Twee weken geleden kozen we voor de eenvoud, het nieuwe jaar rijden we binnen met het toppunt van verfijning. De vierdeurs Bentley Continental Flying Spur, getekend door Dirk van Braekel, is de grote broer van de GT. Met zijn 5,30 meter (waarvan 32 cm extra wielbasis) is hij een forse verschijning. Er is royaal plaats voor de inzittenden achterin. In de vierzitsversie hebben zij een doorlopende middenconsole ter beschikking en hun stoelen zijn elektrisch verstelbaar. In de configuratie voor vijf zitten ze op een doorlopende bank. In beide gevallen kunnen ze rekenen op een gescheiden airco, z...

Twee weken geleden kozen we voor de eenvoud, het nieuwe jaar rijden we binnen met het toppunt van verfijning. De vierdeurs Bentley Continental Flying Spur, getekend door Dirk van Braekel, is de grote broer van de GT. Met zijn 5,30 meter (waarvan 32 cm extra wielbasis) is hij een forse verschijning. Er is royaal plaats voor de inzittenden achterin. In de vierzitsversie hebben zij een doorlopende middenconsole ter beschikking en hun stoelen zijn elektrisch verstelbaar. In de configuratie voor vijf zitten ze op een doorlopende bank. In beide gevallen kunnen ze rekenen op een gescheiden airco, zodat ze achterin een eigen klimaatzone kunnen creëren. De rijder zit in een uiterst Britse biotoop met veel hout en leer - per exemplaar worden daarvoor elf runderhuiden versneden. Het geheel is gekruid met Bentleyattributen zoals de luchtroosters in de vorm van een ossenoog, de uitschuifbare bedieningselementen en een zeer gesofisticeerd infotainment- systeem. Zo kun je de handleiding elektronisch oproepen en raadplegen. Er reist ook een tv-monitor mee (alleen te gebruiken bij stilstand). Want de Flying Spur is een zéér moderne auto met een sublieme mechaniek. De compacte W12-motor die we eerder zagen in de Audi A8 en de VW Phaeton, wordt aangeblazen door een biturbo en is goed voor 557 pk. Dat potentieel wordt via een zestrapsautomaat met toetsfunctie en een permanente vierwielaandrijving op de weg overgebracht. En die ervaring valt met geen pen te beschrijven. Hemels is misschien een goed adjectief. De 2,6 ton zware wagen accelereert in vijf seconden naar de 100 km/uur en blijft dan gewoon op zijn elan doorgaan, helemaal tot aan 307km/uur. Zo ver zoeken we het niet, maar de ervaringen zijn er niet minder om, de combinatie van macht en comfort vindt hier een nieuw hoogtepunt. Terwijl de stabiliteit in zéér snel genomen bochten fenomenaal blijft. Dat alles kan zoals de traditie bij Bentley het wil, volgens het adagio van effortless power. Het maximumkoppel van 650 Nm, dat al vanaf 1600 toeren beschikbaar is, heeft daar een groot aandeel in. Op een snel gereden en wisselend parcours kwamen we moeiteloos aan 26 liter/100 km. Bij een normaal gemengd parcours zakt ons verbruik naar 13,7 liter/100 km. Zeker is dat het rijden in de stad zeer veel brandstof vergt. Ondanks zijn prijs van 177.144 euro (dezelfde als van de tweedeurs GT) blijft de Flying Spur de goedkoopste Bentley op de markt. Motor : W12-biturbobenzinemotor die via een zestrapsautomaat met toetsfunctie permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 560 pk/411 kW bij 6100 toeren/minuut en maximaal koppel van 650 Nm bij 1600 toeren/minuut. Afmetingen : 530,7 cm (l), 192,2 cm (br), 147,9 cm (h) en 306,5 cm wielbasis. Koffervolume : 475 liter. Verbruik in liter/100 km : 26,2 (stad), 11,7 (buiten stad), 17,1 (mix). CO2-emissie : 410 gr/km. Prijs, inclusief btw : 177.386 euro, de BIV bedraagt 4957 euro. Jaarlijkse autobelasting : 2450,84 euro. Andere versies : geen pierre darge