De toeristenfamilie installeert zich puffend tegenover mij in de subway. Op het perron is het meer dan veertig graden. In de trein is het echter bijna te koud. Zoon-toerist van een jaar of tien ziet er ondanks de plotse koelte niet tevreden uit. "Where are we going now?" zucht hij. "To Macy's," tsjirpt zijn moeder opgewekt, "the largest store in de world." Zoon is niet onder de indruk. "I don't want to go there", pruilt hij. Vele toeristen, waaronder heel wat Belgische, zouden de jongen niet begrijpen. "De grootste winkel ter wereld!" Hij staat in elke reisgids vermeld. Daar moet je toch naartoe als je in New York bent! Ik kies in stilte de kant van het tegendraadse jongetje. Macy's is, na bijna kopje onder te zijn gegaan, tot een nogal mediocre zaak verwaterd. "Waarom daar winkelen als je dezelfde dingen goedkoper ergens anders kunt krijgen?" vraag ik aan mijn gasten. Dikwijls is er geen zeggen aan. De aantrekkingskracht van de reclameslogan The largest s...