Walter Van Beirendonck

De controversieelste van de Antwerpse modeontwerpers is de ondertitel van het boek dat in maart verschijnt bij uitgeverij Houtekiet over Walter Van Beirendonck. De Morgen-journaliste Agnes Goyvaerts dook met de ontwerper in zijn archieven en sprak met belangrijke mensen uit zijn omgeving. Vormgever Paul Boudens was zelf trouwens van het eerste uur betrokken bij de carrière van 's lands kleurrijkste modefenomeen. (WD)
...

De controversieelste van de Antwerpse modeontwerpers is de ondertitel van het boek dat in maart verschijnt bij uitgeverij Houtekiet over Walter Van Beirendonck. De Morgen-journaliste Agnes Goyvaerts dook met de ontwerper in zijn archieven en sprak met belangrijke mensen uit zijn omgeving. Vormgever Paul Boudens was zelf trouwens van het eerste uur betrokken bij de carrière van 's lands kleurrijkste modefenomeen. (WD) Keert hij zijn eigen huis de rug toe of blijft hij ? Dat is de vraag die de fans van Martin Margiela zich al een tijdje stellen nu de ontwerper het naar verluidt rustiger aan wil doen en Dieselbons Renzo Rosso, de eigenaar van Maison Martin Margiela, in de pers de ontwerper zelf al een minder belangrijke rol toedichtte. Een verhaal dat wellicht vervolgd wordt eens de feestelijkheden rond de twintigste verjaardag over enkele weken afgerond zijn. Onder de huidige omstandigheden lijkt immers niemand gebaat te zijn met onduidelijkheid. (WD)Vraag maar aan de mensen van uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts : de biografie is razend populair in Vlaanderen. Hun succes teert op boeken over Tom Boonen, Rutger Beke, Natalia, Jacques Rogge, Sven Nys, Bart Wellens en andere BV's. Maar niet alleen bekende mensen zijn tegenwoordig het onderwerp voor biografen. Steeds vaker vragen doodgewone particulieren aan ghost- en copywriters hun levensverhaal op te tekenen. De biografietrend komt overgewaaid uit Nederland en past perfect in het tijdsbeeld waar het privéleven van bloggers, twitters en facebookers te volgen is via internet. Wat moet zoiets kosten ? "Een simpele biografie van dertig tot veertig pagina's kost al snel rond de duizend euro, vormgeving incluis", zegt Maarten Otto van Biografie voor U. "Dat lijkt misschien veel geld, maar het is een tijdloos aandenken." Wie die kosten wil uitsparen en zelf al zijn eigen biografie (of reisverhaal of dichtbundel) aan het schrijven is, kan het ook laten drukken bij yourbestseller.be. Stuur ons een exemplaartje ! (TDM) Mede-eigenaar en chef-kok van restaurant Hertog Jan, uitgeroepen tot Kok van het Jaar op het Gala van de Gouden Garde, opgenomen in de Top 1000 van de lekkere adressen van Knack en Trends. Intelligente en ambitieuze kok die vast van plan is om de wereld te veroveren. (PVD) Hertog Jan, Torhoutsesteenweg 479, 8200 Sint-Michiels, 050 67 34 46, www.hertog-jan.comDoor postuur en kennis de meest imponerende foodie van Vlaanderen, wijnhandelaar (Swaffou, Sexy Winemakers Association Fighting For Overall Understanding), invoerder van exclusieve Japanse producten (bijzondere saké en verse wasabi) en sinds een goede maand ook nog chef-kok in het nieuwe smaaktheater restaurant Magma (Vlaamse Kaai 16, 2000 Antwerpen, 03 238 61 97). (PVD)Een voedingswetenschapper die vanuit zijn brede academische kennis vele topchefs en voedingsbedrijven adviseert en aan de basis ligt van food pairing (chocolade met kaviaar, oester met kiwi). Smaakanalyses van deze producten toonden aan dat ze smaakcomponenten gemeen hebben (www.foodpairing.be). (PVD) Hij heeft de toekomst van de reissector in handen : de consument. Sinds Thomas Cook in 1855 op de Engelse markt de allereerste pakketreis organiseerde naar Parijs en de Zwitserse Alpen, is het toerisme een leveranciersgedreven markt. In de huidige informatiemaatschappij evolueren wij naar een klantgedreven markt. De reislustige consument informeert zich uitgebreid op het internet en bepaalt dan wie zijn droomvakantie mag realiseren. Daarbij weegt hij alle mogelijke aanbieders nauwgezet tegen elkaar af, van hoteliers en