tas : de caddie. "Ik ben geboren en getogen in Parijs, dus moest de tas die ik zou ontwerpen dat ook uitstralen. Zo ben ik bij de caddie gekomen. Ik heb ooit eens twee uur lang proberen te tellen hoeveel caddies ik zag op een Parijse markt : 109 ! Het rode lakleer komt van mijn handelsmerk : de rode zool. Er moest, uiteraard, iets roods inzitten." De enigmatische ontwerpster van Comme des Garçons, Rei Kawakubo, brandde gaten in de klassieke tote van Vuitton, zodat ook de voering en een deel van de naam (Louis Vu) zichtbaar worden. "Tijdens het ontwerpen, was ik op zoek naar een nieuw design, naar iets dat nog niet gedaan was, binnen de grenzen van het mogelijke. Hoewel er verschillende manieren zijn om te breken met het traditionele en iets anders te doen, heb ik deze keer geprobeerd om het simpel te houden : ik heb eenvoudigweg wat gaten gemaakt in de stof van de tas." Beschikbaar vanaf midden oktober in een aantal geselecteerde Louis Vuittonwinkels wereldwijd. Info : icon.louisvuitton.com. ELLEN DE WOLF