luchtvaartmaatschappijen tot reisbureaus, touroperators en webcommunity's. Geprikkeld door zowel het aanbod van all-invakanties als door het lowcostprincipe verwacht hij inhoudelijk vaak meer van zijn vakantie dan wat realistisch is voor het betaalde bedrag. Hoewel de voorbije jaren is gebleken dat reizen voor velen een basisbehoefte is geworden, is het zeer de vraag in welke mate die theorie standhoudt in 2009. De consument wil wel reizen, maar heeft hij daarvoor ook de middelen ? Zal hij door de financiële crisis zijn plannen aanpassen ? Of stelt hij zijn vakantie uit ? De huidige crisis zou ons reisgedrag wel eens grondig kunnen veranderen. (GVL)Het lijkt wel een trend : de soloprojecten van de betere parfumeurs. In navolging van Christopher Brosius (CB I hate per-fumes) en Mark Buxton, die vorig jaar al een parfumlijn onder eigen naam opstartten, opent Francis Kurkdjian, bekend van onder andere Gaultiers Le Male, de komende zomer zijn eigen parfumhuis. (SA)In Parijs opent architect Vincent Van Duysen het jaar positief : hij werd verkozen tot Créateur de L'année 2009 Scènes d'Intérieur, op de vakbeurs Maison & Objet, waar zijn werk een ereplaatsje zal krijgen. (LC)Dirk Frimout zal wel eens binnensmonds vloeken dit jaar. Onze 'eerste Belg in de ruimte' schreef in 1992 vaderlandse ruimtegeschiedenis aan boord van Atlantis, werd daarvoor tot burggraaf benoemd en leek aardig op weg om onze succesvolste astronaut aller tijden te blijven. Dat was helaas buiten Frank De Winne gerekend. De Gentenaar (47) reist op 25 mei af naar het internationale ruimtestation ISS. In het eerste deel van de missie doet hij als ingenieur vooral wetenschappelijk onderzoek, maar vanaf 1 oktober tot aan de terugreis in november wordt hij de eerste Europese boordcommandant ooit van het ISS. Concreet staat hij aan het hoofd van de ploeg astronauten. Hij moet naar eigen zeggen zorgen voor het goede verloop, de efficiëntie, teamspirit én veiligheid aan boord. Enkel Russen en Amerikanen gingen hem voor in die cruciale functie. Zijn aanstelling komt niet uit de lucht gevallen : De Winne spreekt vlot Russisch, is communicatief erg sterk en heeft de nodige ervaring met het ISS. In november 2002 verbleef hij er al acht dagen, toen 'maar' in de functie van vluchtingenieur. Het afgelopen jaar was bijzonder zwaar voor De Winne. Hij hoste de wereld rond voor opleidingssessies, examens en taalcursussen. In België was hij nauwelijks. "Ik woon nu in Leiden, de Nederlandse universiteitsstad", vertelt hij. "Dat is vlak bij het European Space and Technology Center in Noordwijk, waar ik werk. Helaas ben ik niet zoveel in Leiden. In de aanloop naar mijn ruimtevlucht eind mei moet ik bijna voortdurend naar het buitenland voor trainingssessies. Japan, Duitsland, Rusland, Amerika : wij astronauten leven zelfs op aarde een beetje in transit." Naar de ruimte gaan is en blijft fascinerend voor De Winne. "De indrukken die je daar opdoet, draag je voor de rest van je leven mee. Ik heb geleerd om anders te kijken naar onze planeet. Wat me vooral opvalt : we zijn echt maar een minuscuul deeltje in een onmetelijk heelal. Als je vanop afstand naar de aarde kijkt, zie je duidelijk hoe kwetsbaar die wel is door onze flinterdunne dampkring. We spelen met onze beschaving maar een zeer beperkte rol in de ruimte." Ook op aarde maakt De Winne zich nog steeds verdienstelijk, als papa van drie kindjes én als goodwillambassadeur voor Unicef België. Samen met collega-ambassadeurs Helmut Lotti, Axelle Red en Alain Hubert trok hij onder meer al naar Darfur en Pakistan. Vallen die trips te vergelijken met een vlucht naar de ruimte ? "Eigenlijk wel. Mijn Unicef- en ruimtemissies hebben dezelfde drijfveer : het is investeren in de toekomst, om de wereld van morgen op aarde leefbaarder te maken. Ik ben wel optimistisch dat we daarin zullen slagen, maar nuchter genoeg om te beseffen dat het niet meteen zal gaan. Noem me maar een realist, geen utopist." (TDM)Sofie Albrecht Leen Creve Thijs Demeulemeester Wim Denolf Geert Van Lierde Pieter van Doveren